The drawing and the strategies of scientific representation

Main Article Content

Antonio E. de Pedro Robles https://orcid.org/0000-0001-5513-1057

Keywords

Science, drawing, engraving, Natural History.

Abstract

In this text it's analyzed the develop of the occidental scientific image since the European Renaissance toward the late of XVIII century, as well as the contributions of the drawing and the engraving in the constitution and representation process of the scientific discourse, all in context of Natural History.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 662 | PDF (Español) Downloads 364

References

Aldrovandi, U. (1961) “Avvertimenti del dottore Aldrovandi all’ILL.Mo e R.MOcardinal Paleotti sopra alcuni capitoli della Pittura”, en: Barochi, P. (comp.) Tratattid’Arte del Cinquecento.Bari: Gius Laterza & Figli, vol. II.

Barochi, P. (comp.) (1961) Tratatti d’Arte del Cinquecento.Bari: Gius Laterza &Figli, vol. II.

Bozal, V. (1987) Mimesis: las imagines y las cosas. Madrid: Visor/La Balsa de la Medusa.

Brusatin, M. (1987) Historia de los colores. Barcelona: Paidós.

Dagognet, F. (1973) Écriture et Iconographie. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.

Danto, A. C. (2003) El cuerpo/El problema del cuerpo. Madrid: Síntesis.

Ivins jr, W. M. (1975) Imagen impresa y conocimiento. Análisis de la imagen prefotográfica. Barcelona: Gustavo Gili.

Locke, D. (1997) La ciencia como escritura. Madrid: Cátedra/Universitat de València.

Moles, A. A. (1974) “Objeto y comunicación”, en: AA.VV. Los objetos. BuenosAires: Tiempo Contemporáneo, 2da ed.

Pedro, A. E. de. (1999) El diseño científico. Siglos XV-XIX. Madrid: Akal.

Pérez Carreño, F. (1988) Los placeres del parecido. Icono y representación. Madrid:Visor/La Balsa de la Medusa.

Raimondi, E. (1971) La nuova Scienza e la “visione degli oggetti”. Firenze: Sansoni.

Summers, D. (1987) The Judgment of Sense. Renaissense, Naturalism and rise of Aesthetics. Cambridge University Press. Vers. cast. (1993) El Juicio de la sensibilidad. Renacimiento, naturalismo y emergencia estética. Madrid: Tecnos.

Tongiorgio, L. (1984) Immagine e Natura Modena: Panini.

Fuente de las imágenes

IMAGEN 1. En: http://www.asherbooks.com/bimages/S244_3.jpg

IMAGEN 2. En: http://www.kcl.ac.uk/depsta/iss/library/speccoll/exhibitions/botex/images/pasque-flower.jpg

IMAGEN 3. En: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Leonhart_Fuchs01.jpg

IMAGEN 4. En: http://moliere.grenoble.fr/img-museum/tournefort_planche.jpg

IMAGEN 5. En: http://www.smith.edu/vistas/vistas_web/espanol/images/gallery/precolumbian_lg/precol_botanical-exp_lg.jpg

IMAGEN 6. En: http://hookelabs.com/images/MicrographiaCrystals.jpg

IMAGEN 7. En: http://www.jonathanahill.com/images/books/web_Perrault669.jpg

IMAGEN 8. En: http://hirc.botanic.hr/vrt/hrv/novosti/

IMAGEN 9. En: http://hirc.botanic.hr/vrt/hrv/novosti/