Semiótica de la Interacción Comunicativa en las Organizaciones

Main Article Content

Sonia López Franco

Keywords

Communicative Interaction, Participant observation, Languages, Semiotic.

Abstract

This article presents both a methodological and conceptual framework for a micro-researchcurrently being developed as part of the course Communicative Interaction in Organisations, ofthe Communicative Studies Area in the Humanities Department at EAFIT University.The activity that is being carried out focuses on the observation of communicative practices ofsome organisations (small, large, industrial, health area, etc). Once instruction on participantobservation, dense description, category allocation and notions relevant to the particularities ofcommunicative actions in organisations has been conducted, a formal agreement is establishedwith specific organisations, and the objective and methodology are explained to them.The observation period has a six-month duration (the academic term).  During this period eachteam of three students visits the organisation five or six times.  Next, open presentations of theexperience are presented to community and members of the organisation, for a final writtenaccount of an analytic approximation to the facts described.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 832 | PDF (Español (España)) Downloads 471

References

Aktouf, Omar y Michel Chrétien. (junio, 1986) “El habla en la vida empresarial: hechos y perjuicios” Ponencia en Coloquio Internacional sobre Nuevas experiencias en la enseñanza de la administración, HEC, Montreal, Canadá.

Aktouf, Omar y Michel Chrétien. (junio, 1986) Antropología de la Comunicación y Cultura empresarial: El caso Cascades. Ponencia en International Conference on Organizational Symbolism, Universidad Québec, Montreal. Canadá.

Chanlat, Alain. (1984). “El habla y la administración”. (Trad.). En: Gestion et culture d’ entreprise: Le cheminement d’Hydro-Québec. Montreal. QuébecAmérique.

Alsina, Miguel Rodrigo.(1999). Comunicación Intercultural. Barcelona. Editorial Antropos.

Annie, Bartoli. (1992). Comunicación y organización. Barcelona. Editorial Paidós.

Arango, Luz Gabriela. (1999). Mujer, religión e industria, Fabricato 1923 -1982. Colombia. Editorial Universidad de Antioquia y Externado de Colombia.

Berger, Pl. y T. Luckman. (1983). La Construcción Social de la realidad. Buenos Aires. Editorial Amorrortu.

Etkin, Jorge Ricardo. (1997). La Doble moral de las organizaciones. Los sistemas perversos y la corrupción institucionalizada. Buenos Aires, Mc Graw-Hill.

Etkin, Jorge y Leonardo Schvarstein. (2000). La identidad de las organizaciones. Invariancia y cambio. Buenos Aires. Editorial Piados.

Gertz, Clifford. (1995). La interpretación de las culturas. Barcelona. Editorial Barcelona.

Habermas, Jûrgen. (1999). Teoría de la acción comunicativa, tomo I y II. Crítica de la razón funcionalista. Madrid. Editorial Taurus.

Hofstede Geert. (1999). Culturas y Organizaciones, el software mental, la cooperación internacional y su importancia para la supervivencia. Madrid. Alianza Editorial.

Lucas Marín, Antonio, Carmen García Galera y José Antonio Ruiz San Román. (1999). Sociología de la Comunicación. Madrid. Editorial Trotta.

Schvarstein, Leonardo. ( 2001). Psicología social de las Organizaciones. Nuevos aportes. Buenos Aires. Editoral Piados.

Velasco, Honorio y Ángel Díaz de Rada. (1997). La Lógica de la Investigación Etnográfica. Madrid. Editorial Trotta.