Amílkar -U. An Intermedia Poetic Journey among Words, Actions, and Images

Main Article Content

Juan José Cadavid-Ochoa https://orcid.org/0000-0002-4850-4596

Keywords

visual art, poetry, literature, performance, happenings, nadaísmo, intermediality

Abstract

This reflection shows how since the sixties Amílcar Osorio has used his artistic practice in pursuit of the deinstitutionalization of literature and art by placing his aesthetic objectives not only in words as a narrative and poetic possibility but also in the use of space and the visual, as well as life itself as an artistic resource. This is how the author blurs the lines of the existing boundaries between literature and visual and action arts. He produces what can be currently deemed as an intermedia practice by engaging in strategies typical of conceptual art that allow him to connect daily life, literature, and ideas as artistic expression, images, and performance.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 519 | PDF (Español) Downloads 443

References

Alvarado Tenorio, H. (2010). Amílkar-U (1940-1985). Revista Universidad de Antioquia, (299), 97-99. https://bit.ly/3iXxmgK

Bolling, J. B. (2016). Serial historiography: Literature, narrative history, and the anxiety of truth (Publicación N.º 10119917) [Tesis doctoral, Universidad de Carolina del Norte, Chapel Hill], ProQuest Dissertations Publishing.

Bourriaud, N. (2008). Estética relacional. Adriana Hidalgo.

Bourriaud, N. (2015). La exforma. Adriana Hidalgo.

Bustamante, V. (2005). Amílcar Osorio: los aguafuertes de la memoria. Arquitrave, (20), 2-4 https://bit.ly/32cg5dB

Cadavid Ochoa, J. J. (2017). Los estados fronterizos de un arte impuro. Revista Universidad de Antioquia, (327), 66-69. https://bit.ly/2Okp9F4

Cadavid Ochoa, J. J. (2018). “Una percepción imposible”. Nadaísmo, campo artístico, comportamientos conceptuales y societales. (Tesis doctoral, Universidad EAFIT).

Repositorio Institucional Universidad EAFIT. https://bit.ly/3iVm7pb

Camnitzer, L. (2009). Didáctica de la liberación: Arte conceptualista latinoamericano. Cendeac.

Castillo, O. (2005). Amílcar Osorio en el diván selecto. En Asedios - Nueve poetas colombianos & Crónicas (pp. 17-26). Los Lares Casa Editora.

Giraldo, E. (2010). Declaraciones históricas y figuras de autor en la negación de la belleza en el arte contemporáneo colombiano. Contra la belleza: una ruptura de palabra y omisión. Agenda Cultural Alma Máter, (169), 1-4. https://bit.ly/2AX5gRw

Giraldo, E. (2017). Amílcar Osorio, el arte total y los comportamientos de vanguardia. Revista Universidad de Antioquia, (327), 59-63. https://bit.ly/3eq5rma

Iovino, M. (2001). Bernardo Salcedo: el universo en caja. Banco de la República, Biblioteca Luis Ángel Arango.

Iser, W. (1987). El acto de leer: teoría del efecto estético. Taurus.

Jaramillo Escobar, J. (1985). Pasado por agua / Amílcar Osorio (1949-1985). Dominical, El Colombiano, p. 4.

Marchán Fiz, S. (2012). Del arte objetual al arte de concepto. Akal.

Mesa, B. (2016). Amílcar Osorio, en la hora cualquiera. En A. Toro (Ed.), Sentido implicado. Textos sobre poética y significación literaria (pp. 141-154). Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Osorio, A. (1962). Manifiesto poético 1962: Explosiones radioactivas de la poesía nadaísta. Mito: Revista Bimestral de Cultura, 8(41-42), 257-260. https://bit.ly/38ROwHS

Osorio, A. (2015). Bodegón; Bodegón II. Arquitrave, (20), 5-6. https://bit.ly/32cg5dB

Restrepo, E. (2017). Amílcar. Revista Universidad de Antioquia, (327), 64-65. https://bit.ly/2WckyZW