El desasosiego de Fernando Pessoa, o la experiencia poética del límite

Main Article Content

Maria Cecilia Salas Guerra

Keywords

Uneasiness, irony, serenity, boredom, heteronimia, To say, moral of the action, poetry, thought, writing, sadness, silence, joy, poetic experience

Abstract

The following text wants to show that the Book of the Uneasiness, by Fernando Pessoa as Bernardo Soares, is not a mere and extraordinary confession of the vital boredom. What one sets out next, rather, is a reading of Pessoas’s uneasiness as the poetic experience of the limit, experience paradoxicalally rooted in serenity and irony. We will see that from this root it comes both the tonality and the poetic cadence in the “Book…”, as well as the poets’s singularity . There we will recognize the image of man under the sign of uneasiness: confrontation between the mortal limits and the anxiety of infinity, between the expressable and the unspeakable thing.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1318 | PDF (Español) Downloads 2579

References

Balzac, Honoré (2000) La obra maestra desconocida, Barcelona, Círculo de lectores.

Cademartori, Ligia (2000) “Filosofar nâo épreciso”, En: Actas VI Congreso internacional de estudios pessoanos, Lisboa, Fundación Eng. Antonio de Almeida.

Crespo, Ángel (1988) La vida plural de Fernando Pessoa, Barcelona, Seix Barral.

Crespo, Ángel (1984) Estudios sobre Fernando Pessoa, Barcelona, Bruguera.

Cortínez, Carlos (2000) “Asonancias en el Desasosiego de Pessoa”, En: Actas VI Congreso internacional de estudios pessoanos, Lisboa, Fundación Eng. Antonio de Almeida.

Courteau, Joanna (2000) “Fernando Pessoa eodesaparecimento da dicotomia sujeito/objeto”, En: Actas VI Congreso internacional deestudios pessoanos, Lisboa, Fundación Eng. Antonio de Almeida.

De Freitas, Lima (2000) “Fernando Pessoa eo paradigma hermético”, En: Actas VI Congreso internacional de estudios pessoanos (secção Norte-americana, noviembre de1988), Lisboa, Fundación Eng. Antonio de Almeida.

De Man, Paul (1996) El concepto de ironía, Eutopias, 2ª Época, Valencia, Edicione sepisteme, Vol. 141.

Foucault, Michel (1993) “¿Qué es un autor?”, En: Revista creación, No. 9, Madrid, Instituto de estética y teoría de las artes.

Heidegger, Martín (1988) Serenidad (Traducción de Yves Zimmermann), Barcelona, Ediciones del Serbal.

Heidegger, Martín (2001) “¿Qué significa pensar?”, “Ciencia y meditación”, y “construir, habitar, pensar”, En: Conferencias y artículos, Barcelona, Ediciones del Serbal.

Heidegger, Martín (1990) Identidad ydiferencia, (Edición de Arturo Leyte),Barcelona, Anthropos.

Heidegger, Martín (1987) De camino al habla, Barcelona, Ediciones del Serbal.

Kierkegaard, Sörem (2000) De los papeles de alguien que todavía vive. Sobre el concepto de ironía. (Escritos: vol. I), Madrid, Editorial Trota.

Lourenço, Eduardo (1986) Fernando rei danossa Baviera, Lisboa, Imprenta Nacional/Casa de la moneda.

Lourenço, Eduardo (1992) O laberinto dasaudade. Psicanálise mitica do destino português, Lisboa, Publicaciones Dom Quixote.

Lourenço, Eduardo (1981) Fernando Pessoa revisitado. Leitura estruturante do drama emgente, Lisboa, Moraes Editores.

Lourenço, Eduardo (1983)Poesía e metafisica. Camôes, Antero, Pessoa. Lisboa, Sá da Costa Editores.

Molina, César Antonio (1990) Sobre eliberismo y otros escritos sobre literatura portuguesa, Madrid, Akal.

Pessoa, Fernando (1996) Libro del desasosiego, Barcelona, Seix Barral.

Pessoa, Fernando (1985) Sobre literatura y poesía, Madrid, Alianza tres.

Pessoa, Fernando (1990) “Odas de Ricardo Reis”, En: Poesía completa (Edición bilingüe),2 vols. Barcelona, Ediciones 29.

Ricoeur, Paul (1997). “Poder, fragilidad y responsabilidad”, En: Horizontes del relato. Lecturas y conversaciones con Paul Ricoeur, Madrid, Cuaderno Gris.

Most read articles by the same author(s)