Dialogue at the Margin: Nicolás Gómez Dávila, Hernando Téllez, Mito Magazine, and Brief Argumentative Forms in Colombian Literature
Main Article Content
Keywords
Literary criticism in Colombia, short argumentative forms, marginalia, essay, scholia, aphorism, French moralists, Hernando Téllez, Nicolás Gómez Dávila
Abstract
This article focuses on the initial reception of Nicolás Gómez Dávila’s work, as presented by Hernando Téllez in Mito Magazine. It examines the emergence of brief argumentative forms in the Colombian magazine Mito and specifically explores the utilization of these forms by Hernando Téllez and Nicolás Gómez Dávila. First, the article discusses the relationship of both authors with forms such as the scholium, aphorism, diary entry, and essay. Subsequently, it examines the use of marginal forms in Mito Magazine by authors such as Alfonso Reyes, Jorge Gaitán Durán, and Rafael Gutiérrez Girardot. Finally, the appearance of argumentative texts by Téllez and Gómez Dávila in the magazine is analyzed to establish a dialogue between the two main proponents of brief argumentative
forms in Colombian literature of the 1950s.
Downloads
References
Gómez Dávila, N. (1955). Notas. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 1(4), 211-218.
Gómez Dávila, N. (2002). Textos I. Villegas Editores.
Gómez Dávila, N. (2003). Notas. Villegas Editores.
Gómez Dávila, N. (2005). Escolios a un texto implícito. Obra completa. Villegas Editores.
Gómez Valderrama, P. (1961-1962). Nuevos complementos a Borges. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 7(39-40), 141-160.
Gutiérrez Girardot, R. (1958). Marginalia. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 4(20), 151-157.
Jiménez Panesso, D. (2009). Historia de la crítica literaria en Colombia: 1850-1950. Universidad Nacional de Colombia.
Latorre Cabal, H. (1961-1962). Alfonso Reyes. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 5(27-28), 198-206.
Mito. Revista Bimestral de Cultura. (1961-1962). Actuales. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 7(39-40), 219-220.
Téllez, H. (1944). Bagatelas. Tierra Firme.
Téllez, H. (1946). Diario. Suramericana.
Téllez, H. (1946). Luces en el bosque. Siglo XX.
Téllez, H. (1955). La obra de Nicolás Gómez Dávila. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 1(4), 209-210.
Téllez, H. (1956). Literatura y sociedad. Glosas precedidas de notas sobre la conciencia burguesa. Ediciones Mito.
Téllez, H. (1957). Márgenes. Mito. Revista bimestral de cultura, 3(15), 151-157.
Téllez, H. (1961). Márgenes. Mito. Revista bimestral de cultura, 6(36), 333-339.
Téllez, H. (1961-1962) Agenda borgesiana. Mito. Revista Bimestral de Cultura, 7(39-40), 116-118.
Téllez, H. (1966). Confesión de parte: literarias, sociales, notas. Banco de la República.
Abad, A. (2008). Pensar lo implícito. En torno a Gómez Dávila. Universidad Tecnológica de Pereira.
Adorno, T. W. (1962 [1950]). Notas de literatura (M. Sacristán, Trad.). Ariel.
Arenas Cruz, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Hacia el texto ensayístico. Universidad de Castilla La Mancha.
Auerbach, E. (1996). Mimesis. La representación de la realidad en la literatura occidental (I. Villanueva y E. Ímaz, Trads.). Fondo de Cultura Económica.
Aullón de Haro, P. (2004). Las categorizaciones estético-literarias de dimensión. Género/sistema de géneros y géneros breves/géneros
extensos. Revista Analecta Malacitana, 27(1). http://www.anmal.uma.es/numero15/Aullon.htm
Aullón de Haro, P. (2005). El género ensayo, los géneros ensayísticos y el sistema de géneros. En V. Cervera, B. Hernández y M. D. Adsuar (Eds.), El ensayo como género literario (pp. 13-23). Universidad de Murcia.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario (T. Kauf, Trad.). Anagrama.
Diccionario de la lengua española. (2014). Estela. https://bit.ly/3oYM26w
Diccionario de la lengua española. (2014). Marginar. https://bit.ly/41NeMOs
Giraldo, E. (2014a). La poética del esbozo. Baldomero Sanín Cano, Hernando Téllez, Nicolás Gómez Dávila. Universidad de los Andes.
Giraldo, E. (2014b). Nicolás Gómez Dávila. La estética, el escolio y el ensayo. Revista Universidad de Antioquia, (314), 20-28. https://bit.ly/3Hk93Yh
Gomes, M. (1999). Los géneros literarios en Hispanoamérica. EUNSA.
González, F. (1916). Pensamientos de un viejo. Litografía e Imprenta de J. L. Arango.
Gutiérrez Girardot, R. (1989). Hispanoamérica: imágenes y perspectivas. Temis.
Gutiérrez Girardot, R. (1997a). Notas al margen de El arco y la lira de Octavio Paz. En Provocaciones (pp. 15-28). Ariel.
Gutiérrez Girardot, R. (1997b). Ortega y Gasset o el arte de la simulación majestuosa. En Provocaciones (pp. 118-136). Ariel.
Lukács, G. (1975). Sobre la esencia y forma del ensayo (Carta a Leo Popper). En El alma y las formas y La teoría de la novela (M. Sacristán, Trad., pp. 15-39). Grijalbo.
Obaldía, C. de (2002). The Essayistic Spirit. Literature, Modern Criticism, and the Essay. Clarendon Press.
Oviedo, J. M. (1991). Breve historia del ensayo hispanoamericano. Alianza.
Oxford English Dictionary. (2016). Marginalia. https://bit.ly/3Hg4uOs
Premat, J. (2009). Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. Fondo de Cultura Económica.
Reyes, A. (1956). El cazador. Obras completas. Tomo III. Fondo de Cultura Económica.
Said, E. (2004). El mundo, el texto y el crítico (F. Breu, Trad.). Universidad Nacional Autónoma de México.
Torres Duque, O. (1997). El mausoleo iluminado. Antología del ensayo en Colombia. Biblioteca Presidencia de la República.
Uribe, J. A. (1912). Cuadros de la naturaleza. Imprenta Editorial Antonio J. Cano.
Volkening, E. (1978). Anotado al margen de El reaccionario de Nicolás Gómez Dávila. Eco. Revista de la Cultura de Occidente, 34(205), 95-99.
Volkening, E. (2021). Diario de lectura de los Escolios de Nicolás Gómez Dávila. Cuadernos I y II. Universidad de los Andes y Universidad EAFIT.