Relationship between art and language in disquisitions on modern and contemporary art contained in two Colombian magazines
Main Article Content
Keywords
Modern art, contemporary art, language, narration, art criticism
Abstract
This paper analizes how the editors and collaborators of Arte en Colombia and Re-Vista del arte y la arquitectura en Colombia magazines propose both the language and the narrative dimension as characteristics, either absent or present, of modern and contemporary artworks. To this effect, the notions of modern and contemporary art outlined in these two periodical publications are discussed, and based on them, both the linguistic and the narrative dimension evidenced in the critical texts are analyzed.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Acha, J. (1977). Impresiones en el XXVI Salón Nacional. Arte en Colombia, 3, 39-41.
Acha, J. (1980). El arte de las acciones corporales. Arte en Colombia, 13, 44-48.
Bayón, D. (1977). Retrospectivas en París. Arte en Colombia, 4, 42-44.
Camnitzer, L. (1979). Muestras recientes: algunas consideraciones. Arte en Colombia, 9, 30 -33.
Camnitzer, L. (1980a). Joseph Beuys en el Museo Guggenheim. Arte en Colombia, 12, 48 -51.
Camnitzer, L. (1980b). Francis Bacon. Arte en Colombia, 13, 72 -73.
Camnitzer, L. (1982). Roy Lichenstein en el Museo Whitney de Nueva York, 1970-1980. Arte en Colombia, 18, 57- 60.
Carbonell, G. (1977a). Carta abierta a Luis Caballero. Arte en Colombia, 5, 43-45.
Carbonell, G. (1977b). Muchas preguntas y una sola pintura. Entrevista a Darío Morales. Arte en Colombia, 3, 24-27.
Carbonell, G. (1980). 1970-1980: La década del mercado. Arte en Colombia, 12, 3 0 -31.
Castillo Cardona, C. (1980). El mundo de los objetos y los símbolos en la obra de Alfredo Guerrero. Arte en Colombia, 12, 38-40.
Comité editorial. (1976). Presentación de Arte en Colombia. Arte en Colombia, 1, p. 7.
González, M. (1980). Todo está muy Caro. Arte en Colombia, 13, 38-42.
González, M. (1981a). Soñar cuesta ideas. Arte en Colombia, 14, 40-43.
González, M. (1981b). Feliza Bursztyn. Arte en Colombia, 17, 44-47.
González, M. (1981c). Salcedo no-encaja. Arte en Colombia, 15, 32-36 .
González, M. (1982). La obra de Alcántara. Arte en Colombia, 18, 44-47.
Iriarte, M. E. (1976). El realismo de Darío Morales. Arte en Colombia, 1, 10 -11.
Iriarte, M. E. (1980). El regreso de Guillermo Wiedemann. Arte en Colombia, 13, 68 -71.
Jiménez, C. (1982). Encuentros en el desencuentro. Arte en Colombia, 19, 56-68.
Kramer, H. (1981). La Vanguardia de hoy no asusta a nadie, Francis Bacon. Arte en Colombia, 14, 44-47.
Lauer, M. (1982). Latigazos en el templo: una entrevista a Carlos Zerpa. Arte en Colombia, 18, 48 -53.
Medina, Á. (1976). María de la Paz Jaramillo: lúdica y crítica. Arte en Colombia, 2, 21-25.
Montaña, A. (1977a). La metamorfosis del arte i. Arte en Colombia, 4, 38-40.
Montaña, A. (1977b). La metamorfosis del arte iii. Las grandes líneas de mutación. Arte en Colombia, 5, 26 -28.
Montaña, A. (1978a). La metamorfosis del arte iii. El agotamiento de los lenguajes. Arte en Colombia, 6, 31-33.
Montaña, A. (1978b). La metamorfosis del arte iv. El lenguaje discursivo de las artes. Arte en Colombia, 7, 3 6 -37.
Rodríguez, B. (1979). La forma como imagen pura en la obra de Alirio Rodríguez, pintor venezolano. Arte en Colombia, 10, 58-61.
Rodríguez, B. (1980). Oswaldo Vigas: un análisis sobre sus brujas. Arte en Colombia, 12, 52-54.
Romero, D. N. (1977). Pinto lo que me conmueve. Entrevista a Luis Caballero. Arte en Colombia, 5, 38-42.
Rubiano Caballero, G. (1977). Arte colombiano en el exterior. Arte en Colombia, 5, 18 -22.
Rubiano Caballero, G. (1980). La madurez artística de Roda. Arte en Colombia, 12, 3 4 -3 6 .
Rubiano Caballero, G. (1982). Gustavo Zalamea. Arte en Colombia, 19, 36-40.
Ruiz Gómez, D. (1976). El arte y la tiranía de la crítica. Arte en Colombia, 1, 18 -19.
Saldarriaga, A. (1982). La cultura de masas. Arte en Colombia, 19, 31-35
Traba, M. (1977). Los novísimos colombianos: antología ejemplar. Arte en Colombia, 5, 23-25.
Traba, M. (1978a). Venezuela: la plástica emergente. Arte en Colombia, 8, 30-33.
Traba, M. (1979). Una mirada sobre el salón. Arte en Colombia, 9, 28 -29.
Traba, M. (1981). VII Salón Atenas: “Ya que estamos”. Arte en Colombia, 17, 74 -76 .
Re-Vista del arte y la arquitectura en Colombia
Aguilar, J. H. (1980). Todo tiempo pasado fue mejor. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 5, 34 -39.
Escobar Caller, M. (1981). El tigre en el cojín. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 6, 25-29.
Glusberg, J. (1981). Post-modernismo y perspectiva post-óntica. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 6, 48-50.
Serrano, E. (1981). Grano y otras obras de Miguel Ángel Rojas. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 6, 42-46.
Traba, M. (1978b). Venezuela: cómo se forma una plástica hegemónica. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 1, 4-13. [reimpreso En A. Pizarro (Comp.). (2005), Mirar en América (pp. 268-279). Caracas: Biblioteca Ayacucho, Colección Clásica N.° 218]
Calabrese, O. (1987). El lenguaje del arte. Barcelona: Paidós.
Danto, A. (2009). Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Buenos Aires: Paidós.
Granés, C. (2011). El puño invisible. Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. México: Taurus.
Giraldo, E. (2007). La crítica del arte moderno en Colombia, un proyecto formativo. Medellín: La Carreta Editores.
Guasch, A. M. (2003). Las estrategias de la crítica de arte. En A. M. Guasch (Coord.), La crítica del arte: historia, teoría y praxis (pp. 211-244). Madrid: Ediciones del Serbal.
McEvilley, T. (2007). Sobre la manera de disponer nubes. En De la ruptura al cul de sac. Arte de la segunda mitad del siglo XX (pp. 105-125). Madrid: Akal.
Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. México: F. C. E.
Ponce de León, C. (2005). ¿Existe la crítica de arte en Colombia? En El efecto mariposa. Ensayos sobre arte en Colombia. 1985-2000 (pp. 235-289). Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.
Acha, J. (1980). El arte de las acciones corporales. Arte en Colombia, 13, 44-48.
Bayón, D. (1977). Retrospectivas en París. Arte en Colombia, 4, 42-44.
Camnitzer, L. (1979). Muestras recientes: algunas consideraciones. Arte en Colombia, 9, 30 -33.
Camnitzer, L. (1980a). Joseph Beuys en el Museo Guggenheim. Arte en Colombia, 12, 48 -51.
Camnitzer, L. (1980b). Francis Bacon. Arte en Colombia, 13, 72 -73.
Camnitzer, L. (1982). Roy Lichenstein en el Museo Whitney de Nueva York, 1970-1980. Arte en Colombia, 18, 57- 60.
Carbonell, G. (1977a). Carta abierta a Luis Caballero. Arte en Colombia, 5, 43-45.
Carbonell, G. (1977b). Muchas preguntas y una sola pintura. Entrevista a Darío Morales. Arte en Colombia, 3, 24-27.
Carbonell, G. (1980). 1970-1980: La década del mercado. Arte en Colombia, 12, 3 0 -31.
Castillo Cardona, C. (1980). El mundo de los objetos y los símbolos en la obra de Alfredo Guerrero. Arte en Colombia, 12, 38-40.
Comité editorial. (1976). Presentación de Arte en Colombia. Arte en Colombia, 1, p. 7.
González, M. (1980). Todo está muy Caro. Arte en Colombia, 13, 38-42.
González, M. (1981a). Soñar cuesta ideas. Arte en Colombia, 14, 40-43.
González, M. (1981b). Feliza Bursztyn. Arte en Colombia, 17, 44-47.
González, M. (1981c). Salcedo no-encaja. Arte en Colombia, 15, 32-36 .
González, M. (1982). La obra de Alcántara. Arte en Colombia, 18, 44-47.
Iriarte, M. E. (1976). El realismo de Darío Morales. Arte en Colombia, 1, 10 -11.
Iriarte, M. E. (1980). El regreso de Guillermo Wiedemann. Arte en Colombia, 13, 68 -71.
Jiménez, C. (1982). Encuentros en el desencuentro. Arte en Colombia, 19, 56-68.
Kramer, H. (1981). La Vanguardia de hoy no asusta a nadie, Francis Bacon. Arte en Colombia, 14, 44-47.
Lauer, M. (1982). Latigazos en el templo: una entrevista a Carlos Zerpa. Arte en Colombia, 18, 48 -53.
Medina, Á. (1976). María de la Paz Jaramillo: lúdica y crítica. Arte en Colombia, 2, 21-25.
Montaña, A. (1977a). La metamorfosis del arte i. Arte en Colombia, 4, 38-40.
Montaña, A. (1977b). La metamorfosis del arte iii. Las grandes líneas de mutación. Arte en Colombia, 5, 26 -28.
Montaña, A. (1978a). La metamorfosis del arte iii. El agotamiento de los lenguajes. Arte en Colombia, 6, 31-33.
Montaña, A. (1978b). La metamorfosis del arte iv. El lenguaje discursivo de las artes. Arte en Colombia, 7, 3 6 -37.
Rodríguez, B. (1979). La forma como imagen pura en la obra de Alirio Rodríguez, pintor venezolano. Arte en Colombia, 10, 58-61.
Rodríguez, B. (1980). Oswaldo Vigas: un análisis sobre sus brujas. Arte en Colombia, 12, 52-54.
Romero, D. N. (1977). Pinto lo que me conmueve. Entrevista a Luis Caballero. Arte en Colombia, 5, 38-42.
Rubiano Caballero, G. (1977). Arte colombiano en el exterior. Arte en Colombia, 5, 18 -22.
Rubiano Caballero, G. (1980). La madurez artística de Roda. Arte en Colombia, 12, 3 4 -3 6 .
Rubiano Caballero, G. (1982). Gustavo Zalamea. Arte en Colombia, 19, 36-40.
Ruiz Gómez, D. (1976). El arte y la tiranía de la crítica. Arte en Colombia, 1, 18 -19.
Saldarriaga, A. (1982). La cultura de masas. Arte en Colombia, 19, 31-35
Traba, M. (1977). Los novísimos colombianos: antología ejemplar. Arte en Colombia, 5, 23-25.
Traba, M. (1978a). Venezuela: la plástica emergente. Arte en Colombia, 8, 30-33.
Traba, M. (1979). Una mirada sobre el salón. Arte en Colombia, 9, 28 -29.
Traba, M. (1981). VII Salón Atenas: “Ya que estamos”. Arte en Colombia, 17, 74 -76 .
Re-Vista del arte y la arquitectura en Colombia
Aguilar, J. H. (1980). Todo tiempo pasado fue mejor. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 5, 34 -39.
Escobar Caller, M. (1981). El tigre en el cojín. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 6, 25-29.
Glusberg, J. (1981). Post-modernismo y perspectiva post-óntica. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 6, 48-50.
Serrano, E. (1981). Grano y otras obras de Miguel Ángel Rojas. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 6, 42-46.
Traba, M. (1978b). Venezuela: cómo se forma una plástica hegemónica. Re-Vista del arte y la arquitectura en América Latina, 1, 4-13. [reimpreso En A. Pizarro (Comp.). (2005), Mirar en América (pp. 268-279). Caracas: Biblioteca Ayacucho, Colección Clásica N.° 218]
Calabrese, O. (1987). El lenguaje del arte. Barcelona: Paidós.
Danto, A. (2009). Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Buenos Aires: Paidós.
Granés, C. (2011). El puño invisible. Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. México: Taurus.
Giraldo, E. (2007). La crítica del arte moderno en Colombia, un proyecto formativo. Medellín: La Carreta Editores.
Guasch, A. M. (2003). Las estrategias de la crítica de arte. En A. M. Guasch (Coord.), La crítica del arte: historia, teoría y praxis (pp. 211-244). Madrid: Ediciones del Serbal.
McEvilley, T. (2007). Sobre la manera de disponer nubes. En De la ruptura al cul de sac. Arte de la segunda mitad del siglo XX (pp. 105-125). Madrid: Akal.
Michaud, Y. (2007). El arte en estado gaseoso. México: F. C. E.
Ponce de León, C. (2005). ¿Existe la crítica de arte en Colombia? En El efecto mariposa. Ensayos sobre arte en Colombia. 1985-2000 (pp. 235-289). Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.