The Aesthetic Imaginary in Ruben Darío”s Azul (1888): Anxiety and Cultural Hybridity at the Turn of the Century
Main Article Content
Keywords
hybridity, cultural anxiety, modernization, tradition, capitalism
Abstract
The aim of the article is to analyze the construction of a cultural, political and aesthetic hybridity in two poems of Azul (“Estival” and “Anagke”). In these poems, Dario presents the reader with a complex cultural vision of Latin America at the end of the nineteenth century. The poems analyzed show a sort of cultural anxiety as a product of the capitalist modernization, the new circuits of consumption, a new and wider reading public and, finally, the modern function of the writer in a society in constant acceleration. My contention is that the cultural and political transformations of the period engender a mix of literary traditions and cultural imaginaries that create new ways of writing.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Zamora Vicente, Alonso (1973). «“Divagación”: aclaración sobre el Mo-dernismo”». En: Emilio Alarcos, et al. (eds.). El comentario de textos. Ma-drid: Castalia, pp. 167-193.
Barthes, Roland (2005). Mitologías. Buenos Aires: Siglo XXI.
Benítez, Rubén (1967). “La expresión de lo primitivo en “Estival” de Rubén Darío”. Revista Iberoamericana, 33, pp. 237-257.
Borges, Jorge Luis (1972). El Hacedor. Madrid: Alianza.
Coloma González, Fidel (1988). Introducción al estudio de Azul. Managua: Manolo Morales.
Cymerman, Claude (1993). “Las imágenes zoomorfas y sexuales en la obra de Eugenio Cambaceres”. En: Diez estudios cambacerianos. Rouen: Univer-sité de Rouen.
Rubén Darío (2005). Poesía Completa. 2 vols. Buenos Aires: Claridad.
Giordano, Jaime (1971). La edad del ensueño. Sobre la imaginación poética de Rubén Darío. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Jiménez Panesso, David (1994). Fin de siglo. Decadencia y modernidad. Ensayos sobre el modernismo en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura – Universidad Nacional de Colombia.
Jrade, Cathy (1983). Rubén Darío and the romantic search for unity: the mo-dernist recourse to esoteric tradition. Austin: University of Texas Press.
Jrade, Cathy (1996). “Modernist Poetry”. En: Roberto González Echeve-rría – Enrique Pupo-Walker (eds.). The Cambridge History of Latin Ameri-can Literature. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 7-68.
Lida, Raimundo (1984). Rubén Darío. Modernismo. Caracas: Monte Ávila.
Liddell, Henry George – Robert Scott (1996). A Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford UP.
Navarro Tomás, Tomás (1983). Métrica española: reseña histórica y descrip-tiva. Barcelona: Labor.
Paz, Octavio (1965). “La sirena y el caracol”. En: Cuadrivio. México D.F.: Joaquín Mortiz.
Perus, Françoise (1976). Literatura y sociedad en América Latina: el Moder-nismo. México D.F.: Siglo XXI.
Rama, Ángel (1985a). Las máscaras democráticas del Modernismo. Monte-video: Arca.
Rama, Ángel (1985b). Rubén Darío y el Modernismo. Caracas y Barcelona: Alfadil.
Schmidl, Ulrico (1938). Derrotero y viaje a España y las Indias. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
Wood, Cecil (1977). «Unity in Rubén Darío”s. “El año lírico”». En: His-pania, Vol. 60, No. 1, pp. 51-60.
Barthes, Roland (2005). Mitologías. Buenos Aires: Siglo XXI.
Benítez, Rubén (1967). “La expresión de lo primitivo en “Estival” de Rubén Darío”. Revista Iberoamericana, 33, pp. 237-257.
Borges, Jorge Luis (1972). El Hacedor. Madrid: Alianza.
Coloma González, Fidel (1988). Introducción al estudio de Azul. Managua: Manolo Morales.
Cymerman, Claude (1993). “Las imágenes zoomorfas y sexuales en la obra de Eugenio Cambaceres”. En: Diez estudios cambacerianos. Rouen: Univer-sité de Rouen.
Rubén Darío (2005). Poesía Completa. 2 vols. Buenos Aires: Claridad.
Giordano, Jaime (1971). La edad del ensueño. Sobre la imaginación poética de Rubén Darío. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Jiménez Panesso, David (1994). Fin de siglo. Decadencia y modernidad. Ensayos sobre el modernismo en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura – Universidad Nacional de Colombia.
Jrade, Cathy (1983). Rubén Darío and the romantic search for unity: the mo-dernist recourse to esoteric tradition. Austin: University of Texas Press.
Jrade, Cathy (1996). “Modernist Poetry”. En: Roberto González Echeve-rría – Enrique Pupo-Walker (eds.). The Cambridge History of Latin Ameri-can Literature. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 7-68.
Lida, Raimundo (1984). Rubén Darío. Modernismo. Caracas: Monte Ávila.
Liddell, Henry George – Robert Scott (1996). A Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford UP.
Navarro Tomás, Tomás (1983). Métrica española: reseña histórica y descrip-tiva. Barcelona: Labor.
Paz, Octavio (1965). “La sirena y el caracol”. En: Cuadrivio. México D.F.: Joaquín Mortiz.
Perus, Françoise (1976). Literatura y sociedad en América Latina: el Moder-nismo. México D.F.: Siglo XXI.
Rama, Ángel (1985a). Las máscaras democráticas del Modernismo. Monte-video: Arca.
Rama, Ángel (1985b). Rubén Darío y el Modernismo. Caracas y Barcelona: Alfadil.
Schmidl, Ulrico (1938). Derrotero y viaje a España y las Indias. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
Wood, Cecil (1977). «Unity in Rubén Darío”s. “El año lírico”». En: His-pania, Vol. 60, No. 1, pp. 51-60.