Research in Communication: Knowledge limits and limitations

Main Article Content

Sergio Roncallo-Dow https://orcid.org/0000-0002-9816-1288
Enrique Uribe-Jongbloed https://orcid.org/0000-0002-9415-7628
Isabel Calderón-Reyes

Keywords

Communication, Research, Scienciometry, Research Journals, Epistemology of Communication

Abstract

This article seeks to debate questions regarding the field of studies of Communication, its subject matter, and the target audience for its advances. Beyond questioning the what and why of communication, it questions the role of bibliometrics as sufficient criteria to determine research quality, and proposes opening a public debate with the research advances of the field. The debate draws from epistemic aspects of the field of studies and criticizes the positivistic perspective currently embraced by national policies on science and technology. Finally, the article proposes a wider perspective on the issues relevant to communication and raises questions about scienciometry as quality criterion.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 2468 | PDF (Español) Downloads 951

References

Arnold, D. N. – Cohn, H. (2012). “Mathematicians take a stand”. En: Notices of the American Mathematical Society, 59(6), 828-833.

Bricmont, J. – Sokal, A. D. (1999). Imposturas intelectuales. Barcelona: Paidós.

Calderón-Reyes, I. (2012). Conocimiento, Legitimidad y Comunicación: In-quietudes y Apuntes sobre las Revistas Científicas. B.A. Comunicación So-cial, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Castells, M. (1997). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura. Volumen 1: La sociedad red. Madrid: Alianza.

Crane, D. (1969). “Social structure un a gropu of scientists: A test of the “invisible college” hypothesis”. En: American Sociological Review, 34(3), 335-352.

Dogan, M., & Phare, R. (1990). Las nuevas ciencias sociales. La marginalidad creadora. México: Grijalbo.

Esposito, R. (2009). Communitas. Origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Evans, M. R. (2002). “Hegemony and Discourse: Negotiating Cultural Relationships through Media Production”. En: Journalism, 3(3), 309-329.

Fernández Peña, E. (2007). Revistas del Journal Citation Reports sobre co-municación. Zer(23), 11-33.

Gadamer, H. G. (1997). Verdad y método I. Salamanca: Editorial Sígueme.

Garcia Donate, Á. (2012, 14 de marzo). “Los investigadores se rebelan con-tra las revistas científicas”. En: Eldiarioexterior.com. Recuperado de http://www.eldiarioexterior.com/los-investigadores-se-rebelan-contra-40515.htm

Gavrilović, L. (2009). “Domaća Antropologija na stranim jezicima ili do-brovoljna (auto)kolonijalizacija” [Serbian anthropology in foreign langua-ges or voluntary (self)colonization]. En: Antropologija, 8, 53-68.

Gowers, M. (2012, Enero 21). “Elsevier - my part in its downfall”. Re-cuperado de http://gowers.wordpress.com/2012/01/21/elsevier-my-part-in-its-downfall/

Gunaratne, S. A. (2010). “De-Westernizing Communication/Social Science Research: Opportunities and Limitations”. En: Media, Culture and Society, 32(3), 473-500.

Habermas, J. (2001). Acción comunicativa y razón sin trascendencia. Madrid: Paidos.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la natura-leza. Madrid: Cátedra.

Heidegger, M. (1997a). Filosofia ciencia y técnica. Santiago: Editorial Uni-versitaria.

Heidegger, M. (1997b). Ser y tiempo. Santiago: Editorial Universitaria.

Hide, W. (2012, Mayo 16). “I can no longer work for a system that puts profit over access to research”. Recuperado de http://www.guardian.co.uk/scien-ce/blog/2012/may/16/system-profit-access-research?INTCMP=SRCH

Jha, A. (2012a, Abril 9). “Academic spring: How an angry maths blog sparked a scientific revolution”. En: The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/science/2012/apr/09/frustrated-blogpost-boycott-scientific-journals

Jha, A. (2012b, Abril 11). Wellcome Trust joins ‘academic spring’ to open up science, The Guardian. Retrieved from http://www.guardian.co.uk/science/2012/apr/09/wellcome-trust-academic-spring?INTCMP=SRCH

Kac, E. (2008). Telepresence & Bio Art. Ann Arbor: University of Michi-gan Press.

Kuhn, T. (2001). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de la Cultura Económica.

Lipovetsky, G. (2002). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo con-temporáneo. Barcelona: Anagrama.

Lipovetsky, G. (2006). Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama.

Marques de Melo, J. (1994). “Communication Research: new challenges of the Latin American school”. En: M. R. Levy & M. Gurevitch (eds.) Defining Media Studies (pp. 424-432). Oxford and New York: Oxford Uni-versity Press.

Martín-Barbero, J. (1984). “De la comunicación a la cultura. Perder el objeto para ganar el proceso”. En: Signo y Pensamiento, 5(1), 17-24.

Nwagwu, W. E. (2010). “Cybernating the academe: Centralized scholarly ranking and visibility of scholars in the developing world”. En: Journal of Information Science, 36(2), 228-241.

Pereira, J. M. (1998). La investigación en trabajos de grado en comunicación: sinopsis y tendencias (1985-1993). Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.

Pereira, J. M. (2001). Tendencias de investigación en comunicación: temas, problemas, métodos (1994-2000). Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.

Raju, C. K. (2012). “Ending academic imperialism: a beginning [Borrador]”. Recuperado de http://multiworldindia.org/wp-content/uploads/2010/05/ckr-Tehran-talk-on-academic-imperialism.pdf

Sample, I. (2012, 24 Abril). “Havard University says it can’t afford jour-nal publisher ́s prices”. En: The Guardian. Recuperado de http://www.guar-dian.co.uk/science/2012/apr/24/harvard-university-journal-publishers-prices?INTCMP=SRCH

Santos Herceg, J. (2010). “De espejismos y fuegos fatuos. Publicar filosofía hoy en Chile (ISI y SCielo)”. En: La Cañada (1), 126-147.

Santos, I. – Pereira, J. M. (2008). Los trabajos de grado en el campo de produc-ción editorial y multimedial: tendencias temáticas 2001-2007.Bogotá: Ponti-ficia Universidad Javeriana.

Sokal, A. D. (1996). “A physicist experiments with cultural stu-dies”. Recuperado de http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/lin-gua_franca_v4/lingua_franca_v4.html

Wasserman, M. (2012). Buscando el futuro: Educación superior para Colombia en el siglo XXI. Bogotá: Universidad Nacional.

Wittgenstein, L. (2001). Investigaciones Filosóficas. Barcelona: Crítica.

Most read articles by the same author(s)