Endoxa, Hypólepsis Parádoxos and Martyría in Aristotle’s Theory of Slavery

Main Article Content

Luz Gloria Cárdenas https://orcid.org/0000-0002-4541-6152

Keywords

Aristotle, endoxa, testimony, thesis, rhetoric, dialectic, slavery

Abstract

This paper initially discusses Aristotle’s theory of slavery in his Book I of Politics in an attempt to demonstrate the use of two procedures: a dialectic process, based on his discussion with Plato, and a rhetorical process, using metaphors and testimonies to set up an epistemological framework for his theory. Subsequently, this work focuses on an issue to be elucidated: the difference between endoxa, thesis (hypólepsis parádoxos), and testimony (martyría). In his description of the dialectical method in Topics, Aristotle explicitly states the meaning of “endoxa” and “thesis”. Furthermore, he discusses the term “testimony” in Books I and II of Rhetoric. Consequently, these two types of procedures, the types of proof, and the conclusions in his Book I of Politics will be identified based on the characteristics described in Topics and Rhetoric.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1696 | PDF (Español) Downloads 466

References

Aubenque, P. (1984). El problema del ser en Aristóteles (V. Peña, Trad.). Taurus.

Aristóteles. (1962). La Politique (J. Tricot, Trad.). Vrin.

Aristóteles. (1982). Tópicos. En Tratados de lógica (Órganon) (pp. 89-306), (M. Candel Sanmartín, Trad.). Gredos.

Aristóteles. (1987). Metafísica (V. García Yebra, Trad.). Gredos.

Aristóteles. (1990). Retórica (A. Tovar, Trad.), 4.ª ed. Centro de Estudios Constitucionales.

Aristóteles. (2002). Ética Eudemia (C. Megino Rodríguez, Trad.). Alianza.

Aristóteles. (2005). Política. (J. Marías y M. Araújo, Trads.). Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Berti, E. (2001-2002). Il valore epistemologico degli endoxa secondo Aristotele. Seminarios de Filosofía, (14-15), 111-128. https://bit.ly/32ljLYE

Berti, E. (2009). ‘Phainomena’ ed ‘endoxa’ in Aristotele. En W. Lapini, L. Malusa, & G. Brigati (Eds.), Gli antichi e noi. Scritti in onore di Antonio Mario Battegazzore (pp. 107-119). G. Brigati.

Cope, E. M. (1970). An Introduction to Aristotle’s Rhetoric with Analysis Notes and Appendices. Georg Olms Verlag.

Frank, J. (2004). Citizens, Slaves, and Foreigners: Aristotle on Human Nature. The American Political Science Review, 98(1), 91-104. https://bit.ly/2PlfCi0

Furley, D. J. & Nehamas, A. (1994). Aristotle’s Rhetoric: Philosophical Essays. Proceedings of the 12th Symposium Aristotelicum. Princeton University Press.

Gadamer , H.-G. (1977). Verdad y Método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Sígueme.

Goodey, C. (1999). Politics, Nature and Necessity. Were Aristotle’s Slaves Feeble Minded? Political Theory, 27(2), 203-224. https://doi.org/10.1177/0090591799027002003

Grimaldi, W. (1972). Studies in the Philosophy of Aristotle’s Rhetoric. Franz Steiner Verlang GMBH.

Heath, M. (2008). Aristotle on Natural Slavery. Phronesis, 53(3), 243-270. https://doi.org/10.2307/1087451

Karbowski, Joseph. (2016). Phainomenas Witnesses and Examples: The Methodology of Eudemia Ethics 1.6. Oxford Studies in Ancient Philosophy, 49, 193-226. https://bit.ly/2SSsZbO

Keyt, D. (1987). Three Fundamental Theorems in Aristotle’s Politics. Phronesis, 32(1), 54-79. https://bit.ly/38QItBJ

Le Blond, J. L. (1939). Logique et méthode chez Aristote: étude sur la recherche des principes dans la physique Aristotélicienne. Librairie Philosophique J. Vrin.

López-Farjeat, L. X. (2002). Teorías aristotélicas del discurso. Universidad de Navarra.

Marcos, A. (1996). Aristóteles y otros animales: Una lectura filosófica de la biología. Promociones y Publicaciones.

Martino, E. (1975). Aristóteles, el alma y la comparación. Gredos.

Natali, C. (2002). Aristóteles y el renacimiento de la retórica. Logo: Revista de Retórica y Teoría de la Comunicación, 2(2), 85-100. https://bit.ly/2IPdrQ4

Nussbaum, M. (1995). La fragilidad del bien. Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Visor.

Owens, G.E.L. (1980 [1961]). τι θέναι τὰ φαινόμενα. Aristote et le problème de méthode. En Communications présentées au Symposium Aristotelicum tenu à Lovain (pp. 613-616). Institut Supérieur de Philosophie.

Pellegrin, P. (2011). Parties de la cité, parties de la constitution. En C. Natali (Ed.), Aristotle Metaphysics and Practical Philosophy. Essays in Honour of Enrico Berti (pp. 177-200). Peeters Publishers.

Perelman, C., y Olbrechts-Tyteca, L. (1979). Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Gredos.

Poddighe, E. (2017). La funzione della conoscenza storica nella teoria politica e nella teoria precettistica retorica secondo Aristotele: l'importanza della visione globale. NOVA TELLVS, 35(2), 61-81. https://doi.org/10.19130/iifl.nt.2017.35.2.768

Russell, B. (1999). Loving Freedmon: Aristotle on Slavery and Good Life Political Studies. Political Studies, 47(1), 100-113. https://doi.org/10.1111/1467-9248.00190

Sánchez, A. M. (2004). “Todas las gentes del mundo son hombres”: el gran debate entre Fray Bartolomé de las Casas (1474-1566) y Juan Ginés de Sepúlveda (1490-1573). Anales de Historia de la Filosofía, (21), 91-134. https://bit.ly/2vbywRI

Symposium Aristotelicum. (1980). Aristote et les problèmes de méthode: Comunications Présentées au Symposium Aristotelicum tenu à Lovain du 24 août au septembre 1960, 2.a ed. Institut Supérieur de Philosophie.

Toulmin, S. (2007). Los usos de la argumentación. Península.

Untersteiner, M. (1996). I sofisti. Bruno Mondadori.

Tindale, W. (2015). The Philosophy of Argument and Audience Reception. Cambridge University Press.

Vlassopoulos, K. (2011). Greek Slavery: From Domination to Property and Back Again. The Journal of Hellenis Studies, 131, 115-130. https://bit.ly/38VKyNI

Zagal, A. H. (1993). Retórica, inducción y ciencia en Aristóteles: Epistemología de la epagogé. Universidad Panamericana.