The role of the Patronage of Pedagogical Missions as a promoter of musical culture in Spain during the Second Republic

Main Article Content

Narciso José López García http://orcid.org/0000-0002-5665-5263
María del Valle De Moya Martínez http://orcid.org/0000-0003-4701-4963
Raquel Bravo Marín http://orcid.org/0000-0001-5809-7739

Keywords

Pedagogical Missions, musical culture, musical education, Second Spanish Republic.

Abstract

The Patronage of Pedagogical Missions played an important role in the recovery and dissemination of musical culture, particularly Spanish musical folklore, in the early years of the Second Spanish Republic, by launching a musical and choir service that was in charge of bringing a variety of music styles and genres to the inhabitants of the most deprived rural areas. In this paper a thorough documentary study was carried out on the work performed by the choir members and by the people who were responsible for guarding the musical resources ceded by the Patronage as well as for programming the different musical activities in the municipalities that benefitted from such resources. In turn, several testimonies gathered attest to the task done by this institution as well as to the cultural and musical impact it had on the inhabitants of the towns where the different missionary activities were performed.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 770 | PDF (Español) Downloads 518

References

Ayala, I. M. (2013). Música y municipio: marco normativo y administración de las bandas civiles en España (1931-1986). Estudio en la provincia de Jaén. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.

Canes, F. (1993). Las misiones pedagógicas: educación y tiempo libre en la Segunda República. Revista Complutense de Educación, 1(4), 147-168. Recuperado de https://bit.ly/2K2zVj7.

Calvo, A. y León, J. A. (2011). Historia de la danza contemporánea en España. Arte y Movimiento, 4, 17-30. Recuperado de https://bit.ly/2HUYY2t

Casares, E (1999). Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores.

Decreto de 29 de mayo. (1931). Creando, dependiente del Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, un Patronato de Misiones pedagógicas encargado de difundir la cultura general, la moderna orientación docente y la educación ciudadana, en aldeas, villas y lugares, con especial atención a los intereses espirituales de la población rural. Madrid: Gaceta de Madrid, 150, 30 de mayo de 1931 (pp. 1033-1034).

Dennis, N. (2011). Ramón Gaya y el Museo del Pueblo de las Misiones Pedagógicas. Escritura e Imagen, 7, 15-26. Recuperado de https://bit.ly/2JSHmpF

Gil, J. (2007). La música en el siglo xx hasta la Segunda Guerra Mundial (iv): la música en España. En M. Serrano y J. Gil (Coords.), Música: temario cuerpo de profesores de Educación Secundaria (pp. 387-407). Sevilla: MAD.

Gimeno, J. (2011). Esbozo de una utopía: las Misiones Pedagógicas de la II República española (1931-1939). Revista F@ro, 13, 160-178. Recuperado de https://bit.ly/2MyZWof

Hontañón, B. y Pericacho, F. J. (2015). Las misiones pedagógicas de la Segunda República y la dictadura: naturaleza, evolución y problemática. Coloquio de Historia de la Educación: Arte, Literatura y Educación, 18(1), 186-197. Recuperado de https://bit.ly/2JI6y65

Puelles, M. (1991). El sistema educativo republicano: un proyecto frustrado. Historia Contemporánea, 6, 159-171. Disponible en https://bit.ly/2li7orP

López García, N. J. (2015). Necesidades profesionales del profesorado especialista de música de los centros de primaria de Castilla-La Mancha(Tesis doctoral). Universidad de Málaga, España.

Marco, T. (1998). Historia de la música española. Vol. 6. Siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.

Martín Ruano, S. (2015). El paso de las misiones pedagógicas por Extremadura. Revista de Estudios Extremeños, Número Extraordinario, 377-398. Recuperado de https://bit.ly/2JVVPBi

Martínez Torner, E. (1936). El folklore en la escuela. Madrid: Publicaciones de la Revista de Pedagogía.

Moreno, P. L. (2017). Imágenes e historia de la educación popular: representaciones fotográficas de las misiones pedagógicas en la Región de Murcia. Historia y Memoria de la Educación. Sociedad Española de Historia de la Educación, 5, 73-155. Recuperado de https://bit.ly/2L X Tz t Q

Ocaña, A. (2006). Identidad y ciclos de desarrollo profesional de los maestros y maestras de educación musical. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada.

Otero, E. y García, M. (Eds). (2006). Las Misiones Pedagógicas. 1931-1936. Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Cuturales - Residencia de Estudiantes.

Patronato de Misiones Pedagógicas. (1934). Memorias. Septiembre de 1931 - Diciembre de 1933. Madrid: S. Aguirre.

Patronato de Misiones Pedagógicas (1935). Memoria de la misión pedagógico-social en Sanabria (Zamora). Resumen de trabajos realizados en el año 1934. Madrid: S. Aguirre.

Pliego, V. (2006). El servicio de música: Eduardo Martínez Torner y Pablo de Andrés Cobos. En E. Otero y M. García (Eds.), Las Misiones Pedagógicas. 1931-1936 (pp. 414-435). Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales - Residencia de Estudiantes.

Real Decreto de 10 de enero de 1907. (1907). Creando una Junta para el fomento de la educación nacional. Madrid: Gaceta de Madrid, 14, enero 14 de 1907 (pp. 157-158).

Sánchez de Andrés, L. (2006). Canciones interpretadas por los coros de las Misiones Pedagógicas. Armonizadas por Eduardo Martínez Torner [Notas al CD]. En E. Otero y M. García (Eds.), Las Misiones Pedagógicas. 1931-1936. Madrid:

Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales - Residencia de Estudiantes.Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. (2007). Las Misiones Pedagógicas. 1931-1936. Madrid: Fundación Giner de los Ríos.

Tapia, G. (2006). Las Misiones Pedagógicas [Documental en DVD]. España: SECC-TVE. Acacia Films-Malvarrosa Media.

Asensio, S. (2011). Eduardo Martínez Torner y la Junta para Ampliación de Estudios en España. Revista Arbor, 751(187), 857-874. Recuperado de https://bit.ly/2LXUJoS

Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Tres Cantos (Madrid): Akal.

Dulzaides, M. E. y Molina, A. M. (2004). Análisis documental y de infor-mación: dos componentes de un mismo proceso. acimed, 12(2), 1-5. Recuperado de https://bit.ly/1QivjOW

López Casanova, M. B. (2002). La política educativo-musical en España durante la Segunda República. Música y Educación. Revista Trimestral de Pedagogía Musical, 50, 15-25. Recuperado de https://bit.ly/2MyGvMH

Martín, M. (2002). Las misiones pedagógicas en Salamanca (1931-1936). Aula, 14, 155-178. Recuperado de https://bit.ly/2JMpG2P

Martínez de Carnero, F. (2015). La Institución Libre de Enseñanza y las Misiones Pedagógicas: cultura difusa de misioneros y misionados. En M. R. Sánchez (Coord.), La construcción de la identidad pedagógica española: entre la Institución Libre de Enseñanza y las Escuelas del Ave María (pp. 139-148). Madrid: Síntesis.

Sánchez Llamas, F. J. (1994). Dos visiones de educación popular. El Patronato de Misiones Pedagógicas y las Cátedras Ambulantes. Isla de Arriarán: Revista Cultural y Científica, 4, 129-140. Recuperado de https://bit.ly/2t2JswO