Women in “The final meeting”
Main Article Content
Keywords
fiction, women, silence, secret, war, disencounter.
Abstract
Friendship is the main issue in this novel, one of the Hungarian author Sándor Márai’s most remarkable ones; beyond its sheets, a kind of fine-brush painting stands out, in which the features of a true friendship are well-drawn, as well as the strokes that can make that feeling vanish. Looking into the female world that also assists and plays the leading role in The final meeting, is the purpose of this essay. Knowing why the character woman is created by the author to be there in such a necessarily enigmatic way, as in fact the feminine is inside and outside fiction, is an interest joined to the other previously exposed.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Cofré, Juan Omar (1990) Filosofía del arte y la literatura. Valdivia: Fondecyt/Universidad Austral de Chile.
Domínguez, Javier (2003) Cultura del juicio y experiencia del arte. Medellín: Universidad de Antioquia.
Gadamer, Hans-Georg (1977) Verdad y método (Trad. del alemán de Ana AgudAparicio y Rafael de Agapito). Salamanca: Sígueme.
Gadamer, Hans-Georg (1997) “Palabra e imagen”. En: Mito y razón (Trad. del alemán de AnaAgud Aparicio) Barcelona: Paidós.
Gadamer, Hans-Georg (2002) Acotaciones hermenéuticas (Trad. del alemán de Ana Agud Aparicioy Rafael de Agapito). Madrid: Trotta.
Gnutzmann, Rita (1980) “Nueva crítica literaria. La teoría de la recepción”. En: Revista de Occidente, núm. 3.
Ingarden, Roman (1989) “Concreción y reconstrucción”. En: Estética de la recepción.Madrid: La Balsa de la Medusa.
Lacan, Jaques (2004) El seminario, libro X. La angustia. París: Seuil.
Márai, Sándor (2005) El último encuentro (Trad. de Judit Xantus) Barcelona: Salamandra.
Paraíso, Isabel (1994) Psicoanálisis de la experiencia literaria. Barcelona: Cátedra.
Pérez, Juan Fernando (2005) Sobre Sándor Márai. Notas de lectura [inédito], Medellín.
Zabala, Iris María (2005) Leer el Quijote. Siete tesis sobre ética y literatura. Barcelona:Anthropos.
Domínguez, Javier (2003) Cultura del juicio y experiencia del arte. Medellín: Universidad de Antioquia.
Gadamer, Hans-Georg (1977) Verdad y método (Trad. del alemán de Ana AgudAparicio y Rafael de Agapito). Salamanca: Sígueme.
Gadamer, Hans-Georg (1997) “Palabra e imagen”. En: Mito y razón (Trad. del alemán de AnaAgud Aparicio) Barcelona: Paidós.
Gadamer, Hans-Georg (2002) Acotaciones hermenéuticas (Trad. del alemán de Ana Agud Aparicioy Rafael de Agapito). Madrid: Trotta.
Gnutzmann, Rita (1980) “Nueva crítica literaria. La teoría de la recepción”. En: Revista de Occidente, núm. 3.
Ingarden, Roman (1989) “Concreción y reconstrucción”. En: Estética de la recepción.Madrid: La Balsa de la Medusa.
Lacan, Jaques (2004) El seminario, libro X. La angustia. París: Seuil.
Márai, Sándor (2005) El último encuentro (Trad. de Judit Xantus) Barcelona: Salamandra.
Paraíso, Isabel (1994) Psicoanálisis de la experiencia literaria. Barcelona: Cátedra.
Pérez, Juan Fernando (2005) Sobre Sándor Márai. Notas de lectura [inédito], Medellín.
Zabala, Iris María (2005) Leer el Quijote. Siete tesis sobre ética y literatura. Barcelona:Anthropos.