The musicalization of poetic texts in Chile: three examples of its development and its relationship with the literary canon

Main Article Content

Gabriel Meza Alegría https://orcid.org/0000-0001-8035-9766

Keywords

Interarts studies, literary canon, music, musicalization, poetry

Abstract

In this article I analyse some cardinal aspects of the development and evolution of the musicalisation of poetic texts in Chile and examine in depth their relationship with the literary canon. The analysis is based on three relevant productions in the Chilean music-poetry scene: the musicalisation of the poem Alturas de Macchu Picchu by Pablo Neruda performed by Los Jaivas (1981), the album Desiertos de amor (2011) by Raúl Zurita with the group González y Los Asistentes, and the musicalization of poems by Elicura Chihuailaf that the group Kalfu performs in their album Trawvn = ReUnión (2017). Overall, the study  roposes that poetry musicalisations constitute a contribution to literary studies, as they allow for a broadening of the perspectives of analysis beyond the textual, which favors a deeper understanding of the particularities of poetic production. 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 519 | PDF (Español) Downloads 784

References

Alonso, S. (2001). Música, literatura y semiosis. Biblioteca Nueva.

Bravo, L. (2014). Troveros orientales contemporáneos, nuevas escuchas y lecturas. Badebec, 7(4), 263-291. http://hdl.handle.net/2133/15471

Chihuailaf, E. (2018 [2008]). Sueños de luna azul y otros cantos. Fundación Pablo Neruda.

Chihuailaf, E. (2020 [1995]). De sueños azules y contrasueños. Editorial Universitaria.

Clüver, C. (2007). Intermediality and Interarts Estudies. En J. Arvidson, M. Askander, J. Bruhn & H. Führer (Eds.), Changing Borders: Contemporary Positions in Intermediality (pp. 19-38). Intermedia Studies Press.

Cussen, F. (2014). Canto VII de Altazor: lecturas críticas a través del sonido. Confluencia: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 29(2), 81-91. https://www.jstor.org/stable/43490036

Dalmonte, R. (2002). El concepto de expansión en las teorías relativas a las relaciones entre música y poesía. En S. Alonso (Comp.), Música y literatura: Estudios comparativos y semiológicos (pp. 93-115). Arco/Libros.

Eisner, F. (2017). Alturas de Macchu Picchu como hecho musical: Musicalización del poema como lectura crítica. Fundación Pablo Neruda.

Escárate, T. (1995). Frutos de país: Historia del rock chileno. fondart-injuv.

Garramuño, F. (2015). Mundos en común: Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Fondo de Cultura Económica.

González Martínez, J. M. (1999). El sentido en la obra musical y literaria: Aproximación semiótica. Universidad de Murcia.

González Martínez, J. M. (2007). Semiótica de la música vocal. Universidad de Murcia.

Jakobson, R. (1985). Ensayos de lingüística general (J. M. Pujol y J. Cabanes, Trads.). Planeta-Agostini.

Jameson, F. (1995). El postmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Paidós.

Kalfu. (2017). Trawvn = ReUnión: Poesía musicalizada de Elicura Chihuailaf. [CD]. Independiente.

Lefevere, A. (1997). Traducción, reescritura y la manipulación del canon literario (M.ª C. África Vidal y R. Álvarez, Trads.). Ediciones Colegio de España.

Los Jaivas. (1981). Alturas de Macchu Picchu. [CD]. SYM Chile.

Meza, G. (2018). La musicalización de textos poéticos como crítica literaria y el desplazamiento entre alta cultura y cultura de masas. Una lectura sobre el disco Caja de música de Pedro Aznar. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 28(1), 30-40. https://bit.ly/3FMLMOI

Mignolo, W. (1998). Los cánones y (más allá de) las fronteras culturales (o ¿de quién es el canon del que hablamos? En E. Sullà (Comp.), El canon literario (pp. 237-270). Arco-Libros.

Mistrorigo, A. (2018). Phonodia: La voz de los poetas, uso crítico de sus grabaciones y entrevistas. Edizioni Ca’ Foscari.

Neruda, P. (2020). Canto General. Seix Barral.

Planet, G. (2004). Se oyen los pasos: La historia de los primeros años del rock en Chile. Del beat y la psicodelia al folk rock (1964-1973). Beatguru Libros

Ponce, D. (2008). Prueba de sonido: Primeras historias del rock en Chile (1956-1984). Ediciones B.

Porrúa, A. M. (2011). Caligrafía tonal: Ensayos sobre poesía. Entropía.

Rajewsky, I. (2005). Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités: Histoire et
Théorie des Arts, des Lettres et des Techniques, (6), 43-64. https://doi.org/10.7202/1005505ar

Salas, F. (2003). La primavera terrestre: Cartografías del rock chileno y la nueva canción chilena. Editorial Cuarto Propio.

Sullà, E. (Comp.). (1998). El canon literario. Arco-Libros.Ureña, J. C. (2015). Transmusicalidad poética: lecturas musicales del poema. Hispanic Poetry Review, 10(2), 80-98. https://hpr-ojs-tamu.tdl.org/hpr/index.php/hpr/article/view/4

Zurita, R. y González y los Asistentes. (2011). Desiertos de amor. [CD]. JC Sáez Editores.

Zurita, R. (2019). Canto a su amor desaparecido. Ediciones Universidad Diego Portales.