The Fractures of the Colombian Armed Conflict. Jesús Abad Colorado’s Photographs of the Ruins
Main Article Content
Keywords
Colombian armed conflict, Bojayá, El Aro massacre, Documentary photography, Visual memory, Ruins, Destruction, Jesús Abad Colorado
Abstract
This article employs a critical lens to examine a series of documentary photographs taken by Jesús Abad Colorado. These are images that illustrate the physical and symbolic destruction caused to buildings and civilian communities as a result of attacks, takeovers, and clashes between armed groups in the context of the conflict. Utilizing a transdisciplinary approach that integrates the disciplines of the social sciences and visual arts, we embark on an exploration of the visual enunciations and narratives that emerge from these photographs. This analysis takes into account the historical conditions and social practices in which the images are situated, and it explores the interpretative power that emerges when reading these photographs in series. It also takes into account the heterogeneous relationships that unveil meanings, allow recontextualization, and contribute to the construction of visual memories about the recent past of the country.
Downloads
References
Barthes, R. (2015). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía (J. Sala-Sanahuja, Trad.). Paidós.
Benjamin, W. (1990). El origen del drama barroco alemán (J. Muñoz Millanes, Trad.). Taurus.
Bonilla Vélez, J. I. (2019). La barbarie que no vimos. Fotografía y memoria en Colombia. Universidad EAFIT.
Bourdieu, P. (1989). Introducción y Primera parte: I. Culto de la unidad y diferencias cultivadas; II. La definición social de la fotografía. En P. Bourdieu (Comp.), La fotografía. Un arte intermedio (pp. 15-27; 29-151). Nueva Imagen.
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico (T. de Lozoya, Trad.). Crítica.
Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas (B. Moreno Carrillo, Trad.). Paidós.
Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH]. (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Imprenta Nacional de Colombia. https://n9.cl/ox8y6l.
Didi-Huberman, G. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del Holocausto (M. Miracle, Trad.). Paidós.
Didi-Huberman, G. (2008). La emoción no dice “yo”. Diez fragmentos sobre la libertad estética. En A. Valdés (Ed.), Alfredo Jaar. La política de las imágenes (pp. 39-67; A. Madrid Trad.). Metales Pesados.
Donoso Macaya, Á. (2021). La insubordinación de la fotografía. Metales Pesados.
Dubois, P. (2019). El acto fotográfico y otros ensayos (2.a ed., V. Goldstein, Trad.). La marca editora.
El Tiempo. (1998, agosto 1). Cruento ataque del ELN a Cocorná. El Tiempo. https://n9.cl/symnwz.
Farocki, H. (2015). Desconfiar de las imágenes (J. Giser, Trad.). Caja Negra.
Feld, C. (2013). Fotografía y desaparición en Argentina. Consideraciones sobre la foto de Alice Domon y Léonie Duquet tomada en el sótano de la ESMA. En Artículos de investigación sobre fotografía (pp. 37-83). CdF Ediciones. https://n9.cl/mosdxy.
Fortuny, N. (2014). Memorias fotográficas. Imagen y dictadura en la fotografía argentina contemporánea. La Luminosa.
Gamarnik, C. (2015). El fotoperiodismo y la guerra de Malvinas: una batalla simbólica. En J. Mraz y A. M. Mauad (Coords.), Fotografía e historia en América Latina (pp. 225-256). CdF Ediciones.
García, L. I. (2011). Políticas de la memoria y de la imagen. Ensayos sobre una actualidad político-cultural. Universidad de Chile.
García, L. I. y Longoni, A. (2013). Imágenes invisibles. Acerca de las fotos de desaparecidos. En J. Blejmar, N. Fortuny y L. I. García (Eds.), Instantáneas de la memoria. Fotografía y dictadura en Argentina y América Latina (pp. 25-44). Libraria. https://n9.cl/ovkkf6.
Ginzburg, C. (1999). Mitos, emblemas e indicios (C. Catroppi, Trad.). Gedisa.
Jelin, E. (2021a). Los trabajos de la memoria. FCE.
Jelin, E. (2021b). Las tramas del tiempo. Familia, género, memorias, derechos y movimientos sociales (C. da Silva, L. Cerrutti y S. Pereyra, Comps.). CLACSO. https://n9.cl/ljnv5.
Martínez Quintero, F. (2022). Del indicio al testimonio. Las prácticas artísticas frente a la experiencia de la violencia política en Colombia. Universidad Tecnológica de Pereira. https://doi.org/10.22517/9789587226003.
Pécaut, D. (1997). De la violencia banalizada al terror: el caso colombiano (E. Raison, Trad.). Revista Controversia, 171, 8-31. https://n9.cl/00647r.
Romero Medina, F. A. (2011). Impacto del conflicto armado en la escuela colombiana. Caso departamento de Antioquia, 1985 a 2005. [Tesis de Doctorado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/6395.
Ruiz Torres, P. A. (2018, febrero 11). La guerra que mi hija no recuerda: un relato de la masacre de El Aro. Semana.com. https://n9.cl/8ujk6.
Sánchez Gómez, A. (2017, noviembre 3). Jesús Abad Colorado: Desde el ángulo de la dignidad. Periódico 15. https://n9.cl/70o3cq.
Sierra, L. M. (2003, enero 5). El fotógrafo de la guerra. El Tiempo. https://n9.cl/aycyh.
Sontag, S. (2010). Ante el dolor de los demás (A. Major, Trad.). Debolsillo.
Tibble, C. (2016, octubre 25). “Camino entre la muerte, pero en busca de la vida” [entrevista a Jesús Abad Colorado]. Arcadia. https://n9.cl/x3xd4.
