The Aesthetic Imaginary in Ruben Darío”s Azul (1888): Anxiety and Cultural Hybridity at the Turn of the Century

Main Article Content

David Solodkow https://orcid.org/0000-0003-1267-9666

Keywords

hybridity, cultural anxiety, modernization, tradition, capitalism

Abstract

The aim of the article is to analyze the construction of a cultural, political and aesthetic hybridity in two poems of Azul (“Estival” and “Anagke”). In these poems, Dario presents the reader with a complex cultural vision of Latin America at the end of the nineteenth century. The poems analyzed show a sort of cultural anxiety as a product of the capitalist modernization, the new circuits of consumption, a new and wider reading public and, finally, the modern function of the writer in a society in constant acceleration. My contention is that the cultural and political transformations of the period engender a mix of literary traditions and cultural imaginaries that create new ways of writing.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 4233 | PDF (Español) Downloads 2102

References

Zamora Vicente, Alonso (1973). «“Divagación”: aclaración sobre el Mo-dernismo”». En: Emilio Alarcos, et al. (eds.). El comentario de textos. Ma-drid: Castalia, pp. 167-193.

Barthes, Roland (2005). Mitologías. Buenos Aires: Siglo XXI.

Benítez, Rubén (1967). “La expresión de lo primitivo en “Estival” de Rubén Darío”. Revista Iberoamericana, 33, pp. 237-257.

Borges, Jorge Luis (1972). El Hacedor. Madrid: Alianza.

Coloma González, Fidel (1988). Introducción al estudio de Azul. Managua: Manolo Morales.

Cymerman, Claude (1993). “Las imágenes zoomorfas y sexuales en la obra de Eugenio Cambaceres”. En: Diez estudios cambacerianos. Rouen: Univer-sité de Rouen.

Rubén Darío (2005). Poesía Completa. 2 vols. Buenos Aires: Claridad.

Giordano, Jaime (1971). La edad del ensueño. Sobre la imaginación poética de Rubén Darío. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Jiménez Panesso, David (1994). Fin de siglo. Decadencia y modernidad. Ensayos sobre el modernismo en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura – Universidad Nacional de Colombia.

Jrade, Cathy (1983). Rubén Darío and the romantic search for unity: the mo-dernist recourse to esoteric tradition. Austin: University of Texas Press.

Jrade, Cathy (1996). “Modernist Poetry”. En: Roberto González Echeve-rría – Enrique Pupo-Walker (eds.). The Cambridge History of Latin Ameri-can Literature. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 7-68.

Lida, Raimundo (1984). Rubén Darío. Modernismo. Caracas: Monte Ávila.

Liddell, Henry George – Robert Scott (1996). A Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford UP.

Navarro Tomás, Tomás (1983). Métrica española: reseña histórica y descrip-tiva. Barcelona: Labor.

Paz, Octavio (1965). “La sirena y el caracol”. En: Cuadrivio. México D.F.: Joaquín Mortiz.

Perus, Françoise (1976). Literatura y sociedad en América Latina: el Moder-nismo. México D.F.: Siglo XXI.

Rama, Ángel (1985a). Las máscaras democráticas del Modernismo. Monte-video: Arca.

Rama, Ángel (1985b). Rubén Darío y el Modernismo. Caracas y Barcelona: Alfadil.

Schmidl, Ulrico (1938). Derrotero y viaje a España y las Indias. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.

Wood, Cecil (1977). «Unity in Rubén Darío”s. “El año lírico”». En: His-pania, Vol. 60, No. 1, pp. 51-60.