An epistemological twist in language didactics.

Main Article Content

Dora Riestra https://orcid.org/0000-0002-6716-382X

Keywords

Language, speech, texts, discourse, teaching, socio-discursive interaction

Abstract

Difficulties in language teaching represent an existing predicament not to be taken lightly in the absence of an epistemological study validating the options facing the object of instruction. From a theoretical point of view, socio-discursive interaction emphasizes the philosophical, linguistic, and psychological proclivities of language as our own socially shaping, collective undertakings. Inasmuch as they are products of language, text and speech are objects and formats supporting the resulting pursuit of human scholarly perfection. Also, as research field for seminal interaction, language didactics articulates in perspective the study of human development.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 3351 | PDF (Español) Downloads 1018

References

Adam, J.M. (1992) Les textes: types et prototypes. Paris, Nathan.

Bajtín, M. (1992) Estética de la creación verbal. México, Siglo XXI.

Bajtin, M.; Voloshinov, V. (1998) ¿Qué es el lenguaje? Buenos Aires, Almagesto.

Bronckart, J.P. (1985) Las ciencias del lenguaje: ¿un desafío para la enseñanza? Paris, Unesco.

Bronckart, J.P. (1997) Activité langagière, textes et discours.Pour un interactionismesocio-discursif. Paris, Delachaux et Niestlé.

Bronckart, J.P. (1998) “Psychologie et Problématiques Éducatives“. En: Anuariode Psicología 29, Nº 2.

Bronckart, J.P. (2000) “La psychologie ne peut être que sociale et la didactiqueest l’une de ses disciplines majeures“. En : Sciences de la culture. Approchessémiotiques. Paris, La Découverte.

Bronckart, J.P. (2001)“S’entendre pour agir et agir pour s’entendre“. En: RaisonsEducatives 4. Théories de l’action et interventions formatives. Genève.

Bronckart, J.P. (2002) “La explicación en Psicología ante el desafío del significado”.En: Estudios de Psicología 23, Nº 3.

Bronckart, J.P. (2002a) “Entrevista a D. Riestra”. En: Propuestas 7, Cela,Universidad Nacional de Rosario.

Bronckart, J.P. (2003) “L’analyse du signe et la genèse de la pensée consciente“.En: Cahiers de l’Herne 76.

Bronckart, J.P. y Schneuwly, B. (1991-1996) “La didáctica de la lengua materna,el nacimiento de una utopía indispensable”. En: Textos 9.

Coseriu, E. (1987) Gramática, semántica, universales. Estudios de lingüística funcional. Madrid, Gredos.

Del Río, P. y Álvarez, A. (2002a) “From activity to directivity. The question ofinvolvement in education“. En: G. Wells y G. Claxton (Eds.) Learning for life inthe 21st Century: Sociocultural perspectives on the future of education. Oxford,Blackwell.

Del Río, P. y Álvarez, A. (2002b) Desarrollo, cultura y educación. La aproximaciónal diseño cultural (texto inédito del curso de postgrado Desarrollo, cultura y educación.La aproximación al diseño cultural, CRUB, Universidad Nacional del Comahue).

Leontiev, A. (1983) El desarrollo del psiquismo. Buenos Aires, Akal.

Luria, A. (1995) Conciencia y lenguaje. Madrid, Visor.

Maturana, H. (1993) Desde la Biología a la Psicología. Santiago, Synthesis.

Maturana, H. (1995) La realidad: ¿objetiva o construida? Barcelona, Anthropos.

Riestra, D. (2004, Thèse de Doctorat –FPSE 328) Las consignas de trabajo en el espacio socio-discursivo de la enseñanza de la lengua. Université de Genève.

Saussure, F. (1915-1961) Curso de Lingüística General. Buenos Aires, Losada.

Saussure, F. (2004) Escritos sobre lingüística general. Barcelona, Gedisa.

Schneuwly, B. (1994) “Genres et types de discours: considérations psychologiqueset ontogénétiques“. En: Les interactions lecture-écriture. Actes du Colloque Théodile-Crel, Bern, Peter Lang

Vygotski, L. (1934-1995) Pensamiento y lenguaje. Barcelona, Paidós.

Vygotski, L. (1934-1973) Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires, La pléyade