Notes about the instant, memory and gestures in Maria Teresa Cano's work
Main Article Content
Keywords
Colombian art, contemporary art, participatory art, instant, memory, gesture.
Abstract
This paper analyzes some of the works of the artist Maria Teresa Cano in light of the notions of instant, memory and gesture. Cano's work, which has not been reviewed enough by the theory and history of contemporary art in Colombia, demonstrates the ruptures that occurred in the types of representation in the country during the eighties. Participatory art, action art, the inclusion of food as support and the use of everyday situations as a point of reference for various object-based works, place her work in an unusual place within the historical studies of the national art scene. Although Cano's work is extensive and varied in its media, some notes should be made about the use of the body and the gesture, since her work strategies constitute a place rarely visited by artists of her own generation.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aguilar, M. y Lopera, J. (2017). Despliegues gestuales. Adolfo Bernal, Jorge Ortiz, María Teresa Cano. Bogotá: Instituto Distrital de Artes de Bogotá.
Bachelard, G. (2000). La intuición del instante. México: F. C. E.
Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas
de la espectaduría. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas.
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Barcelona: Paidós.
Fernández, C. A. (2006). Apuntes para una historia del arte contemporáneo en Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia.
Giraldo, E. (2010). Los límites del índice: imagen fotográfica y arte contemporáneo en Colombia. Medellín: La Carreta.
Herrera, M. M. (2011). La emergencia del arte conceptual en Colombia: 1968 - 1982. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Jaramillo, C. M. (2012). Fisuras del arte moderno en Colombia. Bogotá: Fundación Gilberto Alzate Avendaño.
Lopera, J. y Palacio, V. (2016). Museo de Arte Moderno de Medellín: breve historia. Medellín: Mesaestándar.
Muñiz, E. (Comp.) (2015). El cuerpo. Estado de la cuestión. México
d. f: La cifra.
Ramírez González, I. (2012). Debates críticos en los umbrales del arte contemporáneo. El arte de los años setenta y la fundación del Museo de Arte Moderno de Medellín. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Bachelard, G. (2000). La intuición del instante. México: F. C. E.
Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas
de la espectaduría. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas.
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. Barcelona: Paidós.
Fernández, C. A. (2006). Apuntes para una historia del arte contemporáneo en Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia.
Giraldo, E. (2010). Los límites del índice: imagen fotográfica y arte contemporáneo en Colombia. Medellín: La Carreta.
Herrera, M. M. (2011). La emergencia del arte conceptual en Colombia: 1968 - 1982. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Jaramillo, C. M. (2012). Fisuras del arte moderno en Colombia. Bogotá: Fundación Gilberto Alzate Avendaño.
Lopera, J. y Palacio, V. (2016). Museo de Arte Moderno de Medellín: breve historia. Medellín: Mesaestándar.
Muñiz, E. (Comp.) (2015). El cuerpo. Estado de la cuestión. México
d. f: La cifra.
Ramírez González, I. (2012). Debates críticos en los umbrales del arte contemporáneo. El arte de los años setenta y la fundación del Museo de Arte Moderno de Medellín. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.