The journalism laboratory: The University practice of Pulitzer´s foundational idea

Main Article Content

Carlos Mario Correa Soto

Keywords

University journalism, constructivism, pedagogical models, student reporters, newspapers, journals, chronicles, reporting

Abstract

University student journalism as an object of academic investigation has been almost completely ignored in Colombia, despite the existence and constant development of numerous printed and digital media that can provide research, information, interpretative, and opinion content about many and diverse aspects, more beneficial than those we receive from the agenda of the information companies of massive distribution. This work, basically descriptive, highlights and explains the characteristics of one of the categories of this type of journalism, which is planned and conducted, starting from a pedagogical constructivist strategy, in the newspapers and journals that serve as undergraduate practice laboratories in the fields of Social Communication and/or Journalism in the country.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 872 | PDF (Español) Downloads 525

References

Agudelo Castro, Carlos Gerardo (2000). “Presentación de la versión en español”. En: Clark, Roy Peter – Fry, Don. Asesoría editorial a periodistas. Una guía básica para editores de prensa y reporteros. Medellín: Editorial Uni-versidad de Antioquia.

Agudelo Castro, Carlos Gerardo (2005). “La enseñanza del periodismo como un entorno constructivista”. En: Folios No. 8 (julio), Medellín, Uni-versidad de Antioquia, pp. 38-42.

Aricapa Ardila, Ricardo (2005). Comuna 13: crónica de una guerra urbana. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Castellanos Prieto, Nelson (2011). “El periodismo colombiano en los tiem-pos del Frente Nacional. Entre la lucha contra el consenso informativo y la profesionalización del oficio”. En: Folios No. 26, Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 91-110.

Esteban, Manuel (2002). “El diseño de entornos de aprendizaje construc-tivista.” En: (Visitado el 5 de marzo de 2013).

Gaitán-Didier, Juan Pablo (1981). Historia crítica del periodismo universitario en Colombia. Bogotá: Universidad de Los Andes

García Márquez, Gabriel (2010). “Periodismo: El mejor oficio del mundo”. En: Yo no vengo a decir un discurso. Bogotá: Mondadori.

Granada, Andrés (2007). “El periodismo universitario ¿El quinto poder?” En: http://andresgranada.blogspot.com/2007/12/el-periodismo-universita-rio-el-quinto.html (Visitado el 5 de marzo de 2013)

Kapuscinski, Ryszard (2003). Los cinco sentidos del periodista. México: Fondo de Cultura Económica, Fundación Para un Nuevo Periodismo Ibe-roamericano.

Martínez, Tomás Eloy (2006). “Periodismo y narración: desafíos para el siglo XXI”. En: La otra verdad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Nieto Nieto, Patricia (2004). “Decálogo del periodismo universitario o claves para leer nuestra prensa”. En: Agenda Cultural, No. 100 (junio), Me-dellín, Universidad de Antioquia, pp. 8-9.

Nixon, Raymond B. (1970-1980). “Historia de las escuelas de periodismo”. En: Educación periodística en América Latina, En: http://issuu.com/chasqui/docs/historia-de-las-escuelas-de-periodismoi (Visitado el 6 de marzo de 2013)

Parra, Javier (2007). “Los medios alternativos y su influencia social y polí-tica.” En:http://www.rebelion.org/noticia.php?id=51485 (Visitado el 4 de marzo de 2013).

Pulitzer, Joseph (1999). “Planeando una escuela de periodismo. El con-cepto básico en 1904”. En: La idea fundacional de Joseph Pulitzer. En: Alma Mater, No. 3 (abril), Medellín, Universidad de Antioquia.

Restrepo, Javier Darío (2009). “Ética y periodismo universitario”. En: Ter-cer Encuentro Nacional de Periodismo Escrito Universitario, Medellín, Uni-versidad EAFIT, 13-14 de agosto (paper).

Sánchez, Natalia; Cárdenas, Paula (2010). Situación actual del periodismo universitario en Medellín y en otras ciudades de Colombia. Tesis de grado para optar al título de Comunicador Social – Periodista. Medellín, Universidad Pontificia Bolivariana, Facultad de Comunicación Social–Periodismo (inédito).

Serrano, Helga I. (1997). Técnicas de la enseñanza del periodismo. México: Editorial Trillas.

Serrano, Pascual (2006). “Una nueva forma de informarse, los medios al-ternativos.” En: http://www.rebelion.org/noticia.php?id=33336 (Visitado el 5 de marzo de 2013).

Vallejo Mejía, Maryluz; Hoyos, Juan José; Correa, Carlos Mario; Agude-lo Castro, Carlos; Medina, Gonzalo; Giraldo, Arturo; Castañeda, Heiner (1998). Propuesta académica y administrativa para la creación de un pregrado en Periodismo en la Universidad de Antioquia. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Comunicaciones, Departamento de Comunicación Social, Área de Periodismo (inédito).

Referencias de la prensa universitaria de Colombia:
Centro Virtual de Noticias de la educación (2010, mayo 11). “El gozo inte-lectual, ese paso para enamorarse de las ciencias.” En: http://www.minedu-cacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-230832.html (Visitado el 1 de marzo de 2013).

De la Urbe (1999, octubre). “A nuestros lectores.” Medellín: Universidad de Antioquia, No. 1, Año 1, p.4.

De la Urbe (2002, agosto). “Con la guerra a cuestas. Vivir haciéndole el quite a las balas”. Medellín: Universidad de Antioquia, No. 15, Año 4, pp. 9-16.

Directo Bogotá (2012, julio-septiembre). “Diez años con el relatómetro puesto”. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, No. 38, pp.2-3.

La Muralla (1974, noviembre). “El papel de la canalla”. Medellín: Univer-sidad de Antioquia, No. 1, p. 2.

Página (2004, septiembre-octubre). “Del periodismo universitario.” Mani-zales: Universidad de Manizales, edición No. 83, p. 2.

Periódico 15 (2002, mayo 15 al 27). “Periodismo para entender y para servir”. Bucaramanga: Universidad Autónoma de Bucaramanga, Año 1, No. 1., p. 3