Rage, Outrage and Hope: A Glimpse of the Latin American Experience

Main Article Content

Luz Gloria Cárdenas https://orcid.org/0000-0002-4541-6152

Keywords

Affective experience, emotions, hermeneutics, Latin American art, pedagogy, rhetoric

Abstract

This paper juxtaposes the works of the Ecuadorian painter Oswaldo Guayasamín and the Brazilian pedagogue Paulo Freire, drawing on the affective configurations of rage and hope that, in our view, they have in common. The perspective we assume in our enquiry is based on Paul Ricoeur’s understanding of hermeneutics, so it is from this perspective that we approach their works in order to ask, finally, whether the affective configurations, in which anger, indignation and hope play a preponderant role, account for a specific way of living and constituting our Latin American experience. 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 439 | PDF (Español) Downloads 783

References

Aguilar, E. C. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. Educere, 24(78), 197-206. https://bit.ly/3SCMzFh

Araújo, A. M. (2012). Presentación. En P. Freire, Pedagogía de la indignación (pp. 11-16). Siglo XXI.

Aristóteles. (1990). Retórica [Rh.] (A. Tovar, Trad.). Centro de Estudios Constitucionales.

Aristóteles. (2018). Ética a Nicómaco [EN] (J. Marías y M. Araújo, Trads.). Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Barbosa, I., & Lopes, J. T. (2021a). Learning through collective action and social mobilizations in Portugal: dialogues with Paulo Freire’s pedagogy. Postcolonial Directions in Educaction, 10(2), 305-326. https://bit.ly/3rs8a7t

Barbosa, I., & Lopes, J. T. (2021b). (Re) existence in times of de-existence: political–pedagogical notes to Paulo Freire. Language and Intercultural Communication, 21(4), 468-478. https://doi.org/10.1080/14708477.2021.1916025

Bloch, E. (2004). El principio esperanza 1 (F. González Vicén, Trad.). Trotta.

Cárdenas Mejía, L.G. (2017). Paul Ricoeur. Vivir en y con otros pasiones y sentimientos morales. En: V. Medina Rendón (comp.), Antropología y fenomenología. Antropología filosófica y filosofía social (pp. 129-152). Centro Mexicano de Investigaciones Fenomenológicas.

Cárdenas Mejía, L.G. y Céspedes Cárdenas, S. (2021) Vivir en y con otros: pasiones y sentimientos morales. Una conversación a propósito de Ricoeur y Guayasamín. Praxis Filosófica, (52), 177 – 202. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i52.10782

Casagrande, C. (2002). I sette vizi capitali: introspezione psicologica e analisi sociale. Etica & Politica, 4(2), 1-9. https://bit.ly/3SPvyYa

Descartes. (2005). Las pasiones del alma (T. Onaindia, Trad.). Edaf.

Freire, P. (2005 [1970]). Pedagogía del oprimido (25.a ed., J. Mellado, Trad.). Siglo XXI.

Freire, P. (2008 [1984]). La importancia de leer y el proceso de liberación (S. Mastrangelo, Trad.). Siglo XXI.

Freire, P. (2011 [1969]). La educación como práctica de la libertad (L. Ronzoni, Trad.). Siglo XXI.

Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación: Cartas pedagógicas en un mundo revuelto (A. L. Granero, Trad.). Siglo XXI.

Freire, P. (2017 [1992]). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la Pedagogía del oprimido (S. Mastrangelo, Trad.). Siglo XXI.

Fundación Guayasamín. (s. f.). Guayasamín. http://www.Guayasamín.org/index.php

Gaard, K. (2019). Oswaldo Guayasamín: A Study of The Ecuadorian Artist’s Mid-Twentieth Century Reinterpretation of Indigenismo [Tesis de grado, Universidad de Texas-Austin]. https://bit.ly/3rqcggx

Gómez Campos, C. (2018). Más allá de Europa: el expresionismo en la obra de Oswaldo Guayasamín, un análisis comparativo. Eviterna, Revista de Humanidades, Arte y Cultura Independiente, (4), 23-34. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i4.8184

Grupo de Traducción del Latín. (2015). Aristóteles. Sobre la República - Libro I. Según la traducción latina y escolios de Juan Ginés de Sepúlveda. Universidad de los Andes.

Guayasamín, O. (1988). El tiempo que me ha tocado vivir. Iberoamericana.

Heidegger, M. (1997). Ser y tiempo (J. E. Rivera, Trad.). Editorial Universitaria.

Hesíodo [Hes.]. (2014). Trabajos y días (A. Pérez Jiménez y A. Martínez Díez, Trads.). Gredos.

Homero. (2019) Ilíada (Trad., prólogo y notas de E. Crespo Güemes). Gredos.

Hume, D. (2006). Investigación sobre los principios de la moral (C. Mellizo, Trad.). Alianza.

Kohan, W. (2020). Paulo Freire más que nunca: Una biografía filosófica (F. Brugaletta, Trad.). clacso. [Versión digital: https://bit.ly/3rAEVzf].

Marx, C. y Engels, F. (1948). Manifiesto comunista (M. Amster, Trad.). Babel. [Versión digital: https://bit.ly/3e8bfGL].

Marx, C. (2003). El 18 Brumario de Luis Bonaparte. Fundación Federico Engels. https://bit.ly/2W4lPAU

Marx, C. y Engels, F. (2010). Tesis sobre Feuerbach y otros escritos filosóficos (F. Rubio Llorente, Trad.). El perro y la rana. https://bit.ly/3MkdJPb

Morales, J (2018). Aportes de Paulo Freire a la investigación y a la lectura crítica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2), 175-192. https://bit.ly/3rucQcZ

Moreano Mora, A. H. (2000). De la edad de la ira a Mientras viva siempre te recuerdo: ¿Culminación o ruptura? (Homenaje a Guayasamín). Kipus: Revista Andina de Letras, (11), 3-20. http://hdl.handle.net/10644/1613

Neruda, P. y Guayasamín, O. (2014). América, mi hermano, mi sangre: Un canto latinoamericano de dolor y resistencia. Ocean Sur.

Paro, C. A., Ventura, M. y Silva, N. E. K. (2019). Paulo Freire e o inédito viável: esperança, utopia e transformação na saúde. Trabalho, Educação e Saúde, 18(1), 1-22. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00227

Passos, M. y Damascena, M. B. (2017). A Consciência crítica sobre a violência através da arte na obra de Oswaldo Guayasamín. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 9(1), 1-22. https://bit.ly/3rwycGS

Perea Anda, M. (2015). Osvaldo Guayasamín. Del vientre de la huaca, al hueso: La permanencia. escena. Revista de las Artes, 74(2), 97-108. https://bit.ly/3Cb1tfb

Pisani, G. (2014). La concezione agostiniana del programma teologico della Cappella degli Scrovegni. En F. Bottin (Ed.), Alberto da Padova e la cultura degli Agostiniani (pp. 215-268). Padova University Press.

Platón. (1992). Diálogos VI. Filebo, Timeo, Critias (M.a Ángeles Durán, Trad.). Gredos.

Quesada, E. V. (2021). Redescubriendo la pedagogía de la esperanza de Paulo Freire. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(1), 103-116. https://doi.org/10.15359/rep.16-1.5

Ricoeur, P. (1985). Tiempo y narración iii: El tiempo narrado (A. Neira, Trad.). Siglo XXI.

Ricoeur, P. (1991). Retórica-poética-hermenéutica. Estudios de Filosofía, (4), 87-97. https://bit.ly/3TqLLU8

Ricoeur, P. (2001). El modelo de texto: la acción significativa considerada como un texto. En Del texto a la acción: Ensayos de hermenéutica II (P. Corona, Trad., pp. 169-195). Fondo de Cultura Económica.

Rivadeneira Herrera, S. B. (2017). Análisis de las manifestaciones del arquetipo de la madre en la obra de Guayasamín. Estudio realizado desde la psicología analítica (Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador). https://bit.ly/3fzFre9

Sanchez Ortiz, M. L. (1998). El mito de Pandora en Hesíodo: un nuevo análisis interpretativo de un relato esperanzador. Minerva: Revista de Filología Clásica, (12), 41-52. https://bit.ly/3fJXzC4

Séneca. (2000). De la cólera (E. Otón Sobrino). Alianza.

Smith, A. (2012). Teoría de los sentimientos morales (R. Meléndez Acuña, Trad.). Universidad de Antioquia.

Souza de, I. F. (2015). A poética da ira: uma montagem cênica a partir da obra de Oswaldo Guayasamín (Tesis de Maestría, Universidad Federal de Integración Latinoamericana). https://bit.ly/3rsA7fl

Strawson, P. F. (1995). Libertad y resentimiento (J. J. Acero, Trad.). Paidós.

Traba, M. (1994). Arte de América Latina 1900-1980. Banco Interamericano de Desarrollo.

Vargas Guillén, G. y Cárdenas Mejía, L. G. (2005). ¿De la formación a la configuración? Poética y retórica. En Retórica, poética y formación: De las pasiones al entimema (pp. 140-151). Universidad Pedagógica Nacional y Universidad de Antioquia.

Valdez Hermida, A. R. y Morán, G. (2019). El discurso del “país amazónico” en el mural El descubrimiento del río Amazonas de Oswaldo Guayasamín. Index, Revista de Arte Contemporáneo, (8), 72-80. https://bit.ly/3RAuTJf

Valdez Hermida, A. R. y Morán Cadena, G. J. (2020). Paisaje/Territorio: Imaginarios de la selva en las artes visuales (Ecuador: 1907-2019). Index, Revista de Arte Contemporáneo, (9), 190-214. https://doi.org/10.26807/cav.v0i09.346