Mystical passivity and deautomatization: a naturalized understanding of mystic experience

Main Article Content

Lina Marcela Cadavid Ramírez https://orcid.org/0000-0002-4537-1564

Keywords

Mysticism, Mystical experience, Mystical way, Naturalized epistemology, Passivity mystic, Deautomatization.

Abstract

The mystical experience has been studied from various fields of human knowledge. Nevertheless, it was considered that a study involving science and mysticism only leads to a demystified vision of this experience. But this stance is unaware of the shift in the paradigm that has taken science since the early twenty century. The purpose of this article is to contextualize the dialogue between science and mysticism from a naturalized approach, for understanding the mystical experience in its biological aspects, studying the singular characteristic of mystical passivity precisely from this naturalized approach.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 904 | PDF (Español) Downloads 474

References

D’ Aquili, Eugene – Newberg, Andrew (2000). “The Neurophysiology of Aesthetic, Spiritual and Mystical States”. En: Zygon, Vol. 35, No 1 (mar-zo), pp. 39-51.

Deikman, Arthur J. (1996). “I = AWARENESS”. En: Journal of Conscious-ness Studies, Vol, 3, No 4, pp. 350-356.

Deikman, Arthur J. (s.f.). “Deautomatization and the Mystic Experience”. En: http://www.deikman.com/deautomat.html (Visitado el 15 de agosto de 2007).

Deikman, Arthur (2000). “A Functional Approach to Mysticism”. En: http://www.deikman.com/functional.html (Visitado el 15 de agosto de 2007).

Domínguez Carlos (2004). “La experiencia mística desde la psicología y la psiquiatría. En: Juan Martín Velasco (ed.). La experiencia mística. Estudio Interdisciplinar. Madrid: Trotta.

Eddington, Sir Arthur (1937). La ciencia y el mundo invisible. Ciencia y misticismo. México: Alba.

Eliade, Mircea (1987). Patanjali y el yoga. Barcelona: Paidós.

Eliade, Mircea (1999). El yoga: inmortalidad y libertad. México: Fondo de cultura económica.

Eliade, Mircea (2005). “El concepto de la libertad en el pensamiento hin-dú”. En: La isla de Eutanasius. Madrid: Trotta.

Heisenberg, Werner (1962). Los nuevos fundamentos de la ciencia. Madrid: Norte y Sur.

James, William (1988). Las variedades de la experiencia religiosa. Barcelona: Península.

Llarraz, Felix – Pujol, Oscar (2007) (eds.). La sabiduría del bosque. Antología de las principales Upanisads. Madrid: Trotta.

Martínez, Sergio – Olivé, León (1997) (Comps.) Epistemología evolucionis-ta. México: Paidós.

Naranjo, Claudio – Ornstein, Robert (1971). On the psychology of medita-tion. New York: The Viking Press.

Newberg, Andrew (2001). “Putting the Mystical Mind Together”. En: Zygon, Vol 36, No. 3, (septiembre) pp. 501-507.

Pacho, Julian (1995). ¿Naturalizar la razón? Alcances y límites del Naturalis-mo Evolucionista. Madrid: Editorial Siglo XXI.

Panikkar, Raimon (2007). Mito, fe y hermenéutica. Barcelona: Herder.

Panikkar, Raimon (2008). De la mística. Experiencia plena de la vida. Bar-celona: Herder.

Roy, Louis (2006). Experiencias de trascendencia. Fenomenología y crítica. Barcelona: Herder.

Rubia, Francisco (2003). La conexión divina. La experiencia mística y la neu-robiología. Barcelona: Critica

Schrödinger, Erwin (1999). Mente y materia. Barcelona: Tusquets.

Segal, Lynn (1994). Soñar la realidad. El constructivismo de Heinz von Foers-ter. Barcelona: Paidós.

Underhill, Evelyn (2006). La mística. Estudio de la naturaleza y desarrollo de la conciencia espiritual. Madrid: Trotta.

Ursua, Nicanor (1993). Cerebro y conocimiento: un enfoque evolucionista. Barcelona: Anthropos.

Velasco, Juan Martín (1999). El fenómeno místico. Estudio comparado. Ma-drid: Trotta.

Ken, Wilber (2005) (Comp.). Cuestiones cuánticas. Escritos místicos de los físicos más famosos del mundo. Barcelona: Kairós.