A model of strategic thinking to support the management of change in organizations

Main Article Content

Alberto Blázquez Manzano

Keywords

dominant logic, firm employment decisions, promotions, human resources, employee relations, change management

Abstract

This paper presents a reflection of developments in strategic thinking in organizations in order to meet its phases and component parts. From an analysis of the concept of quality in business and their relationship with human resources, we continue with the study of knowledge management as a means of promoting the management of change in organizations. Finally, we propose a model of strategic thinking which details the elements and phases in which the company is going to focus on the material aspects from inception to human resource management at its best evolution.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 3534 | HTML (Español) Downloads 3202 PDF (Español) Downloads 1431

References

Bansal, H., Mendelson, M., & Sharma, B. (2001). The impact internal marketing activities on external marketing outcomes. Journal of Quality Management, 6(1), 61-76. DOI 10.1016/S1084-8568(01)00029-3

Bettis, R., & Prahalad, C. (1995). The dominant logic: retrospective and extension. Strategic Management Journal, 16(1), 5-14. DOI 10.1002/smj.4250160104

Bitner, M. J. (1990). Evaluating service encounters: the effects of physical surroundings and employee responses. Journal of Marketing, 54(2), 69-82. http://www.jstor.org/stable/1251871

Bitner, M. J., Bernard, H. B., & Tetreault, M. S. (1990). The service encounter: diagnosin favorable and unfavorable incidents. Journal of Marketing, 54(1), 71-84. http://www.jstor.org/stable/1252174

Bitner, M. J., & Hubbert, A. (1994). Encounter satisfaction versus overall satisfaction versus quality: The customer's voice. In Service Quality: New Directions in Theory and Practice. R. T. Rust and R. L. Oliver, 72-94. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Blackburn, R., & Rosen, B. (1993). Total quality and human resources management: lessons learned from Baldrige Award-winning companies, Academy of Management Executive, 7(3), 49-66. http://www.jstor.org/stable/4165135

Blázquez, A., & Feu, S. (2010). Sistema de codificación para el análisis de los indicadores de calidad de las cartas de servicios en materia deportiva. RICYDE Revista Internacional de Ciencias del Deporte. IV(19), 13-28. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71012445003

Brockbank, W. (1999). If HR were really strategically proactive: Present and Future Directions in HR´s Contribution to Competitive Advantage. Human Resource Management, 38(4), 337-352. DOI 10.1002/(SICI)1099-050X(199924)38:4<337::AID-HRM8>3.0.CO;2-5

Camisón, C., S., & González, T (2007). Gestión de la calidad: conceptos, enfoques y sistemas. Madrid: Editorial Pearson.

Céspedes, J. J., Jerez, P., & Valle, R. (julio 2005). Las prácticas de Recursos Humanos de Alto Rendimiento y la capacidad de aprendizaje organizativo: incidencia e implicaciones.
Cuadernos de Economía y Dirección de Empresa, (24), 29-56. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80717315002

Conner, K. R., & Prahalad, C. K. (1996). A Resource- based Theory of the Firm: Knowledge versus Opportunism. Organization Science, 7(5), 477-501. DOI 10.1287/orsc.7.5.477

Delery, E. J., & Doty, D. H. (1996). Modes of theorizing in strategic human resource management: tests of universalistic, contingency, and conFigurational performance predictors. Academy of Management Journal, 39(4), 802-835. DOI 10.2307/256713

Díez de Castro, E., Calvo de Mora Schmidt, A., & Díez Martín, F. (2004). La Construcción de la Teoría del Cambio Organizativo. Capítulo del libro, I Congreso Internacional. Patrimonio, Desarrollo Rural y Turismo en el Siglo XXI, 2, 153-167.

Dorado, A., & Gallardo, L. (2005). La gestión del deporte a través de la calidad. Barcelona: INDE. Fox, D., Byrne, V., & Roualt, F. (1999). Performance improvement: what to keep in mind. Training and Development, 53(8), 516-529.

García, C., & Martínez, R. C. (2011). La gestión del patrimonio emocional y del conocimiento en las organizaciones. Estudios Financieros. Revista de trabajo y seguridad social, (337), 225-254.

García Cestona, M. A., & Ortín-Angel, P. (2002). La importancia de los recursos humanos en los cambios organizacionales. Cuadernos de economía y dirección de la empresa, (12), 355-372.

Garvin, D. (1988). Managing quality. New York: Macmillan.

Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review. 71(4), 78-91.

Giraldo, L. A., & Grisales, L. (2006). Identificación y normalización de las competencias en los gerentes de las instituciones prestadoras de servicios de salud. Rev Fac Nac Salud Pública, 23(2), 117-123.

González, L. (1999). Modelos de dirección de recursos humanos. Revista del Colegio Oficial de Psicólogos, (72), 25-34.

Greenwood, R., & Hinings, C. R. (October 1993). Understanding strategic change: the contribution archetypes. Academy of Management Journal, 36(5), 1052-1358. DOI 10.2307/256645

Grönroos, Ch., (1994). Marketing y gestión de servicios. La gestión de los momentos de la verdad y la competencia en los servicios. Madrid: Ed. Díaz de Santos.

Hendry, C. (1996). Understanding and creating whole organizational change through learning theory. Human Relations, 49(5), 621-641. DOI 10.1177/001872679604900505

Hult, G. T., & Ferrell, O. C. (October 1997). Global organizational learning capacity in purchasing: construct and measurement. Journal of Business Research, 40(2), 97-111. DOI 10.1016/S0148-2963(96)00232-9

Ichniowskiu, C., Shaw, D., & Prennushi, G. (1997). The effects of human resource management practices on productivity: a study of steel finishing lines. American Economic Review. 87(3), 291-313.

Johnston, R. (1995). The determinants of service quality: satisfiers and dissatisfiers. International Journal of Service Industry Management, 6(5), 53-71. DOI 10.1108/09564239510101536

Jones A. M., & Hendry, C. (June 1994). The learning organization: adult learning and organizational transformation. British Journal of Management, 5(2) 153-162. DOI 10.1111/j.1467-8551.1994.tb00075.x

Junta de Andalucía (2004). Manual de elaboración de cartas de servicios. Dirección General de Administración Local. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/gobernacion/opencms/portal/com/bin/portal/AdministracionLocal/Publicaciones/manual_cartas_servicio/cartas_servicios.pdf

Kamoche, K., & Mueller, F.(1998)., HRM: an Appropriation-learning perspective. Human Relations, 51(8), pp. 1033-1060. DOI 10.1023/A:1016959813484

Khatri, N. (2000). Emerging issues in strategic HRM in Singapore. International Journal of Manpower, 20(8), 516-520. DOI 10.1108/01437729910302714

Knight, C., & Haslam, S. A. (June 2010). The relative merits of lean, enriched and empowered offices: an experimental examination of the impact of workspace management strategies on well-being and productivity. Journal of Experimental Psychology: Applied, 16(2), 158-172. DOI 10.1037/a0019292

Kofman, F., & Senge, P. M. (1993). Communities of commitment: the heart of learning organizations. Organizational Dynamics, 22(2), 4-24.

Kotler, J., Bowen, P., & Makens, J. (1998). Marketing para hostelería y turismo. México: Prentice Hall.

Larrea, P. (1992). Calidad total en los servicios públicos y en la empresa. Madrid: Ministerio de Administraciones Públicas.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Llorens, F. J., Fuentes, M., & Molina, L. M. (2003). Quality management in banking services: an approach to employee and customer perceptions. Total Quality Management & Business Excellence, 14(3), 305-323. DOI 10.1080/1478336032000046625

López, M. & Serrano, A. (2001). Dimensiones y medición de la calidad de servicio en empresas hoteleras. Revista Colombiana de Marketing, 3 (3), 1-13. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/buscador/search.jsp?query=Lopez%2F+M.+C+serrano&rbArt=rbArt

Luna-Arocas, R., & Saorín-Iborra, M. (2004). La dirección estratégica de centros deportivos privados. Revista Investigación y Marketing, 83, 6-13.

Lytle, R. S., Hom, P. W., & Mokwa, M. P. (1988). SERV*OR: a managerial measure of organizational service-orientation. Journal of Retailing, 74 (4), 455-489. DOI 10.1016/S0022-4359(99)80104-3

Martínez, J. A., & Martínez, L. (2009). Percepción del empleado y del cliente en servicios públicos deportivos. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(34), 158-178.

Maslow, A. H. (1991). Motivación y personalidad. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
Mcelwee, G., & Warren, L. (noviembre de 2000). The relationship between total quality management and human resource management in small and medium-sized enterprises. Strategic Change, 9(7), 427- 435.

Mintzberg, H., & Westley, F. (1992). Cycles of organizational change. Strategic Management Journal, 13(s2), 39-59. DOI 10.1002/smj.4250130905

Pantarroyo, N. (2000). Un modelo para la medición del clima organizacional. Inteligencia emocional, capital conocimiento e imagen empresarial como valores ocultos de una empresa (Tesis de maestría). Universidad de los Andes, Facultad de Ingeniería, Bogotá.

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality an is implications for future research. Journal of Marketing Fall, 49(4), 41-50.

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (April 1988). Communication and control processes in the delivery of Service Quality. Journal of Marketing, 52, 35-48.

Pettigrew, A. (1985). The awakening giant: Continuity and change in Imperial Chemical Industries. Oxford: Blackwell.

Poole, P., & Jenkins, G. (1997). Responsabilities form human resource management practices in the modern enterprise: evidence from Britain. Personnel Review, 26(5), 333-356. DOI 10.1108/00483489710176039

Prahalad, C., & Bettis, R. (1986). The dominant logic: a new linkage between diversity and performance. Strategic Management Journal, 7(6), 485-501. DOI 10.1002/smj.4250070602

Reeves, C. A., & Bednar, C. A. (July 1994). Defining quality: Alternatives and implications. Academy of Management Review, 19, 419-445. Disponible en: http://www.jstor.org/stable/258934

Sánchez, L., Sánchez, E., & Escribá, A. (Marzo 2010). Factores determinantes de la intención de cambio estratégico: el papel de los equipos directivos. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa. 13(42), 75-112. DOI doi: 10.1016/S1138-5758(10)70004-9

Schuler, R. S., & Jackson, S. E. (1987). Linking competitive strategy with human resource management practices. Academy of Management Executive, 1(3), 207-219.

Senge, P. M. (1990). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. Nueva York: Doubleday.

Slater, S. F., & Narver, J. (July 1995). Market orientation and the learning organization. Journal of Marketing, 59(3), 35-45.

Stadler, C. (2007). The four principles of enduring success. Harvard Business Review 85 (12), 122-123.

Stata, R. (1989). Organizational Learning: the key to management innovation. Sloan Management Review, 63-74. Disponible en: http://sloanreview.mit.edu/article/organizational-learning-the-key-to-management-innovation/#article-authors

Stein, G. (Julio 2004). La ventaja competitiva sostenible: dirigir personas a través de los cambios. Harvard Deusto Business Review, (126), 60-71. Disponible en: http://www.mapfre.com/documentacion/publico/i18n/consulta/registro.cmd?id=57735

Torres, D., Urriolagoitia, L., Planellas, M., Sorbías, M., & Ollé, M. (2009). Estudio sobre los factores de éxito de las grandes empresas de servicios en España. Barcelona: ESADE Universidad Ramón Llull.

Welbourne, T. M., & Andrews, A. O. (1995). Preciting performance of initial public offerings: should human resource management be in the equation? Academy of Management Journal, 39(2), 891-919.

Werther, W., & Davis, K. (2008). Administración de recursos humanos. El capital humano de las empresas. Madrid: McGraw Hill.

Wright, P. M., & McMahan, G. C. (June 1992). Theoretical Perspectives for Human Resource Management. Journal of Management, 18, 295-320. DOI 10.1177/014920639201800205

Zamora, R. (2007). Programa de formación de habilidades para la gestión de contenido en los profesores de la Universidad de Cienfuegos (Tesis doctoral). Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”, Cuba.

Zeithaml, V., & Bitner, M. (2002). Marketing de servicios. México: McGraw-Hill.