The Contribution of Indexical Language to Reconciliation in Societies Divided by Violence
Main Article Content
Keywords
Francoism, Spain, Exhumation process, Indexicality, Historical memory, Performative art, Reconciliation, Leonel Vásquez
Abstract
This article examines how indexical language, integrated into performative practices, activates historical memory and fosters reconciliation in divided societies. Based on an ethnographic study, it analyzes the sound installation Cantos silentes en cuerpos de madera (2017) by artist Leonel Vásquez, which combines sensory and material elements to re-signify historical absences in contemporary contexts. The methodology includes observations of public interaction with the work, recording of emotional responses, and semi-structured interviews with relatives of victims of Francoist repression, volunteers, and actors involved in the exhumation process. The findings show that indexical artistic practices transform what is absent–such as voices and traces of tragic events–into palpable and shared experiences that evoke traumatic memories, mobilize collective emotions, and promote ethical reflection on absence and mourning. The study concludes that these practices re-signify the past and function as transformative tools to foster pedagogies and community projects that recognize plurality without excluding difference.
Downloads
References
Aguilar, P., & Ferrándiz, F. (2016). Memory, media and spectacle: Interviú’s portrayal of Civil War exhumations in the early years of Spanish democracy. Journal of Spanish Cultural Studies, 17(1), 1-25. https://doi.org/10.1080/14636204.2015.1135599.
Beevor, A. (2012). The Battle for Spain. The Spanish Civil War 1936-1939. Hachette.
Casado, J. (2016). Trigo tronzado. Crónicas silenciadas y comentarios. Ateneo Republicano y Memorialista de la Isla.
Casanova, J. (2013). España partida en dos. Breve historia de la Guerra Civil española. Crítica.
Despret, V. (2022). A la salud de los muertos. Relatos de quienes quedan (P. Méndez, Trad.). La Oveja Roja.
Espinosa Maestre, F. (2013). El pasado bajo tierra. Exhumaciones contemporáneas de la Guerra Civil. Tusquets.
Fernández de Mata, I. (2016). Lloros vueltos puños. El conflicto de los “desaparecidos” y vencidos de la Guerra Civil española. Comares.
Ferrándiz, F. (2010). De las fosas comunes a los derechos humanos: el descubrimiento de las desapariciones forzadas en la España
contemporánea. Revista de Antropología Social, (19), 161-189. https://n9.cl/i72bt.
Jelin, E. (2022). Los trabajos de la memoria. FCE.
Krauss, R. (1977). Notes on the Index: Seventies Art in America. October, 3, 68-81. https://n9.cl/kk5z0p.
León, L. (2013). La fotografía como posibilidad de memoria: Río abajo de Erika Diettes y Aliento de Óscar Muñoz. Ciudad Paz-Ando, 6(2), 102-122. https://n9.cl/04nbq0.
Levinas, E. (1991). Ética e infinito (J. M. Ayuso Díez, Trad.). Machado Libros.
Levinas, E. (1993). Humanismo del otro hombre (D. E. Guillot, Trad.). Siglo XXI.
Malagón-Kurka, M. M. (2008). Dos lenguajes contrastantes en el arte colombiano: nueva figuración e indexicalidad, en el contexto de la
problemática sociopolítica de las décadas de 1960 y 1980. Revista de Estudios Sociales, (31), 16-33. https://doi.org/10.7440/res31.2008.01.
Merleau-Ponty, M. (2002). El mundo de la percepción. Siete conferencias (V. Goldstein, Trad.). FCE.
Mouffe, C. (2013). Agonistics. Thinking the World Politically. Verso.
Nussbaum, M. C. (1997). Justicia poética. La imaginación literaria y la vida pública (C. Gardini, Trad.). Andrés Bello.
Peirce, C. S. (1955). Philosophical Writings of Peirce (J. Buchler, Ed.). Dover Publications.
Pérez Guirao, F. J. (2024). Entre la dignidad y los derechos humanos en espacios de mediación: etnografía de las exhumaciones del golpe militar de 1936 en la provincia de Cádiz [Tesis doctoral, Universidad de Cádiz]. http://hdl.handle.net/10498/32214.
Preston, P. (2011). La Guerra Civil española. Reacción, revolución y venganza (M. Borrás, Trad.). Debolsillo.
Rubiano, E. (2017). Las víctimas, la memoria y el duelo: el arte contemporáneo en el escenario del post-Acuerdo. Análisis Político, 30(90), 103-120. https://doi.org/10.15446/anpol.v30n90.68304.
Rubiano, E. (2018). Las cenizas y los rastros: la emergencia forense en el arte colombiano. Común-A, 2(2), 71-94. https://hdl.handle. net/20.500.12962/1880.
Taylor, D. (2003). The Archive and the Repertoire. Performing Cultural Memory in the Americas. Duke University Press.
Vásquez-Zárate, G. A., Faúndez-Abarca, X. y Pérez-Guirao, F. J. (2020). Desenterrando emociones en las fosas comunes de la represión
franquista. Nómadas, (53), 159-175. https://doi.org/10.30578/nomadas.n53a9.
