Korean soap operas in Latin America a cultural studies approach

Main Article Content

Paula Iadevito
Bárbara Bavoleo

Keywords

Abstract

The Korean soap opera consumption in Latin America is part of a phenomenon of cultural globalization that characterizes the social world nowadays. In this article the topic is addressed from the Cultural Studies research field, with the objective of analyzing the intercultural communication that is evidenced in the penetration of this product on different Latin American countries\cultures\ audiences; such as the Mexican, Peruvian, Paraguayan, Argentinean, among others. It is a genre of fiction that has not only captivated groups with different sociologic characteristics, but has also helped with the construction of a symbolic bridge that diversifies the communication channels deepening the dialogue between Korea and Latin America.

 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1486 | PDF (Español) Downloads 5614

References

Benjamin, W. (1994). Discursos Interrumpidos. Barcelona: Planeta Agostini.

Berger, P. y Luckman, T. (2005). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu Editores (1º edición 1967).

Brunner, J.J. (1981). La cultura autoritaria en Chile. Santiago de Chile: Publicación Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

– (1993). El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. En N. García Canclini (coord.). El consumo cultural en México. México D.F. Conaculta (Pensar la Cultura).

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Madrid: Taurus.

Business Korea, 20 de julio de 2014.

Cho, Hae-joang (2005). Reading the “Korean Wave” as a Sign of Global Shift. Korea Journal, vol. 45, n° 4, 147-182.

Escudero, L. (1996). La lectura de un texto televisivo. El contrato mediático de las telenovelas. Revista Diálogos, n° 44

García Canclini, N. (1987). Políticas culturales en América Latina. México: Editorial Grijalbo.

–(1988). “Reconstruir lo popular”. Ponencia presentada en el Seminario Cultura Popular: un balance interdisciplinario. Buenos Aires: Instituto Nacional de Antropología.

– (1992). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

– (2004). Diferentes, desiguales, desconectados. Mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa.

Hall, S. (1984). Notas sobre la deconstrucción de lo popular. En: Samuel, Raphael (ed.). Historia popular y teoría socialista. Barcelona: Crítica/ Grijalbo

Horkheimer, M & Adorno, T. (1971). Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Sur.

Kim, Dong-taek (2006). How to Support Korean Studies Overseas. Korea Focus, vol.14, n° 1, 111-123.

Lechner, N. (1980). Vida cotidiana y ámbito público en Chile. Un proyecto de investigación. Documento de Trabajo 103. Santiago de Chile: FLACSO.http://www.ajunews.com/view/20150504222959653

Martín Barbero, J. (1995). La comunicación plural. Paradojas y Desafíos. Nueva Sociedad, n° 140.

– (1999). Los descentramientos del arte y la comunicación. En C. Ossa (comp.). La pantalla delirante. Lom Ediciones.

Mazziotti, N. (1996). La industria de la telenovela. La producción de ficción en América Latina. Buenos Aires: Editorial Paidós

Min, Wonjung (2007). Acercando las regiones de lugares opuestos del mundo. Koreana, tomo 16, n° 4.

Montira, Tada–amnuaychai (2006). Korean Media Industry and Its Cultural Marketing Strategy of K–pop. Asia Culture Forum

Morin, E. (1977). La méthode I – La nature de la nature. Paris: Seuil

Ortiz, R. (1997). Mundialización y cultura. Buenos Aires: Alianza Editorial.

–(1998). Modernidad–mundo e identidad. En R. Ortiz, Otro territorio: Ensayos sobre el mundo contemporáneo. Bogotá: Convenio Andrés Bello.

– (2000). Modernidad y espacio. Buenos Aires: Editorial Norma.

Romero, Nuria e Iliana Colocho (2006). Asia cautiva al mundo. El Diario de Hoy [on line]. Disponible en: .

Shim, D. (2006). Hybridity and the Rise of Korean Popular Culture in Asia. Media Culture and Society, 28 (1).

Saintout, F. (1998). Los estudios de recepción en América Latina. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación (UNLP).

Shim, Doboo (2006). Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia. Media Culture and Society, vol. 28, n°1, 25-44

— (2008). The growth of Korean cultural industries and the Korean Wave. En Chua Beng-huat y Koichi Iwabuchi. East Asian Pop Culture. Analyzing the Korean Wave (pp. 15-31). Hong Kong: Hong Kong University Press.

Sibila, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Sunkel, G. (2006). El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación.Bogotá: Convenio Andrés Bello

Todorov, T. (1979). As estructuras narrativas. San Pablo: Perspectiva. Pp. 93–103.

Veron, E. (1987). La semiosis social. Fragmentos para una teoría de la discursividad. Buenos Aires: Gedisa.

Vílchez, L. (1993). La televisión. Los efectos del bien y del mal. Buenos Aires: Paidós.

Williams, R. (1981). Sociología de la Cultura. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Wortman, A. (2003). Pensar las clases medias. Consumos culturales y estilos de vida urbanos en la Argentina de los noventa. Buenos Aires: La Crujía.