Libia Posada’s poetics as a visual discourse that opposes hegemonic narratives of identity
Main Article Content
Keywords
Armed conflict, art, medicine, Colombian art, identities, research, creation, semiosphere
Abstract
This article proposes a semiotic analysis of the elements that make up Libia Posada’s visual discourse, framed in Iuri Lotman’s theory of the semiosphere. Posada’s artistic production is approached as a construction of social and political identities that challenge hegemonic narratives. Through this approach, it is revealed how Posada’s works operate as visual discourses that make visible and problematize various identities.
Downloads
References
Arendt, H. (2014). Más allá de la filosofía. Escritos sobre cultura, arte y literatura (E. Rubio, Trad.). Trotta.
Arte por Excelencias. (2009, octubre 9). El borde y el límite: la obra de Libia Posada. https://n9.cl/yoc13.
Barthes, R. (2009). Mitologias (11.a ed., R. Buongermino & P. de Souza, Trads.). Bertrand Brasil.
Camacho Bohórquez, N. (2013). “Usted podrá tener corbata, pero yo tengo zapatos rotos”. Mujeres itinerantes: concepciones y conceptos de vida en el desplazamiento forzado. [Tesis de Maestría, Universidad de los Andes]. http://hdl.handle.net/1992/12278.
Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición. (2022). Hallazgos y Recomendaciones de la Comisión de la Verdad de Colombia. https://n9.cl/8kngh9.
Cuartas Valencia, J. D. (2018). Relaciones entre arte, ciencia y acontecimiento social en los proyectos artísticos de Libia Posada. [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia].
Dotor Robayo, A. (2021). Las tensiones de la imagen de mujer en la moda colombiana (1990-2000). Un análisis de la representación de la publicidad en la década de 1990. Cuaderno, (129), 57-68. https://doi.org/10.18682/cdc.vi129.4873.
Editorial, C. (1999). III. Colombia a finales del siglo XX. Análisis Político, (s/n), 25-33. https://n9.cl/er2zh.
Fernández Uribe, C. (2007). Arte en Colombia 1981-2006. Universidad de Antioquia.
Garzón Carrillo, D. (2021, octubre 10). La medicina como arte. La Silla Vacía. https://n9.cl/vap0n.
Lotman, Y. (1998). La semiosfera II. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio (D. Navarro, Trad.). Cátedra.
Lotman, Y. (2019). La semiosfera (D. Blanco, Trad.). Universidad de Lima.
Moreno Torres, A. (2010). El Estado colombiano a partir de los años noventa: ¿legitimidad o crisis? Encrucijada Americana, 4(1), 42-69. https://n9.cl/j383l.
Museo de Arte Moderno Medellín [MAMM]. (2020-2021). Libia Posada. Definición del horizonte. https://n9.cl/qng8b.
Posada, L. (2020, marzo 18). Conversación entre Emiliano Valdés y Libia Posada a propósito de la exposición Definición del horizonte. [Archivo de video]. YouTube. https://n9.cl/15wy0.
Roca, J. y Suárez, S. (2012). Transpolítico. Arte en Colombia 1992-2012. Lunwerg.
Rojas-Sotelo, M. (2015). Una flor (modernidad) marchita. Estudios Artísticos: revista de investigación creadora, 1(1), 82-104. https://n9.cl/ly743.