The Cult of Form in the Literature of Flaubert

Main Article Content

Francisco Cruz León

Keywords

form, cult, novel, realism, melancholy

Abstract

This essay is an attempt to reflect upon Flaubert’s answer to the nineteenth-century problem of justifying the existence of literature. As means of introduction, this answer is presented in terms of a religion of beauty, of form and of style. This essay shows the different stages through which the inherent tension of the Flaubertian formula evolves: from the relationship between faith and skepticism, through the ways in which set the ground for the departure of modern writing as a poetics of style understood as transcendent value (Barthes), to the way in which he foreshadows the crisis of his own program through the radicalization of the paradox of the novel (Lukács) in the evolution of the realist axis.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1483 | PDF (Español) Downloads 784

References

Barthes, Roland (2006a). El grado cero de la escritura: seguido de Nuevos ensayos críticos. México D. F.: Siglo XXI.
Barthes, Roland (2006b). “Flaubert y la frase”. En: Nuevos ensayos críticos. México D. F.: Siglo XXI.

Barnes, Julián (2009). El loro de Flaubert. Barcelona: Anagrama.

Benjamin, Walter (1990). El origen del drama barroco alemán. Madrid: Taurus.

Cerda, Martín (1981). “Prólogo”. En: El picadero de Adolfo Couve. Santiago de Chile: Pomaire.

Curtius, Ernst Robert (1989). “Reencuentro con Balzac”. En: Ensayos críti-cos acerca de la literatura europea. Madrid: Visor.

Flaubert, Gustave (1980). Madame Bovary. Madrid: Alianza.

Flaubert, Gustave (1989). Cartas a Louise Colet. Madrid: Siruela.

Flaubert, Gustave (2007). La educación sentimental. Barcelona: Mondadori.

Flaubert, Gustave (2009). Bouvard y Pécuchet. Barcelona: Mondadori.

Friedrich, Hugo (1969). Tres clásicos de la novela francesa. Buenos Aires: Losada.

Hugo, Víctor (1989). “Prólogo a Cromwell”. En: Manifiesto romántico. Bar-celona: Península.

Hölderlin, Friedrich (2001). Ensayos. Madrid: Hiperión.

Kayser, Wolfang (1981). Interpretación y análisis de la obra literaria. Madrid: Gredos.

Lukács, Georgy (1966). “¿Narrar o describir?”. En: Problemas del realismo. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Lukács, Georgy (2010). Teoría de la novela. Buenos Aires: Godot.

Oyarzún, Pablo (2005). “Víctor Hugo y lo grotesco”. En: Revista de Teoría del Arte, Vol. 12, Facultad de Artes de la Universidad de Chile, pp. 105-137.

Valdés, Adriana (2005). “Prólogo”. En: Cuando pienso en mi falta de cabeza, de Adolfo Couve. Santiago de Chile: Planeta.

Vargas Llosa, Mario (1978). La orgía perpetua. Barcelona: Bruguera.