The effect of a police sectoral communication network on crime rates in Bogotá, Colombia

Main Article Content

Luis Sandoval Garrido
Margarita Marín Jaramillo

Keywords

Security programs, Crime, Police, Communication networks, Colombia

Abstract

In an evaluation of the police sectoral communication network in Bogotá, Colombia, we show that the police response to criminal activity is enhanced with better nodal communication in the sectoral network. Restricted and unrestricted networks are considered to reduce crime and improve policing coverage in adjacent areas. We find that nodal communication reduces the most frequent crimes and raises the efficiency of police units. The results indicate that crime is reduced for localities adjacent to each other with lower unemployment, a higher level of education, and with more communication in the sectoral network.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 754 | PDF (Español) Downloads 455 XML Downloads 13

References

Akaike, H. (1998). Information theory and an extension of the maximum likelihood principle. Selected Papers of Hirotugu Akaike. Springer New York. pp. 199–213.

Banerjee, A.V., Chattopadhyay, R., Duflo, E., Keniston, D. y Singh, N. (2012). Can institutions be reformed from within? evidence from a randomized experiment with the rajasthan police. CEPR Discussion Paper (DP8869).

Barabasi, A.L. y Albert, R. (1999). Emergence of scaling in random networks. Science, 286(5439): 509–512.

Becker, G.S. (2013). The economic approach to human behavior. University of Chicago press.

Bowers, W. J. y Hirsch, J. H. (1987). The impact of foot patrol staffing on crime and disorder in Boston: Anunmet promise. Am. J. Police 6: 17.

Chávez, Y., Cortez, P., Medina, P. et al. (2013). Cuantificación de las pérdidas inesperadas ocasionadas por la delincuencia en Ecuador. Analítika 5(1): 51-62.

Concejo de Bogotá. (2013). Proyecto de acuerdo No. 33. Bogotá.

Cuervo, E.C. y Achcar, J.A. (2010). Heteroscedastic nonlinear regression models. Communications in Statistics Simulation and Computation 39(2): 405–419.

Diestel, R. (2005). Graph theory. Graduate Texts in Mathematics. Springer-Verlag, Heidelberg 173.

Echandia, C. (1999). Geografía del conflicto armado y las manifestaciones de la violencia en Colombia. Documento de trabajo CEDE 1(18): 35.

Erdos, P. y Rényi, A. (1960). On the evolution of random graphs. Publications of the Mathematical Institute of the Hungarian Academy of Sciences 5(1): 17–60.

Formisano, M. (2012). Econometría espacial: características de la violencia homicida en Bogotá. Documento CEDE (2012-10).

Freeman, L.C. (1979). Centrality in social networks conceptual clarification. Social networks 1(3): 215-239.

Garcia, J.F., Mejia, D. y Ortega, D. (2013). Police reform, training and crime: experimental evidence from Colombia’s plan cuadrantes. Documento CEDE (2013-04).

Guevara-Ali, C. D. (2015). La integración de las especialidades de la policia nacional al modelo nacional de vigilancia comunitaria por cuadrantes. Policía Nacional. Bogotá.

Haynie, D.L. (2001). Delinquent peers revisited: Does network structure matter?. American journal of sociology 106(4): 1013-1057.

Kelling, G.L., Pate, A., Ferrara, A., Utne, M. y Brown, C. E. (1981). The newark foot patrol experiment. Washington, DC: Police Foundation pp. 94-96.

Llorente, M. V., Escobedo, R., Echandía, C. y Rubio, M. (2001). Violencia homicida y estructuras criminales en Bogotá. Analisis Político 44: 17-38.

McCullagh, P. y Nelder, J. A. (1989). Generalized Linear Models. Vol. 37. CRC Press United States of America.

Milgram, S. (1967). The small world problem. Psychology today 2(1): 60–67.

Muñoz, R. y Janneth, M. (2013). Seguridad ciudadana al nivel local: notas de trabajo de campo sobre la ejecución y percepción del plan cuadrante en Cali (Colombia). Estudios Socio Jurídicos 15(1): 87-113.

Para la Paz, F.I. (2012). Evaluacion del impacto del plan nacional de vigilancia comunitaria por cuadrantes. Serie Informes (18).

Pate, A.M., Annan, S.O., Foundation, P. y of America, U.S. (1989). Baltimore community policing experiment: Summary report. Washington: Police Foundation.

PONAL (2010). Estrategia institucional para la seguridad ciudadana: plan nacional de vigilancia comunitaria por cuadrantes. Dirección General de la Polícia Nacional de Colombia.
PONAL (2011). Directiva administrativa transitoria 016 del 11 de marzo de 2011 por la cual se da la implementación del plan nacional de vigilancia comunitaria por cuadrantes en los 10 distritos especiales, 50 municipios priorizados, las ciudades de neiva, ibagué villavicencio y el fortalecimiento a las metropolitanas del país. Policía Nacional, Bogota.

Restrepo, E.M. y Moreno, A. J. (2007). Bogota: ¿más crimen?, ¿más miedo?. Bogotá: Crime or fear of crime? Desarrollo y Sociedad 166(59):165-214.

Roman, M. y Cardenas, S. (2015). Efectividad del plan nacional de vigilancia comuni- taria por cuadrantes en cuatro barrios de Cali, Colombia. Revista de Ciencias, Arte y Tecnología (2): 63-83.

Rosenbaum, D.P. (1988). Community crime prevention: A review and synthesis of the literature. Justice Quarterly 5(3): 323-395.

Rubio, M. (1999). Crimen e impunidad. Tercer Mundo Editores. Bogotá.

Ruiz, J. C. (2004). Encrucijadas de la seguridad en Europa y las Américas. Capítulo. La encrucijada de la seguridad ciudadana en América Latina: entre la tentación autoritaria y la participación comunitaria. Bogotá: Universidad del Rosario, pp. 123–146.

Ruiz, J. C. y Romero, M. (2006). Los mitos acerca de la seguridad local y la policía comunitaria. Documento de Investigacion. Facultades de Ciencia Política y Gobierno y de Relaciones Internacionales. Universidad del Rosario (18).

Sarmiento Gomez, A. (1999). Violencia y equidad, Conflicto armado: criminalidad, violencia y desplazamiento forzado. DNP. pp. 47-79.

Sarnecki, J. (1990). Delinquent networks in sweden. Journal of Quantitative Criminology 6(1): 31-50.

Skogan, W. G. y Hartnett, S. M. (1997). Community policing, Chicago style. Oxford University Press New York.

Watts, D. J. y Strogatz, S. H. (1998). Collective dynamics of small world networks. Nature 393(6684): 440-
442.

Weisburd, D. y Eck, J.E. (2004). What can police do to reduce crime, disorder, and fear? The Annals of the American Academy of Political and Social Science 593(1): 42-65.

Wycoff, M.A. y Skogan, W.G. (1993). Community policing in Madison: Quality from the inside out: An
evaluation of implementation and impact. Vol.106, DIANE Publishing.