Living in coherence with the cynical philosophy: Hipparchia of Maroneia

Main Article Content

José María Zamora Calvo http://orcid.org/0000-0001-7101-2234

Keywords

Hipparchia, Crates, cynicism, autarky, indifference, equality man-woman

Abstract

This paper aims to approach the figure of Hiparccia of Maroneia, by identifying her place within the ancient cynicism, a rebellious philosophical movement of the end of the IV century B.C. Her figure is asserted to be an example of an "extra-domestic" woman, entirely opposed to the image of the Athenian woman who remains confined in the house, earnestly observing the laws of silence. In order to figure out the keys of Hipparchia’s character, it is both crucial and highly significant to consider the "dog-coupling" (cynogamy) as the ultimate expression of cynical eros. Cynogamy implies a radical break with conventional marriage, as a religious, social and political institution determining the oîkos as the place of women in antiquity. Cynogamy is also the culminating point of cynical erotic union, underscoring its "indifference"

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1237 | PDF (Español) Downloads 741 XML (Español) Downloads 1328

References

Adler, A. (1928-1938). Suidae Lexicon [Souda], 4 vols. Leipzig: Teubner.

Antípatro de Sidón (1957-1958). Antología Palatina. En H. Beckby (Ed. y Trad.), Anthologia Graeca: Griechisch-Deutsch, 4 vols (lib. 1-15 = Anthologia Palatina). München: Heimeran.

Apuleyo (1924). Florida. En P. Vallette (Ed. y Trad.), Apulée. Apologie, Florides. París: Les Belles Lettres.

Aristófanes (1929). Lisístrata. En V. Coulon y H. Van Daele (Ed. y Trad.), Aristophane: Œuvres, t. III: Les Oiseaux, Lysistrata. París: Les Belles Lettres.

Aristóteles (1957). Aristotelis politica (W. D. Ross, Ed. y Trad.). Oxford: Clarendon Press.

Billerbeck, M. (1978). Epiktet vom Kynismus. Leiden: Brill.

Bonhöffer, A. F. (1890). Epictet und die Stoa. Untersuchungen zur stoischen Philosophie. Stuttgart: F. Enke.

Branham, R. B., y Goulet-Cazé, M-O. (Eds.) (2000). Los cínicos. El movimiento cínico en la Antigüedad y su legado. Barcelona: Seix Barral.

Clemente de Alejandría (1960-1970). Stromata. En L. Früchtel, O. Stählin, y U. Treu (Ed. y Trad.), Clemens Alexandrinus, vols. 2-3. Berlín: Akademie-Verlag.

Diógenes Laercio (2007). Vidas y opiniones de los filósofos ilustres, C. García Gual, Trad. Madrid: Alianza.
Dorandi, T. (1991). Figure femminili della filosofia antica. En F. de Martino (Ed.), Rose di Pieria (pp. 263-278). Bari: Levante Editori.

Epicteto (1916). Epicteti Dissertationes ab Arriano digestae (H. Schenkl, Ed. y Trad.). Leipzig: Teubner.

Epicuro (1973). Gnomologium Vaticanum. En G. Arrighetti (Ed. y Trad.), Epicuro. Opere. Torino: Einaudi.

Fuentes González, P. P. (1998). Les diatribes de Télès. París: Vrin.

Fuentes González, P. P. (2002). El atajo filosófico de los cínicos antiguos hacia la felicidad. Cuadernos de Filología Clásica: Estudios griegos e indoeuropeos, 12, 203-251.

Fuentes González, P. P. (2009). La amistad desde la perspectiva y la experiencia de los cínicos antiguos. En J. M. Zamora Calvo (Ed.), La amistad en la filosofía antigua (pp. 43-61). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Fuentes González, P. P. (2015). La reacuñación cínica de la familia en Crates de Tebas. En S. López Quero & J. M. Maesttre Maestre (Eds.), Studia Angelo Vrbano Dicata (pp. 201-217). Alcañiz-Madrid: Instituto de Estudios Humanísticos-Federación Andaluza de Estudios Clásicos.

Fuentes González, P. P. (2016). El desafío del cinismo antiguo en la polis (s. IV-III AC): una vida de esfuerzo y de reacuñación de los valores. Endoxa, 38, 97-129.

García González, J. M. (1976). Diógenes y la filosofía del primer cinismo. Granada: Tesis Doctoral, Universidad de Granada.

García González, J. M. (1988). Hiparquia, la de Maronea, filósofo cínico. En A. Pociña & J. M. García González (Eds.),
Studia Graecolatina Carmen Sanmillán in memoriam dedicata (pp. 179-187). Granada: Universidad de Granada.

García González, J. M., y Fuentes González, P. P. (2000). Hipparchia de Maronée. En R. Goulet (Ed.), Dictionnaire des philosophes antiques III. D’Eccélos à Juvénal (pp. 742-750). París: CNRS Editions.

Giannantoni, G. (1990). Socratis et Socraticorum Reliquiae, 4 vols., 2a ed. ampliada. Napoli: Bibliopólis.

Goulet-Cazé, M-O. (1986). Une liste de disciples de Cratès le cynique en Diogène Laërce 6, 95. Hermes. Zeitschrift für klassische Philologie, 114(2), 247-252.

Goulet-Cazé, M-O. (Ed.) (1999). Diogène Laërce. Vies et doctrines des philosophes illustres. París: Librairie Générale Française.

Goulet-Cazé, M-O. (2005a). Le cynisme ancien et la sexualité. Clio. Histoire‚ femmes et sociétés. Recuperado de http://clio.revues.org/index1725.html

Goulet-Cazé, M-O. (2005b). Métrocles de Maronée. En R. Goulet (Ed.), Dictionnaire des philosophes antiques IV. De Labeo à Ovidius (pp. 499-501). París: CNRS Editions.

Goulet-Cazé, M-O. (2006). Hipparchia. Brill’s New Pauly. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1163/1574-9347_bnp_e513900

Henrion, L. (1942-1943). La conception de la nature et du rôle de la femme chez les philosophes cyniques et stoïciens. Liège: Mémoire de License, Université de Liège.

Hense, O. (1909 [1889]). Teletis reliquiae. Tübingen: Mohr.

Isidoro de Sevilla (1911). Isidori Hispalensis Episcopi Etymologiarvm sive originvm Libri XX (W. M. Lindsay, Ed. y Trad.), 2 vols. Oxford: Clarendon Press.

Lactancio (1973-2007). Institutions divines. En P. Monat (Ed. y Trad.). París: Éditions du Cerf

Macías, C. (2009). Algunas notas sobre el ideario y el modo de vida cínicos. Analecta Malacitana Electrónica, 26, 3-40.

Manning, C. E. (1973). Seneca and the Stoics on the Equality of the Sexes. Mnemosyne, 26(2), 170-177.

Martín García, J. A. (2008). Los filósofos cínicos y la literatura moral serioburlesca (texto corregido y revisado por C. Macías, 2 vols.). Madrid: Akal.

Menandro (1998). Comedias - Fragmentos. En R. Kassel y C. Austin (Ed. y Trad.), Poetae comici Graeci, vol. VI 2: Menander: Testimonia et fragmenta apud scriptores servata. Berlín: Walter de Gruyter.

Musonio Rufo (1905). Disertaciones - Fragmentos menores (O. Hense, Ed. y Trad.). Leipzig: Teubner.

Navia, L. E. (1996). Classical Cynicism: A Critical Study. Westport: Greenwood Press.
Niehues-Pröbsting, H. (1979). Der Kynismus des Diogenes und der Begriff des Zynismus. München: Wilhelm Fink Verlag.

Plutarco (1957). Plutarch’s Moralia (H. Cherniss et al.), 15 vols. Cambridge, Mass: Harvard University Press - Londres: Heinemann.

Plutarco (1975). Sobre la tranquilidad del alma. En J. Dumortier y J. Defradas (Ed. y Trad.), Plutarque. Œuvres morales. 1ère partie: Traités de morale (27-36). París: Les Belles Lettres.

San Agustín (1974). Contra Iulianum opus imperfectum (M. Zelzer, Ed. y Trad.). Viena: Hölder-Pichler-Tempsky.

San Agustín (1981). Ciudad de Dios. En B. Dombart y A. Kalb (Ed. y Trad.), Augustinus. De civitate Dei, 2 vols. Stuttgart: Teubner.

Savalli, I. (1983). La donna nella società della Grecia Antica. Bolonia: Pàtron.

Sexto Empírico (1997). Esquisses pyrrhoniennes (P. Pellegrin, Ed. y Trad.). París: Seuil.

Simplicio (1996). Commentaire sur le Manuel d'Épictète (I. Hadot, Ed. y Trad.). Leiden: Brill.

Sloterdijk, P. (1989). Crítica de la razón cínica, 2 vols. Madrid: Taurus.

Sófocles (1994). Ayante. En H. Lloyd-Jones (Ed. y Trad.), Ajax. Electra. Oedipus tyrannus. Cambridge, Mass: Harvard University Press - Londres: Heinemann.

Teodoreto de Ciro (1958). Thérapeutique des maladies helléniques (P. Canivet, Ed. y Trad.), 2 vols. París: Éditions du Cerf.

Tucídides (1953-1972). La guerre du Peloponnése (J. Romilly, L. Bodin y R. Weil, Ed. y Trad.), 5 vols. París: Les Belles Lettres.

Vernant, J-P. (1971). Mythe et pensée chez les Grecs. Etudes de psychologie historique. París: Maspero.

Vernant, J-P. (1974). Mythe et société en Grèce ancienne. París: Maspero.