Colombia's Higher Education at Risk: Where are the Students?

Main Article Content

Carlos Rincón Quiñones https://orcid.org/0000-0003-0044-8836
Andrés Felipe Espitia Suárez https://orcid.org/0000-0002-6925-6851

Keywords

Enrollment, Higher education, Financing, Tuition prices, Economy of education

Abstract

The specialized media on the higher education sector in Colombia speak of the fall in demand. But what does this statement refer to? What do we mean when we talk about the “fall”? Different hypotheses have been tacitly accepted as an explanation, the main ones being demographic changes, rising tuition prices, and a decrease in family income. But how true are they and how much do they impact the fall? This paper establishes a methodology that allows addressing the response through a quantitative approach in the exploratory and descriptive analysis of administrative data from official entities in Colombia. It was found that the hypotheses related to the socio-economic environment and financing better explain the fall and contraction of demand in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 278 | PDF (Español) Downloads 486

References

Acevedo, S., Zuluaga, F. y Jaramillo, A. (2008). Determinantes de la demanda por educación superior en Colombia. Revista de Economía Del Rosario, 11(1), 121-148.

Albert-Verdú, C., González-Espitia, C. G. y Mora-Rodríguez, J. J. (2016). La demanda de educación superior: breve revisión de la literatura. Ensayos de Economía, 26(48), 209-228. https://doi.org/10.15446/ede.v26n48.60020

Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: A theoretical analysis. Journal of Political Economy, 70(5, Part 2), 9-49.

Botin, A. (2019). Informe CYD 2018. Sistema universitario español: rasgos básicos. Barcelona: Fundación Conocimiento y Desarrollo.

Brando, C. (20 de abril de 2020). La educación superior en aprietos y el COVID 19 no ayuda. Revista Razón Pública. https://razonpublica.com/la-educacion-superior-aprietos-la-covid-19-no-la-ayuda/

Bravo, M. (2019). Matrícula universitaria se duplicó en 20 años; pocos se titulan. Publimetro México. https://www.publimetro.com.mx/mx/nacional/2019/08/19/matricula-universitaria-se-duplico-20-anos-se-titulan.html

Cajiao, F. (22 de octubre de 2018). Los problemas de la educación superior, más allá de la coyuntura. Revista Razón Pública. https://razonpublica.com/los-problemas-de-la-educacion-superior-mas-alla-de-la-coyuntura/

Camera, L. (2019). Nationwide college enrollment is down again. U.S. News & World Report L.P. https://www.usnews.com/news/education-news/articles/2019-05-30/nationwide-college-enrollment-is-down-again

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE (2009). Metodología Índice de Costos de la Educación Superior.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE (2018). Censo Nacional de Vivienda y Población 2018.

Declercq, K. y Verboven, F. (2015). Socio-economic status and enrollment in higher education: do costs matter? Education Economics, 23(5), 532-556. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=108757010〈=es&site=ehost-live

Fernández, D. (8 de julio de 2014). Caída de matrículas en la universidad y aumento de patentes. El País. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2014/07/07/sentidos/1404762286_614969.html

Fox, J. (30 de mayo de 2019). The coming college enrollment bust. Bloomberg Opinion. https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-05-30/college-enrollment-bust-is-headed-this-way-by-2026

Fundación CYD (2019). Sistema universitario español: rasgos básicos. España.

Giraldo, M. P., Pareja, L. C. y Trespalacios, A. (2014). Determinantes de la demanda por educación superior en cinco regiones de Colombia. Medellín: Universidad EAFIT.

Guevara, S. y De Regil, S. (4 de diciembre de 2019). Promesas vacías: la expansión de la educación superior en México. Nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2054

Instituto Colombiano de Crédito Educativo y Estudios Técnicos en el Exterior Mariano Ospina Pérez ICETEX. (2016). Informe de Gestión 2016. https://portal.icetex.gov.co/Portal/docs/default-source/atenci%C3%B3n-al-ciudadano/rendici%C3%B3n-de-cuentas-2016/informe_vigencia_2016.pdfInstituto Colombiano de Crédito Educativo y Estudios Técnicos en el Exterior Mariano Ospina Pérez ICETEX. (2019). Informe de Gestión 2019. https://portal.icetex.gov.co/Portal/docs/default-source/documentos-el-icetex/plan-estrategico/informes-de-gestion/informe-de-gesti%c3%b3n-vigencia-2019.pdf?sfvrsn=4

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (2019). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília.

Kalecki, M. (1995/1956). Teoría de la dinámica económica ensayo sobre los movimientos cíclicos y a largo plazo de la economia capitalista Michal Kalecki (6.a reimpr.). F. Pazos y V. L. Urquidi (Trads.). México: Fondo de Cultura Económica, Sección de Obras de Economía.

Lavoie, M. (2009). Introduction to post-keynesian economics. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Mankiw, N. G., Romer, D. y Weil, D. N. (1992). A contribution to the empirics of economic growth. The Quarterly Journal of Economics, 107(2), 407-437.

Ministerio de Salud y Protección Social (2013). Envejecimiento demográfico. Colombia 1951-2020 dinámica demográfica y estructuras poblacionales. Bogotá.

Opazo, V., Gaymer, M. y Jara, R. (2019). Estancamiento de la matrícula en educación superior: básicamente un fenómeno demográfico. Minutas del Observatorio de Políticas Públicas en Educación Superior OPPES-USACH. Universidad de Santiago de Chile.

Organización de Estados Iberoamericanos (2019). Diagnóstico de la educación superior en Iberoamérica 2019. Madrid.

Ortega, M. (26 de junio de 2019). Universidades privadas: balance positivo a pesar del contexto adverso. Ámbito. https://www.ambito.com/ambito-biz/educacion/universidades-privadas-balance-positivo-pesar-del-contexto-adverso-n5039214

Ospina-Londoño, M., Canavire-Bacarreza, G., Bohórquez, S. y Cuartas, D. (2015). Expansión de la educación superior y sus efectos en matriculación y migración: evidencia de Colombia. Revista Desarrollo y Sociedad, 75, 317-348.

Piketty, T. (2014). El capital en el siglo XXI. Fondo de Cultura Económica.

Picchi, A. (2019). Students are desperate to get into college. So why is enrollment dropping. CBS News. https://www.cbsnews.com/news/students-are-desperate-for-college-acceptances-so-why-is-enrollment-dropping/

Statistics Canada (28 de noviembre de 2018). Canadian postsecondary enrolments and graduates, 2016/2017. Canadá. https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/181128/dq181128c-eng.htm

The Hechinger Report (30 de agosto de 2018). Colleges drop tuition to lure students. US News. https://www.usnews.com/news/education-news/articles/2018-08-30/colleges-drop-advertised-tuition-to-lure-students

Villasante, M. (15 de mayo de 2019). Se hunde la población universitaria: ¿qué haremos cuando las aulas estén vacías? El Mundo. https://www.elmundo.es/papel/2019/05/15/5cdaf1bafdddff791c8b4597.html

Weil, D. (2006). Crecimiento económico. Madrid: Editorial Pearson y Addison Wesley.