"–How can we avoid it– We are functionaries of mankind". The philosophical testament of Edmund Husserl

Main Article Content

Julio César Vargas Bejarano

Keywords

Life-world, cultural crisis, doxa value, transcendental phenomenology, transcendental subjectivity

Abstract

In 1936, in his last work, Crisis, Husserl states that philosophy has an orientating role within culture. The purpose of this paper is to show that the characterization of the philosopher as a "functionary of mankind" is in a close relationship with the phenomenology of experience: science of "doxa", science of the life-world. In the thirties, Husserl developed a phenomenology of "facticity", a phenomenology of the transcendental subjectivity, which is monadic, but whose being only becomes real through intersubjective connections. The science of life-world enables to find out "psychophysical dualism", "objectivism" and "naturalism" at the roots of the crisis of the Western culture. In order to overcome them, it is necessary to recover the value of the "doxa", and to show how the constitution, the a priori, of the life-world takes place in it.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 923 | PDF (Español) Downloads 496

References

Blumenberg, H. (2011). Descripción del ser humano. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Brecht, B. (2009). Leyenda en torno al origen del Taoteking. En: http://ulises-itaca.blogspot.com/2009/12/leyenda-en-torno-al-origen-del-libro.html(visitado en octubre de 2013).

Held, K. (2012). Ética y política en perspectiva fenomenológica. Bogotá: Siglo del Hombre.

Hopkins, B. (2011). “Volviendo a Husserl. Reactualizando el contexto filosófico tradicional del “problema” fenomenológico del otro. La Mona-dología de Leibniz”. En: Areté, Revista de Filosofía, Vol. XXIII, No. 2, pp. 357-379.

Hoyos Vásquez, G. (2012). Investigaciones fenomenológicas. Bogotá: Siglo del Hombre.

Husserl, E. (1973a). Zur Phänomenologie der Intersubjektivität.Texte aus dem Nachlass. Zweiter Teil (1905-1920), Husserliana, Edmund Husserl Gesam-melte Werke, Vol. XIII. Iso Kern (ed.), Martinus Nijhoff. [Hua XIII].

Husserl, E. (1973b). Zur Phänomenologie der Intersubjektivität.Texte aus dem Nachlass. Zweiter Teil (1921-1928), Husserliana, Edmund Husserl Gesam-melte Werke, Vol. XIV. Iso Kern (ed.). Den Haag: Martinus Nijhoff.

Husserl, E. (1973c). Zur Phänomenologie der Intersubjektivität.Texte aus dem Nachlass. Driter Teil (1928-1935), Husserliana, Edmund Husserl Gesam-melte Werke, Vol. XV. Iso Kern (ed.). Den Haag: Martinus Nijhoff

Husserl, E. (1986a). Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge. Hus-serliana, Edmund Husserl Gesammelte Werke, Vol. I. S. Strasser (ed.). La Haya: Martinus Nijhoff, 1950. [Hua I]. Versión española: Meditaciones cartesianas. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1986b). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenolo-gischen Philosophie. Husserliana, Edmund Husserl Gesammelte Werke, Vol. III/1. K. Schuhmann (ed.). La Haya: Martinus Nijhoff, 1976. [Hua III/1]. Versión española: Ideas relativas a una fenomenológia pura y una filosofía fe-nomenlógica. México: Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1987). El espíritu común I y II (Gemeingeist). En: revista The-mata No. 4, 131-158. Texto que corresponde a Hua XIII, textos No. 9-10, pp. 165-184 y pp. 192-204.

Husserl, E. (1991). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die tran-szendentale Phänomenologie, Eine Einleitung in die phänomenologische Philo-sophie. Husserliana, Edmund Husserl Gesammelte Werke, Vol. VI. Walter Biemel (ed.). La Haya: Martinus Nijhoff, 1954. [Hua VI]. Versión española: Crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Barcelona: Crítica.

Husserl, E. (1993). Briefwechsel. Die Münchener Phänomenologen. Bd. II. Dordrecht: Kluwer.

Husserl, E. (2000). Natur und Geist, Bd. XXXII. Dordrecht: Kluwer

Husserl, E. (2002). Renovación del hombre y de la cultura: cinco ensayos. Tra-ducción de Agustín Serrano de Haro. México D.F.: Anthropos.

Kant, E. (1993). Crítica de la razón pura (KrV). Traducción de Pedro Ribas. Madrid: Alfaguara.

Löwith, K. (2006). Heidegger, pensador de un tiempo indigente. Sobre la posi-ción de la filosofía en el siglo XX. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Micali, S. (2008). Überschüsse der Erfahrung. Grenzdimenisonen des Ich nach Husserl. Dordrecht: Springer.

Natorp, P. (1912). Allgemeine Psychologie nach kritischer Methode. Erstes Buch: Objekt und Methode der Psychologie. Tubinga: Mohr/Siebeck.

Nietzsche, F. (1983). Así habló zaratustra. Madrid: Alianza. Versión en alemán: (1988). Also sprach Zarathustra. Kritische Studienausgabe, Colli Montinari., Bd. IV. Munich: de Gruyter.

Richir, M. (1992). Méditations phénomenologiques. Phénoménologie et phéno-menologie du langage. Grenoble: Jérom Millon.

Richir, M. (2013). “La melancolía de los filósofos”. En: Eikasia. 47; www.revistadefilosofia.com/47-24.pdf (visitado en julio de 2012).

Rizo-Patrón, R. (2013). “Entre el sujeto trascendental y el sujeto psicoló-gico en Husserl. El ipse y el ídem en Ricouer, ¿cabe alguna aproximación”. En: Centenarios de Ideas I y del nacimiento de Paul Ricoeur, Medellín: Uni-versidad de Antioquia.

Rubio, R. (2011). “La doctrina de la indicación formal a la luz de la crisis del programa de Ser y Tiempo”. En: Natureza Humana, Vol. 13, No. 1, pp. 84-100.

Tengelyi, L. (2007). Erfahrung und Ausdruck. Phänomenologie im Umbruch bei Husserl und seinen Nachfolgern. Dordrecht: Springer.

Vargas Bejarano, J.C. (2011). “Sobre el principio del proyecto de elevar la filosofía a ciencia rigurosa”. En: Co-herencia, Universidad EAFIT, 2011. No. 14, pp. 89-111.

Vargas Bejarano, J.C. (2013). “El proyecto de una fenomenología trascen-dental no idealista”. En: Estudios de Filosofía, Universidad de Antioquia, No. 47, junio de 2013, pp. 35-58.