The individuals in the multitude

Main Article Content

Francisco Javier Espinosa Antón

Keywords

Spinoza, multitude, individual, politics

Abstract

The Spinoza's political philosophy is based on the concepts of potentia and multitude, since political power is defined, according to him, by the potentia of the multitude. A strong cohesion of the multitude is basic to have political power. But this cohesion does not derive from a homogeneity of individuals. On the contrary, the strength of the multitude depends on the richness and the diversity of their individuals, together with the union that the search for the common good provides. Thus, the plurality and the richness of diverse, autonomous and critical individuals do not weaken political communities (but they strengthen them), neither individuality is lost in the multitude, but it becomes stronger.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 785 | PDF (Español) Downloads 467 XML (Español) Downloads 362

References

Ansaldi, S. (2006). Conflit, démocratie et multitude : l'enjeu Spinoza-Machiavel. Multitudes 4, 27 (pp. 217-225). doi : 10.3917/mult.027.0217.

Balivar, E. (1985a). Spinoza et la politique. París: PUF.

Balivar, E. (1985b). Spinoza: la crainte des masses. En E. Giancotti (Ed.), Spinoza nel 350o anniversario della nascita (pp. 293-320). Nápoles: Bibliopolis.

Balivar, E. (2001). Potentia multitudinis, quae una veluti mente ducitur. En M. Senn y M. Walther (Eds.). Ethik, Recht und Politik bei Spinoza (pp. 105-137). Zürich: Shulthess.

Campos, A. S. (2012). Spinoza's Revolutions in Natural Law. Basingstoke: Palgrave Macmilan.

Celikates, R. (2006). Demokratie als Lebensform. En G. Hindrichs (Ed.), Die Macht der Menge (pp. 43-65). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Cristofolini, P. (2004). Spinoza, l’individuo e la concordia. Etica & Politica / Ethics & Politics 1, 1-15. Disponible en http://bit.ly/2H824kc

Cristofolini, P. (2006). People and multitude in Spinoza’s political lexis. Historia philosophica, 4, 47-57. doi: 10.1400/61013

Domínguez, A. (1995). Biografías de Spinoza. Madrid: Alianza.

Espinosa, B. ([1677] 2008). Tratado Político (D. Pires Aurélio, Trad.). Lisboa: Círculo de Leitores / Temas e Debates.

Espinosa Antón, F. J. (1989). Idea y verdad en Spinoza. Madrid: Universidad Complutense.

Espinosa Antón, F. J. (2011). Être une multitude et agir comme une seule âme. En M. L. R. Ferreira, D. P. Aurelio y O. Feron (Eds.), Spinoza. Ser e agir (pp. 129-151). Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa.

Espinosa Antón, F. J. (2014). La paz en Spinoza. En AA.VV. (Eds.), A paixão da razão. Homenagem a María Luísa Riberio Ferreira (pp. 139-156). Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa.

Espinosa Antón, F. J. (2017). La igualdad en Spinoza. En M. L. de la Cámara y J. Carvajal (Eds.), Spinoza y la antropología de la Modernidad (pp. 309-317). Hidelsheim: Olms.

Field, S. (2012). Democracy and the Multitude. Spinoza against Negri. Theoria: A Journal of Social and Political Theory, 59, 21-40. doi:10.3167/th.2012.5913103

Habermas, J. (2004). Der gespaltene Westen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Hardt, M. y Negri, A. (2002). Imperio. Barcelona: Paidós.

Havercroft, J. (2010). The Fickle Multitude: Spinoza and the Problem of Global Democracy. Constellations, 17(1), 120-136. doi: 10.1111/j.1467-8675.2010.00600.x

Hindrichs, G. (2006). Die Macht der Menge. Der Grundgedanke in Spinozas politischer Philosophie. En G. Hindrichs (Ed.), Die Macht der Menge (pp. 13-40). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Hobbes, Th. ([1642] 1987). Del ciudadano. En Hobbes. Antología. Barcelona: Península.

Jaquet, Ch. (2008). L’actualité du Traité Politique de Spinoza. En Ch. Jacquet, P. Sèvèrac et A. Suhamy (Eds.), La multitude libre. Nouvelles lectures du Traité Politique (pp. 13-26). París : Amsterdam.

Jaquet, Ch. (2017). La mobilité sociale au prisme de Spinoza. En M. L. de la Cámara y J. Carvajal (Eds.), Spinoza y la antropología de la Modernidad (pp. 331-338). Hidelsheim: Olms.

Lazzeri, Ch. (1998). Droit, pouvoir et liberté. Spinoza critique de Hobbes. París: PUF.

Del Lucchese, F. (2009). Conflict, Power, and Multitude in Machiavelli and Spinoza. Londres: Continuum.
Maquiavelo, N. ([1531] 1987). Discursos sobre la primera década de Tito Livio. Madrid: Alianza.

Matheron, A. (2003). L’Etat, selon Spinoza, est-il un individu au sens de Spinoza? En R. Schnept et al. (Eds.), Transformation der Metaphysik in die Moderne (pp. 127-145). Würzburg: Königshausen & Neumann.

Montag, W. (2005). Cuerpos, masas, poder. Spinoza y sus contemporáneos. Madrid: Tierradenadie.

Moreau, P.-F. (1985). La notion d’Imperium dans le Traité Politique. En E. Giancotti (Ed.), Spinoza nel 350o anniversario della nascita (pp. 355-366). Nápoles: Bibliopolis.

Morfino, V. (2011). La temporalité plurielle de la multitude. En Ch. Jaquet y P.-F. Moreau (Eds.), Spinoza transalpin (pp. 161-180). París: Publicaciones de la Sorbona.

Morfino, V. (2014). El tiempo de la multitud. Madrid: Tierradenadie.

Negri, A. (2003). Eine ontologische Definition der Multitude. En T. Atzert y J. Müller, (Eds.), Kritik der Weltordnung (pp. 111-125). Berlin: ID.

Peña Echeverría, J. (1989). La filosofía política de Espinosa. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Peña Echeverría, J. (2017). Las respuestas de Spinoza al problema de la cooperación social. En En M. L. De la Cámara y J. Carvajal (Eds.), Spinoza y la antropología de la Modernidad (pp. 319-329). Hidelsheim: Olms.

Rice, L. C. (1990). Individual and Community in Spinoza’s Social Psychology. En E. Curley y P.-F. Moreau (Eds.), Spinoza: Issues and Directions (pp. 271-285). Leiden: Brill.

Spinoza, B. ([1924] 1972). Opera (C. Gebhardt, Ed.). Heidelberg: Winters.

Spinoza, B. ([1677] 1969). Tractatus politicus / Traité politique (P.-F. Moreau, Ed. y Trad.). París: Réplique.

Spinoza, B. ([1677] 1986). Tratado Político (A. Domínguez, Trad.). Madrid: Alianza.

Spinoza, B. ([1677] 1990). Tratado político (H. Giannini, & I. Flisfisch, Trads.). Santiago de Chile: Universitaria.

Spinoza, B. ([1677] 1994). Tractatus politicus / Politischer Traktat (W. Bartuschat, Trad.). Hamburgo: Meiner.

Spinoza, B. ([1677] 1999). Tractatus politicus / Trattato politico (P. Cristofolini, Trad.). Pisa: ETS.

Spinoza, B. ([1677] 2000). Political Treatise (S. Shirley, S. Barbone, & L. Rice, Trads.). Indianápolis: Hackett.

Spinoza, B. ([1677] 2004). Tratado político (A. de Severino, Trad.). Buenos Aires: Quadrata.

Spinoza, B. ([1677] 2005). Oeuvres, V, Tractatus politicus / Traité politique (O. Proietti, & Ch. Ramond, Trads.). París: PUF.

Tucker, E. (2015). Multitude. En A. S. Campos (Ed.), Spinoza: basic concepts (pp. 184-201). Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com

Visentin, S. (2012). Volonté d’être esclave et désir d’être libre. Ambivalence de la multitude chez Spinoza. En Ch. Jaquet y P.-F. Moreau (Eds.), Spinoza transalpin (pp. 183-199). París: Publications de la Sorbonne.

Walther, M. (2008). From potestas multitudinis in Suárez to potentia multitudinis in Spinoza. Studia Spinozana, 16, 129-154.

Yebra López, C. (2013). El concepto de multitud en la filosofía de Negri. Revista Internacional de Pensamiento Político, 8, 319-339. Disponible en http://bit.ly/2Eymvs3

Yovel, Y. (1985). The psychology of the multitude and the uses of language. Studia Spinozana, 1, 305-333.

Zarifian, Ph. (2008). Puissance et communauté d’action (à partir de Spinoza). En Y. Citton y F. Lordon (Eds.), Spinoza et les sciences sociales. De la puissance de la multitude à l’économie des affects (pp. 171-186). París: Amsterdam.