Philosophical Foundation of a proposal to reform university education

Main Article Content

Francisco Cortés Rodas https://orcid.org/0000-0001-8967-6047

Keywords

Higher education, research, teaching, reform

Abstract

This article addresses the issue of higher education reform in three steps: (i) the relationship between the university and autonomy, (ii) the relationship between research and teaching (iii) the importance of humanism in university education. The thrust of the article is that a restructuring of higher education is needed; one in which new educational models are shaped so that they can help us to develop a new project of higher education for the country. This new system should be routed toward the production of knowledge with regional subsystems of higher education that responds to the education of a country with different regions.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 987 | PDF (Español) Downloads 612

References

Cicerón (2006). Discours pour Sextus Roscius. París: Les Belles Lettres.

Giusti, M. (2010). “El sentido de las humanidades”. En: Giusti, M. –Patrón, P. El futuro de las humanidades. Lima: Fondo Editorial Pontificia Uni-versidad Católica del Perú.

Hoyos, L. E. (2009). “Democracia y universidad. Un alegato político a fa-vor del derecho a no ser político”. En: Arango, R. – Cepeda, M. (Comps.) Amistad y Alteridad. Bogotá: Universidad de los Andes

.Jaspers, K. (1980). La idea de la universidad. Navarra: Eunsa.

Nusbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz.

Oosterlinck, A. (2004). “The modern university an its main activities”. En: Weber, L. – Duderstadt, J. (eds.) Reinventing the Research University. Londres: Economica.

Ortega y Gasset, J. (2010). Misión de la universidad. Madrid: Alianza.

Oakeshott, M. (2009). La voz del aprendizaje liberal. Buenos Aires: Katz.

Patiño, P. (2013). “Evolución de la investigación y el desarrollo tecnológi-co en los dos últimos siglos”. En: Ensayos Pensamiento Universitario. Mede-llín: Universidad de Antioquia.

Salmi, J. (2009). El desafío de crear universidades de rango mundial. Bogotá: Mayol Ediciones.

Shapin, S. (2008). “Science and the modern world”. En: Hackett, E. – Amsterdamska, O. – Lynch, M. – Wajcman, J. (eds.). The Handbook of Science and Technology Studies. Cambridge: MIT Press.

Vargas, J. (2010). “Misión de la universidad, ethos y política universitaria”. En: Ideas y Valores, No. 142, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, pp. 67-92.

Zemsky, R. – Duderstadt, J. (2004). “Reinventing the Research Universi-ty. An American perspective. En: Weber, L. – Duderstadt, J. (eds.) Rein-venting the Research University. Londres: Economica.

Most read articles by the same author(s)