Historically Themed Videogames as Visual Art: Conscious Anachronism and Creative Licenses in the Representation of Urban Spaces in the Assassin’s Creed Series

Main Article Content

Jose Enrique Ocaña Romero https://orcid.org/0000-0002-0934-8981
Francisco Javier Ruíz del Olmo https://orcid.org/0000-0002-1953-1798

Keywords

Videogames, art, game studies, historical game studies, anachronism, assassin’s creed, digital simulation

Abstract

From the revision of specialized bibliography and the critical–constructive analysis of Dow’s work (2013), which studies the existing anachronisms in the digital recreation of the city of Florence in the videogame Assassin’s Creed II (2009), this study explores the capacity that these types of videogames have to rebuild the setting of a specific historic period from the use of anachronisms that arise from the creative licenses and the artistic needs that are typical of videogames. The results show that the anachronism is a tool that historical videogame developers use in a deliberate way to transmit an image from the past that seems current and attractive for the present. We observed the need to develop our own methodology within the area of game studies to tackle videogames as an artistic object of study, such that it is different from research areas such as historical game studies and other humanistic disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1000 | PDF (Español) Downloads 728

References

Aarseth, E. (1997). Cybertext: Perpectives on Ergodic Literature. The Johns Hopkins University Press.

Aarseth, E. (2004). Genre Trouble: Narrativism and the art of simulation. En Wardrip-Fruin, N. y Harrigan, P. (Eds.), First Person: New media as story, performance and game (pp. 45-55). MIT Press.

Armenteros, M. y Fernández, M. (2011). Inmersión, presencia y “flow”. Contratexto, (19), 165-177. https://bit.ly/2BT3hOD

Baron, J. (2010). Digital historicism: Archival footage, digital interface, and historiographic effects in Call of Duty: World at War. Eludamos. Journal for Computer Game Culture, 4(2), 303-314. https://www.eludamos.org/index.php/eludamos/article/view/vol4no2-12/191

Belli, S. y López, C. (2008). Breve historia de los videojuegos. Athenea Digital, (14), 159-179. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v0n14.570

Brown, E. y Cairns, P. (2004). A grounded investigation of game immersion. CHI ACM Conference of Human Factors in Computing. ACM Press.

Dow, D. (2013). Historical Veneers: Anachronism, Simulation, and Art History in Assassin’s Creed II. En M. Kapell y A. Elliot. (Eds.), Playing with the past. Digital Games and the simulation of History (pp. 215-231). Bloomsbury.

Esteban, G. (2017). La construcción de la narración y el héroe en el videojuego a través del estudio de la saga Assassin’s Creed, desde una metodología de análisis audiovisual, tomando como referencia las estructuras clásicas del guion cinematográfico. (Tesis doctoral). Universidad de San Pablo CEU, Madrid. https://bit.ly/2BJqEKB

González, M. y Matas, D. (2017). De sombras y bestias: La travesía de Team Ico. Héroes de papel.

Hidalgo, X. (2011). Videojuegos. Un Arte para la Historia del Arte. (Tesis doctoral). Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/21727

Isern Meix, J. (2012, marzo 11). Kojima opina que los videojuegos no son arte. MeriStation. https://bit.ly/3iJarpf

Iturriaga, B. y Téllez, A. (2014). Videojuegos y aprendizaje de la Historia: la saga Assassin’s Creed. Contextos educativos, (17), 145-155. https://doi.org/10.18172/con.2598

Leiva Aldea, J. (2018). (Re) visitando la Florencia del Renacimiento. Eviterna: revista universitaria de humanidades, arte y cultura, (Especial 3), 1-12. https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i0.8223

Martin, B. (2007). Should videogames be viewed as art? En A. Clarke y G. Mitchell (Eds.), Videogames and Art (pp. 201- 209). Intellected Books.

Peñate, F. (2017). Los Historical Game Studies como línea de investigación emergente en las Humanidades. Cuadernos de Historia Contemporánea, (39), 387-398. http://dx.doi.org/10.5209/CHCO.56282

Planells de la Maza, A. (2013). La emergencia de los Game Studies como disciplina propia: investigando el videojuego desde las metodologías de la Comunicación. Historia y Comunicación Social, (18), 519-528. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.43985

Planells de la Maza, A. (2015). Videojuegos y mundos de ficción. De Super Mario a Portal. Cátedra.

Rodríguez, I. (2015). El videojuego como vía de expresión cultural. Blog Licencia Histórica. https://bit.ly/38H3UXJ

Tavinor, G. (2009). The Art of Videogames. Wiley-Blackwell.

Uricchio, William. (2005). Simulation, history, and computer games en Handbook of Computer Game Studies. En J. Raessens y J. Goldstein (Eds.), Handbook of Computer Game Studies (pp. 327-339). MIT Press.

Venables, M. (2011, marzo 11). Exclusive Interview: Ubisoft’s Creative Teams on Assassin’s Creed Revelation. Wired. https://bit.ly/2CoBCov

Villalobos, J. (2015). Cine y Videojuegos. Un diálogo transversal. Héroes de papel.
Webster, A. (2014, abril 17). Building a better Paris in Assassin’s Creed Unity. The Verge. https://bit.ly/2VY4XNC

Winnerling, T. y Kerschbaumer, F. (2014). Early Modernity and Video Games. Cambridge Scholar.

Wolf, M. y Perron, B. (2003). Introducción a la teoría del videojuego. Formats: Revista de Comunicación Audiovisual, (4), 1-27. https://bit.ly/2Obk024

Videojuegos citados

Activision (2003-2019). Call of duty [serie de videojuegos] [Multiplataforma]. Activision.

Activision (2008). Call of duty: World at War [videojuego] [Multiplataforma]. Activision.

Atari / Namco (1972). Pong [videojuego] [Arcade]. Atari.

Atari (1980). Adventure [videojuego] [Arcade]. Atari.

Atari (1980). Pac-Man [videojuego] [Arcade]. Atari / Namco.

Capcom (1987). Street Fighter [videojuego] [Arcade, Windows]. Capcom.

Capcom (1989). Final Fight [videojuego] [Arcade]. Capcom.

Colossal Order (2015). Cities: Skylines [videojuego] [Multiplataforma]. Paradox Interactive.

Electronic Arts (2002-2018). Battlefield [serie de videojuegos] [Multiplataforma]. Electronic Arts.

From Software (2009-2016). Demon Souls y trilogía Dark Souls [serie de videojuegos] [Multiplataforma]. From Software.

Konami / Hideo Kojima (1987-2015). Metal Gear [serie de videojuegos] [Multiplataforma].
Konami / Hideo Kojima.

Nintendo (1983). Mario Bros [videojuego] [Arcade]. Nintendo.

Nintendo (1989). SimCity [videojuego] [SNES, móviles]. Nintendo.

Pázhitnov, A. (1984). Tetris [videojuego] [Multiplataforma]. Alekséi Pázhitnov.

Thatgamecompany (2006). Flow [videojuego] [PSP, Playstation 3, Playstation 4, PS Vita y Browser].

Ubisoft (2007). Assassin’s Creed [videojuego] [Playstation 3, Xbox 360, Windows]. Ubisoft Montreal.

Ubisoft (2009). Assassin’s Creed II [videojuego] [PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3,
Xbox 360, Microsoft Windows, Mac OS]. Ubisoft Montreal.

Ubisoft (2012). Assassin’s Creed III [videojuego] [PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, Microsoft Windows]. Ubisoft Montreal.

Ubisoft (2014). Assassin’s Creed Unity [videojuego] [PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows]. Ubisoft Montreal.

Ubisoft (2018). Assassin’s Creed Odyssey [videojuego] [PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows]. Ubisoft Quebec.