ECAES, SaberPro, and the History of Economic Thought at EAFIT

Main Article Content

Stephen Meardon

Keywords

History of Economic Thought, Economic Analysis, Universidad EAFIT, standardized testing, ECAES, SaberPro

Abstract

This article studies implications of the recent redesign of the "Economic Analysis" module of the standardized test formerly known as ECAES, lately redsignated SaberPro.  Its main concern is with the implications to the curriculum at the Universidad EAFIT – more specifically, with the adequacy of the history of economic thought (h.e.t.) part of the curriculum as preparation for the test and for other purposes. The sources of information for the article include conversations and correspondence with the academic and administrative leadership of the EAFIT Escuela de Economía y Finanzas and Departmento de Economía. They also include h.e.t. course syllabi from the Universidad EAFIT and, by way of comparison, from the Universidad de los Andes, the Universidad de Antioquia, and elsewhere; documents regarding the objectives and format of the ECAES economics exam obtained from the ICFES and AFADECO websites; and data for exam results over the period 2006 to 2009 obtained from ICFES.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 2004 | PDF Downloads 810

References

Álvarez, Andrés and Jimena Hurtado. (2010a) “Why Teach the History of Economic Thought Today?” Universidad de los Andes, Serie Documentos CEDE, 2010-28; SSRN Working Paper no. 1705530.

Álvarez, Andrés and Jimena Hurtado. (2010b). “Amenazas y Ventajas de la Enseñaza de la Historia del Pensamiento Económico Hoy.” Lecturas de Economía No. 73 (Julio-Diciembre): 275-301.

Asociación Colombiana de Facultades, Programas y Departamentos de Economía (AFADECO). (2010). Documento de Identificación de Competencias Fundamentales en Economía. Bogotá, Diciembre.

Bateman, Bradley W. (2002). “Sitting on a Log with Adam Smith: The Future of the History of Economic Thought at Liberal Arts Colleges.” History of Political Economy 34 (Suppl.): 17-34.

Bogoya M., Daniel. (2011). “Elementos de Calidad de la Educación Superior en Colombia, con Base en Resultados SABER PRO 2009: Caso de Estudio, Economía.” Documento de Universidad de Bogota Jorge Tadeo Lozano, 28 de Marzo.

Cataño M., José Félix. (1995). “Los Cursos de ‘Economía Política‘ en el Pensum de las Facultades de Economía: Algo de su Historia y de su Justificación Actual.” Lecturas de Economía de la Universidad de Antioquia no. 43 (Julio-Diciembre): 145-165.

Currie, Lauchlin. (1967). La Enseñanza de la Economía en Colombia. Bogotá: Ediciones Tercer Mundo.

Flórez Enciso, Luís Bernardo. (2010). “Colombia: Economics, Economic Policy and Economists.” Ch. 5 in Verónica Montecinos and John Markoff, eds., Economists in the Americas (Northampton, Mass.: Edward Elgar): 195-226.

Gómez, Rebeca and Alexander Tobón. (2009). “In Search of a Definition For the History of Economic Thought.” Lecturas de Economía 71 (julio-diciembre): 235-250.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2013). Guía de Acceso a Bases de Datos ICFES. Bogotá, Febrero. http://www2.icfes.gov.co/investigacion/component/docman/doc_view/3-guia-de-acceso-a-baskeyneses-de-datos-icfes?Itemid=

Mirowski, Philip. (2002). “A Pall along the Watchtower: On Leaving the HOPE Conference.” History of Political Economy 34 (Suppl.): 378-390.

Montenegro, Álvaro. (2005). “Los ECAES de Economía.” Bogotá: Documentos de Economía no. 003164.

Tobón, Alexander. (2013). “Módulo de Análisis Económico del Examen Saber-Pro Informe Final.” Bogotá: AFADECO. Available at http://www.afadeco.org.co/Saber-PRO (accessed 11 July 2014).

Tobón, Alexander. (2014). “Guía Informativa Para la Presentación del Módulo Específico de Análisis Económico del Exámen de Estado Saber Pro.” Medellín: AFADECO, June 7.