Between fever and geometry: the representation of memory in Juan José Saer’s Glosa
Main Article Content
Keywords
Juan José Saer, Glosa, historical memory, language and reality, literature of the dictatorship, State terrorism
Abstract
This article asks for the representation of memory in the novel Glosa by the Argentine writer Juan José Saer, based on an approach to the relationship between literature and memory studies, which allows situating the author's work within the framework of the so-called literature of the dictatorship, written in his country during and after the last military government (1976-1983). Toward the end of the text, it explores the complex relationship that the novel establishes between language, as a mechanism of memory representation, and the difficulty of naming a reality marked by State terrorism.
Downloads
References
Castillejo, A. (2007). La globalización del testimonio: historia, silencio endémico y los usos de la palabra. Antípoda, (4), 76-99. https://doi.org/10.7440/antipoda4.2007.04.
CONADEP (2003). Nunca Más. Informe de la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas. https://goo.su/hIOyq.
Crenzel, E. (2024). La historia política del Nunca Más. La memoria de las desapariciones en la Argentina. Siglo XXI.
Da Silva Catela, L. (2021). Ilimitada fantasía. Etnografía sobre un acervo de libros prohibidos en Córdoba, Argentina. En S. P. Arenas y L. C. Toro Tamayo (Eds.), Representar las memorias (pp. 57-77). Universidad de Antioquia.
Dalmaroni, M. (2011). Los aros de acero de la sortija. En P. Ricci (Comp.), Zona de prólogos (pp. 83-106). Seix Barral, Universidad Nacional del Litoral.
Delgado, S. (2013). El arte de hacer nuevos poemas. En I. Logie. (Coord.), Juan José Saer. La construcción de una obra (pp. 237-250). Universidad de Sevilla.
Delgado, V., Merbilhaá, M., Príncipi, A. y Rogers, G. (s. f.). Literatura y memoria. Comisión Provincial por la Memoria. https://goo.su/Nek8.
Dema, P. (2008). El relato literario y la memoria colectiva. Revista Borradores, 8/9. https://n9.cl/sm0ty.
Fontana, J. (2017). El siglo de la revolución. Una historia del mundo desde 1914. Crítica.
Franco, M. (2014). La “teoría de los dos demonios”: un símbolo de la posdictadura en la Argentina. A Contracorriente, 11(2), 22-52. https://n9.cl/0pjf5.
Gramuglio, M. T. (2002). Políticas del decir y formas de la ficción. Novelas de la dictadura militar. Punto de Vista, (74), 9-14. https://ahira.com.ar/ejemplares/74/.
Gramuglio, M. T. (2017). El lugar de Saer. Sobre una poética de la narración (1969-2014). Editorial Municipal de Rosario y Espacio Santafesino.
Halbwachs, M. (2004 [1925]). Los marcos sociales de la memoria (M. A. Baeza, Trad.). Anthropos.
Halbwachs, M. (2010 [1950]). La memoria colectiva (F. Balcarce, Trad.). Miño y Dávila.
Hobsbawm, E. (1996). Historia del siglo XX (J. Fací, J. Ainaud y C. Castells, Trads.). Crítica.
Huyssen, A. (2007). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización (S. Fehrmann, Trad.). FCE.
Jelin, E. (2021). Los trabajos de la memoria. Fondo de Cultura Económica.
Kohan, M. (2000). Historia y literatura: la verdad de la narración. En N. Jitrik (Dir.) y E. Drucaroff (Dir. Vol.), Historia crítica de la literatura argentina. Vol. 11. La narración gana la partida (pp. 245-259). Emecé.
Kohan, M. (2005). Dos veces junio. Debolsillo.
Kohan, M. (2011). Glosa, novela política. En P. Ricci (Comp.), Zona de prólogos (pp. 147-160). Seix Barral, Universidad Nacional del Litoral.
López, S. (2012). Temporalidad, fantasma y narración en Glosa de Juan José Saer. Chasqui 41(2), 164-182. https://www.jstor.org/stable/43589465.
Luppi, J. P. (2007). Astillas de experiencia y de memoria. Problemas del testigo en Glosa de Juan José Saer. Hologramática, 7(4), 37-59. https://goo.su/LRF4.
Malamud, C. (2010). Historia de América Latina (2.a ed.). Alianza.
Monteleone, J. (2010). El canto de lo material. Sobre El arte de narrar. Crítica Cultural, 5(2), 375-386. https://n9.cl/zkbi0x.
Oubiña, D. (2011). Cronofotografías literarias. En El silencio y sus bordes. Modos de lo extremo en la literatura y el cine (pp. 63-120). FCE.
Piglia, R. (2016). Las tres vanguardias. Eterna Cadencia.
Premat, J. (2002). La dicha de Saturno. Beatriz Viterbo.
Reyes, A. (1968). Apolo o de la literatura. En La experiencia literaria (pp. 63-78). Losada.
Ricœur, P. (2010). La memoria, la historia, el olvido (A. Neira., Trad.). Trotta.
Romero, J. L. (2017). Breve historia de la Argentina. FCE.
Saer, J. J. (2017). Cuentos completos. Seix Barral.
Saer, J. J. (2019). Glosa. Rayo verde
