María Izquierdo: pure art and mexicanidad
Main Article Content
Keywords
Mexican art, Mexican art, art for arts sake, art for art sake, nationalism, color theory, color theory, Mexican painter, Mexican painter
Abstract
This essay presents and overview of the work of the Mexican painter María Izquierdo (1902-1955) and situates her images and ideas within the debates on the role of art in Mexican society between 1930 and 1940. During the first decade of her career, Izquierdo was tangentially affiliated with the avant-garde literary group known as Los contemporáneos (The Contemporaries), who advocated pure art. After 1939, the artist changed both the themes and style of her work and focused on mexicanidad, which brought her closer to some –though not all– of the ideas advocated by the muralists and other artists who shared their agenda. Throughout her career, Izquierdo created artworks that addressed gender issues and promoted a positive presence of women. Depictions of Izquierdo’s female protagonists contrast with those of the muralists, who usually gave women secondary roles.
Downloads
References
Archivo María Izquierdo del Museo del Arte Moderno. (2013). Ciudad de México: Museo de Arte Moderno, Instituto Nacional de Bellas Artes y Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Cordero Reiman, K. (2007). Appropriation, invention, and irony: Tamayo’s early period, 1920-1937. En D. C. DuPont (Ed.), Tamayo: A Modern Icon Reinterpreted [catálogo] (pp. 165-187). Santa Bárbara: Santa Barbara Museum of Art.
45 autorretratos de pintores mexicanos [catálogo]. (1947). Ciudad de México: Museo Nacional de Artes Plásticas.
Deffebach, N. (2015). María Izquierdo and Frida Kahlo: Challenging Visions in Modern Mexican Art. Austin: University of Texas Press.
Denegri, C. (1945, febrero 14). María Izquierdo, encargada de pintar los frescos del ex Palacio Municipal. Excélsior (Ciudad de México).
Exposición de María Izquierdo [catálogo]. (1944).Lima: Instituto Peruano Americano.
Ferrer, E. (1995). María Izquierdo. En W. Rasmussen (Ed.), Latin American Artists of the Twentieth Century [catálogo] (pp. 116-121). Nueva York: Museum of Modern Art.
Franco, J. (1989). Plotting Women: Gender and Representation in Mexico. Nueva York: Colombia University Press.
Frida Kahlo y sus mundos/and her worlds [catálogo]. (2005). Ponce: Museo de Arte de Ponce.
García Maroto, G. (1928, junio). La obra de Diego Rivera. Contemporáneo, 1(1), 43 -75.
Grant, K. (2017). All About Process: The Theory and Discourse of Modern Artistic Labor. University Park: Pennsylvania State University Press.
Homenaje a María Izquierdo (1907 [sic] -1955) [catálogo].(1956). Ciudad de México: Galería de Arte Moderno.
Izquierdo, M. (1942, enero 10). Judson Briggs. Hoy, (255), 50.
Izquierdo, M. (1944, octubre 12). Colombia. Excélsior,(Ciudad de México), 4.
Izquierdo, M. (1950, junio). Mi pintura. Verdisela: Una revista para la mujer continental, 25-28.
Lozano, L-M. (2002). María Izquierdo: una verdadera pasión por el color. Ciudad de México: Landucci.
María Izquierdo [catálogo]. (1943). Ciudad de México: Palacio de Bellas Artes.
María Izquierdo [catálogo]. (1986). Ciudad de México: Casa de Bolsa Cremi.
María Izquierdo [catálogo]. (1988). Ciudad de México: Centro Cultural Arte Contemporáneo.
“Memorias de María Izquierdo”. (1953). (Manuscrito inédito en posesión de María Rosenda López Posadas).
Monsiváis, C. (2002, octubre). Los gays en México: la fundación, la ampliación, la consolidación del ghetto. Debate Feminista, 26, 89-115.
M. T. P. (1949, marzo). La pintora recobra su salud. Excélsior (Ciudad de México) [recorte en el Archivo María Izquierdo en el Museo de Arte Moderno de la Ciudad de México].
Neruda, P. (1944). Bienvenida a María Izquierdo. En Exposición de María Izquierdo [catálogo]. Santiago: Ministerio de Educación Pública.
Neruda, P. (2004 [1974]). Confieso que he vivido. Buenos Aires: Debolsillo.
Óleos de María Izquierdo. (1929).Contemporáneos, 5(16), 103-106.
Ortiz Monasterio, P. (Ed.). (2010). Frida Kahlo: sus fotos. Ciudad de México: Editorial RM.
Paintings by María Izquierdo [catálogo]. (1930). Nueva York: Art Center.
Poniatowska, E. (1953, julio 18). Opina María Izquierdo. Novedades (Ciudad de México).
Tamayo, R. (1968). A commentary by the artist. En Ta m a y o [catálogo], 1-7. Phoenix: Phoenix Art Museum.
Weston, E. (19 61). The Daybooks of Edward Weston(Vol. 1.N. Newhall, Ed.). Rochester: George Eastman House.
Zavala, A. (2006). María Izquierdo. En G. Pérez-Barreiro (Ed.), Blanton Museum of Art, Latin American Collection (pp. 237-39). Austin: Blanton Museum of Art / University of Texas Press.
Zavala, A. (2010). Becoming modern, becoming tradition: Women, gender, and representation in Mexican art. University Park: Pennsylvania State University Press.
Zavala, A. (2013). María Izquierdo y Rufino Tamayo: A propósito de deudas e influencias. En Codo a codo: parejas de artistas en México (p p. 197-224). Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.