Adolfo Bernal: poetical image and plastic speculations on language
Main Article Content
Keywords
Adolfo Bernal, Colombian contemporary art, art and poetry, poetry and image, ephemeral art
Abstract
This paper provides an interpretive reading about one of the most prominent aspects of Adolfo Bernal’s artistic production (1954-2008), namely, the appropriation for artistic purposes of processes typical of literature, language, communication and design. Throughout this text the circumstances that gave birth to his graphic and conceptual experimentation with both images and words are highlighted, which are closely related to the transformation in the local artistic milieu during the seventies as well as to a suggestive poetic production, still being discovered. In order to carry out this analysis, three steps are proposed. First, an outline is given of both Bernal and his production that allows to situate his work within a horizon of comprehension. Second, a review is provided of key shifts and events that took place in the local art scene from the seventies onwards. Finally, an exploration is made of the links between his poetic and literary endeavors with the typographic posters he produced for a variety of urban intervention projects.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ballart, Pere (2005). El contorno del poema. Barcelona: Acantilado.Barthes, Roland (2007). El imperio de los signos. Barcelona: Seix Barral.
Bernal, Adolfo (1976). Antes del día. Medellín, s.d.
Bernal, Adolfo (1976, Abril 13). “Antes del día: libro de poemas”. En: El Colombiano, p. 4ª.
Bernal, Adolfo. (2007, Febrero 12). “Adolfo Bernal: arte fuera de molde”, entrevista por José Ignacio Roca. En: El Colombiano, p. 11ª.
Cano, Ana María (1979). “Interés por la ciudad muestran los antioque-ños”. En: El Mundo (Vida diaria), pp. 20-21.
Cerón, Jaime y Ana Paula Cohen (eds.) (2011). Artistas, espacios y pro-yectos invitados MDE07. Medellín: Fondo Editorial Museo de Antioquia.
Fernández, Carlos Arturo (2006). Apuntes para una historia del arte contem-poráneo en Antioquia. Medellín: Secretaría de Educación para la Cultura de Antioquia.
Gutiérrez, Cecilia, Armando Montoya, Luz Análida Aguirre y Sol Astrid Giraldo (2011). La instalación en el arte antioqueño, 1975-2010. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Ramírez, Imelda (2012). Debates críticos en los umbrales del arte contempo-ráneo. El arte de los años setenta y la fundación del Museo de Arte Moderno de Medellín. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Widdowson, Henry G. (1989). “Sobre la interpretación de la escritura poética”. En: Nigel Fabb, Alan Durant y Colin Mac Cabe (eds.). La lingüística de la escritura: debates entre lengua y literatura (pp. 247-259). Madrid: Visor.
Bernal, Adolfo (1976). Antes del día. Medellín, s.d.
Bernal, Adolfo (1976, Abril 13). “Antes del día: libro de poemas”. En: El Colombiano, p. 4ª.
Bernal, Adolfo. (2007, Febrero 12). “Adolfo Bernal: arte fuera de molde”, entrevista por José Ignacio Roca. En: El Colombiano, p. 11ª.
Cano, Ana María (1979). “Interés por la ciudad muestran los antioque-ños”. En: El Mundo (Vida diaria), pp. 20-21.
Cerón, Jaime y Ana Paula Cohen (eds.) (2011). Artistas, espacios y pro-yectos invitados MDE07. Medellín: Fondo Editorial Museo de Antioquia.
Fernández, Carlos Arturo (2006). Apuntes para una historia del arte contem-poráneo en Antioquia. Medellín: Secretaría de Educación para la Cultura de Antioquia.
Gutiérrez, Cecilia, Armando Montoya, Luz Análida Aguirre y Sol Astrid Giraldo (2011). La instalación en el arte antioqueño, 1975-2010. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Ramírez, Imelda (2012). Debates críticos en los umbrales del arte contempo-ráneo. El arte de los años setenta y la fundación del Museo de Arte Moderno de Medellín. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Widdowson, Henry G. (1989). “Sobre la interpretación de la escritura poética”. En: Nigel Fabb, Alan Durant y Colin Mac Cabe (eds.). La lingüística de la escritura: debates entre lengua y literatura (pp. 247-259). Madrid: Visor.