Discursos de género en Contact Improvisation. Deliberación y acción coreográfica en torno a la revista Contact Quarterly

Main Article Content

María Paz Brozas-Polo https://orcid.org/0000-0003-0117-3117

Keywords

contacto, improvisación, danza, cuerpo, debate, género, historia, revista Contact Quarterly

Resumen

La técnica de danza colectiva Contact Improvisation surgió hace casi medio siglo en Nueva York como una alteración de los códigos de contacto y de las jerarquías coreográficas; desde las primeras décadas de su desarrollo -ideológico, pedagógico o estético-, se viene produciendo una compleja discusión en torno al género. En este trabajo se analizan las distintas perspectivas del debate que se articulan en lo que se puede considerar la revista fundacional, Contact Quarterly: el cuestionamiento de la masculinidad, las ideas de neutralización y de minimización de lo sexual y varios enfoques feministas entre los que se puede incluir la teoría queer. Más que en la definición de cada una de las posiciones, nos detenemos en la observación crítica de las paradojas, tensiones y puntos de encuentro que se van reflejando en la práctica y van tejiendo una fecunda red discursiva.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Abstract 713 | PDF Downloads 468

Referencias

Adkins, J., Heitkamp, D., Xanitha, Z. & Koopmans, W. (2008 [1996]). Study Lab on CI and Sexuality at the 10th European Contact Teachers Conference. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writings and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (pp. 101-102). Contact Editions.

Aramo, O. & Skrzypczak, W. (2019). Queer Contact Improvisation (QCI): Alliance and Disruption. Experiences and reflections from the QCI Symposium and Festival Hamburg 2018. Contact Quarterly, 44(2), 50-53. https://contactquarterly.com/cq/article-gallery/view/queer-contact-improvisation-qci-alliance-and-disruption.pdf

Assis, M. P. y Saraiva, M. C. (2013). O feminine e o masculine: das origens do balé à contemporaneidade. Movimento, 19(2), 303-323. https://doi.org/10.22456/1982-8918.29077

Banes, S. (2002). Terpsichore en baskets. Post-modern dance. Chiron.

Bartley, C. (2018). What is a CI “Purist”? Contact Quarterly, 43(2), 41-43. https://contactquarterly.com/contact-improvisation/newsletter/view/what-is-a-ci-purist#$

Beaulieux, M. (2019a). How the First Rule Brought #Me Too to Contact Improvisation. Contact Quarterly, 44(1), 46-50. https://contactquarterly.com/cq/article-gallery/view/how-the-first-rule-brought-metoo-to-contact-improvisation.pdf

Beaulieux, M. (2019b). Starting by Believing Maria: Responding to Sexual Violence in Safer Brave Contact Improvisation Spaces. CQ Contact Improvisation Newsletter, 44(2) https://contactquarterly.com/contact-improvisation/newsletter/view/starting-by-believing-maria#$

Brickhill, E. (2016). Argentine Tango and Contact Improvisation. [Tesis de Maestría, Universidad de Wollongong]. http://ro.uow.edu.au/theses/4728

Brozas, M. P. (2000). Contact Improvisation: danza, acrobacia y pedagogía corporal. En J. P. Fuentes y M. Macías (Eds.), Actas I Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte (pp. 309-316). Universidad de Extremadura.

Brozas-Polo, M. P. (2016). Expansión geográfica y conceptual de la danza Contact Improvisation en España (1990-2000). Retos, (30), 30-35. https://bit.ly/2ZEF2go

Brozas, M. P. (2017). Los espacios como dispositivo de la construcción de prácticas corporales y coreográficas contemporáneas. A propósito del contact improvisation en el contexto español. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 72(2), 397-421. https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.02.005.

Burt, R. (2006). Steve Paxton and Contact Improvisation. En The Male Dancer. Bodies, Spectacle, Sexualites (pp. 130-135). Routdledge.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Paidós.

Cooper Albright, A. (1993). Contact in Institutions. Contact Quarterly, 18(1), 70-72.

Cooper Albright, A. (2010). Encounters with Contact. Dancing Contact Improvisation in College. Oberlin College Theater and Dance Program.

Cooper Albright, A. (2018). Politics of Perception. En CI Intersections. A Question from CQ and a Round of Responses. Contact Quarterly, 43(2), 35-36.

CQ Eds. (2014). Jam Guidelines. CQ Contact Improvisation Newsletter, 39(2). https://contactquarterly.com/contact-improvisation/newsletter/view/jam-guidelines#$

Curtis, J. (1996). Why Talk (Dance, Painting) about Sex? Contact Quarterly, 21(1), 53-57.

Curtis, J. (2015). Movement in the Men’s movement: Contact Improvisation and social change. Journal of Dance & Somatic Practices, 7(2), 129-142. https://doi.org/101386/jdsp.7.1.129_1

Cvejic, B. (2018). Aesthetic Obfuscations in White Western Dance. En Dance Studies Association Conference “Contra: Dance & Conflict” (p. 26). Dance Studies Association.

Cvejic, B. (2019). A physical quest for natural rights. En R. Bigé (Ed.), Steve Paxton: Drafting Interior Techniques (pp. 52-66). Culturgest.

Cvejic, B. & Laberenz, L. (2013). … In a non-wimpy way… [archivo de video]. Musée de la Danse. http://www.bojanacvejic.info/in-a-non-wimpy-way/

Elliot, D. (1990). Making Safe Contact. Contact Quarterly, 15(2), 41-44.

Foster, S. (1998). Choreographies of Gender. Signs, 24(1), 1-33.

Foster, S. (2001). Improviser l’autre: spontanéité et structure dans la danse experimentale contemporaine. En M. Febvre y I. Ginot (Eds.), Danse et altérité (pp. 25-37). Protée.

Fulkerson, M. (1996). Taking the Glove Without the Hand: An Historical Perspective. Contact Quarterly, 21(1), 40-42.

George, D. (2017). The Hysterical Spectator. Dancing with Feminists, Nellies, Andro-Dykes, and Drag Queens. En Queer Dance: Meaning&Makings (pp. 83-108). Oxford University Press.

Gottlieb, S. (2017). Myths to Break Down Moving Toward Ethical Communication and Ethical Sexuality in CI. Contact Improvisation Blog. https://bit.ly/3eK3CAu

Hayes, D. (2018). Touch & Play: A Bit of History and Perspective. Contact Quarterly, 43(2), 40.

Hechler, A. (2008). Heteronormativity in Contact Improvisation. Contact Quarterly Unbound, (33). https://contactquarterly.com/cq/unbound/#year=2008

Hennessy, K. (2012). Keith Hennessy talks with Nancy Stark Smith nov 12 [archivo de video]. YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=K0CtxbpErYs

Hennessy, K. (2018). Questioning Contact Improvisation. Circo Zero.

Horrigan, K. (2017). Queering Contact Improvisation. Addressing Gender in CI Practice and Community. Contact Quarterly, 42(1), 39-43.

Keogh, M. (2008 [2003]). 101 Way to Say No to Contact Improvisation: Boundaries and Trust. En Contact Improvisation Sourcebook. Collected Writing and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1975-1992 (pp. 273-276). Contact Editions.

Keogh, M. (2018). The practice of Contact Improvisation. Dancing Deeper Still. Intimately Rooted Books.

Koteen, D. & Stark Smith, N. (2008). Caught&Falling. The Confluence of Contact Improvisation, Nancy Stark Smith, and Other Moving Ideas. Contact Quarterly Editions.

Lori, B. y Paxton, S. (2008 [1996]). The sex issue. Lori B & Steve Paxton interview each other. En Contact Improvisation Sourcebook: Collected Writing and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1975-1992 (pp. 81-89). Contact Editions.

Louppe, L. (2011). Poética de la danza contemporánea. Ediciones Universidad de Salamanca.

Nelson, K. (2008 [1994a]). Dear CQ. Arena for discussion. En Contact Improvisation Sourcebook: Collected Writing and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1975-1992 (p. 30). Contact Editions.

Nelson, K. (2008 [1994b]). Jam Organizer’s Sanity Clause. En Contact Improvisation Sourcebook: Collected Writing and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1975-1992 (p. 38). Contact Editions.

Nelson, K. (2008 [1996]). Touch Revolution: Giving Dance. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writings and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (pp. 103-105). Contact Editions.

Nelson, L. y Stark Smith, N. (2008 [1979]). A Short History. En Contact Improvisation Sourcebook: Collected Writing and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1975-1992 (p. 2). Contact Editions.

Novack, C. J. (1990). Sharing the Dance: Contact Improvisation and American Culture. University of Wisconsin Press.

Papineau, E. y Engelman, S. (2019). Creating Space for Queer Contact Improvisation. CQ
Contact Improvisation Newsletter, 44(1). https://bit.ly/2WvzUc8

Paxton, S. (1975). Contact Improvisation. The Drama Review, 19(1), 40-42.

Paxton, S. (1989). Hier-Visibility. Contact Quarterly, 14(1), 166-167.

Paxton, S. (2008 [1994]). Two Book Reviews. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writing and Graphics from

Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (pp. 27-29). Contact Editions.

Prince, D. (2008 [2003]). Leave Your Identity at the Door? Politics of Difference and Contact Improvisation. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writing and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (pp. 268-269). Contact Editions.

Rizzo, F. (1998). Con el sudor de tu frente. Tiempo de danza, (16), 35-40.

Scraton, S. (1995). Educación física de las niñas: un enfoque feminista. Morata.

Stark Smith, N. (2008). Preface. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writings and Graphics from Contact
Quarterly Dance Journal 1993-2007 (p. IX). Contact Editions

Stark Smith, N. (2008 [1996]). Who do we think we are? En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writings and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (p. 111). Contact Editions.

Stark Smith, N. (2008 [1998]). A Question of Copyright -Some history-. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writings and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (p. 177). Contact Editions.

Suquet, A. (2006). Escenas. El cuerpo danzante: un laboratorio de la percepción. En J. J. Courtine (Ed.), Historia del cuerpo: Las mutaciones de la mirada. El siglo XX (pp. 394-397). Taurus.

Torr, D. & Langland, P. (2008 [1996]). Between the Cracks: Gender & Sexuality in the New Dance/Performance Scene. En N. Stark Smith y L. Nelson (Eds.), Contact Quarterly’s Contact Improvisation Sourcebook II: Collected Writings and Graphics from Contact Quarterly Dance Journal 1993-2007 (pp. 112-121). Contact Editions.

Village Berlin & Stretch Festival (2016, diciembre 26). Queer Contact Improv Laboratory. Facebook. https://www.facebook.com/events/1526115000735971/

Yardley, B. (2017). Respecting Boundaries/Coexisting Genders: A Zine about Women’s Experiences of Feeling Unsafe in Contact Improv. CQ Contact Improvisation Newsletter 42(2). https://bit.ly/32xh9ZG

Young, I. M. (2005). On Female Body Experience: Throwing Like a Girl and other Essays (Studies in Feminist Philosophy). Oxford University Press.