Agnes Heller and the critique of the philosophies of history. An analysis from her political context and intellectual trajectory

Main Article Content

Juan Carlos Chaparro Rodríguez https://orcid.org/0000-0002-2117-8516

Keywords

Agnes Heller, philosophy of history, theory of history, socialism, intellectual history, 20th century

Abstract

The objective of this article is to elucidate the context, content, and general purpose of the criticisms that Agnes Heller (1929-2019) raised about the philosophies of history. For this purpose, and summarizing some of the general postulates raised by them, we highlight how, regarding the political context in which he lived, Heller, like other thinkers, turned his gaze towards these philosophies in order to scrutinize the links that, to in his opinion, they were woven between these and the totalitarian regimes that were forged during the 20th century. In this regard, we argue that the reflections that the author presented on the subject, emanating from both her hard intellectual work and her personal experience, were not only aimed at showing the erroneous assumptions of the philosophies of history, but, by realizing of the harmful effects that arose from the instrumentalization that the aforementioned regimes, and especially the Soviet communist regime, made of them, were directed towards the elaboration of a conception of history that, moving away from all teleological, linear and deterministic considerations, was consolidated in a suggestive ethical proposal.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 238 | PDF (Español) Downloads 425

References

Agamben, G. (2014). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo sacer III (A. Gimeno Cuspinera, Trad.). Pre-Textos.

Arendt. H. (2020 [1951]). Los orígenes del totalitarismo (G. Solana Díez, Trad.). Alianza.

Aron. R. (2015 [1952]). Introducción a la filosofía política. Democracia y revolución (R. Molina, Trad.). Paidós.

Berlin, I. (1957). Lo inevitable en la historia (N. Lerner, Trad.). Galatea Nueva Visión.

Berlin, I. (2002 [1952]). La traición de la libertad. Seis enemigos de la libertad humana (M. A. Neira Bigorra, Trad.). Fondo de Cultura Económica.

Berlin, I. (2009 [1939]). Karl Marx. Su vida y su entorno (R. Bixio, Trad.). Alianza.

Casanova, J. (2020). Una violencia indómita. El siglo XX europeo. Crítica.

Cassirer, E. (2013). Antropología filosófica. Introducción a una filosofía de la cultura (E. Imaz, Trad.). Fondo de Cultura Económica.

Cohen, G. (2015). La teoría de la historia de Karl Marx. Una defensa (P. López Máñez, Trad.). Siglo XXI.

Delacampagne. C. (2022 [1995]). Historia de la filosofía en el siglo XX (G. Mayos, Trad.). RBA.

Díaz Gómez, Z. G. y Castorena Davis, L. (2022). Introducción a la concepción ético-política incompleta de justicia de Ágnes Heller: algunas claves para seguir pensando una teoría de la justicia para el presente. Open Insight, 13(27), 11-36. https://goo.su/WlBHdq.

Dosse. F. (2004). La historia. Conceptos y escritura (H. Pons, Trad.). Nueva Visión.

Frankl, V. (2010). El hombre en busca de sentido. Herder.

Friedlander, J. (2019). Prólogo. En A. Heller, ¿Revoluciones en la vida cotidiana? 50 años después (L. Czarnecki, Coord.). Siglo XXI.

Gallego, F. (Ed.) (2004). Pensar después de Auschwitz. El Viejo Topo.

Hegel, G. W. F. (1997 [1837]). Lecciones sobre la filosofía de la historia universal (J. Gaos, Trad.). Alianza.

Heller, A. (1972). Historia y vida cotidiana. Aportación a la sociología socialista (M. Sacristán, Trad.). Grijalbo.

Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana (J. F. Ivars y E. Pérez Nadal, Trads.). Península.

Heller, A. (1980). Teoría sobre los sentimientos (F. Cusó, Trad.). Fontamara.

Heller, A. (1982). Teoría de la historia (J. Honorato, Trad.). Fontamara.

Heller, A. (1984). Crítica a las Ilustración. Las antinomias morales de la razón (J. I. López Sierra, Trad.). Península.

Heller, A. (1991). Historia y futuro: ¿sobrevivirá la modernidad? (M. Gurguí, Trad.). Península.

Heller, A. (1994 [1980]). El hombre del Renacimiento (J. F. Yvars y A. Prometeo Moya, Trads.). Península.

Heller, A. (1994 [1982]). La revolución de la vida cotidiana (G. Muñoz, E. Pérez Nadal e I. Tapia, Trads.). Península.

Heller, A. (1996). Una revisión de la teoría de las necesidades (Á. Rivero, Trad.). Paidós.

Heller, A. (1999). Una filosofía de la historia en fragmentos (M. Mendoza Hurtado, Trad.). Gedisa.

Heller, A. (2019). ¿Revoluciones en la vida cotidiana? 50 años después (L. Czarnecki, Coord.). Siglo XXI.

Heller, A. y Fehér. F. (1994). El péndulo de la modernidad. Una lectura de la era moderna después de la caída del comunismo (M-d. C. Ruiz de Elvira, Trad.). Península.

Herder, J. G. (1959 [1784]). Ideas para una filosofía de la historia de la humanidad (J. Rovira Armengol, Trad.). Losada.

Hobsbawm, E. (2007). Historia del siglo XX (J. Fací, J. Ainaud y C. Castells, Trads.). Crítica.

Horkheimer, M. y Theodor W. A. (1998 [1969]). Dialéctica de la Ilustración (J. J. Sánchez, Trad.). Trotta.

Jay, M. (2003). Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural (A. Bixio, Trad.). Paidós.

Kant, I. (2013 [1784]). Idea para una historia universal en clave cosmopolita. En ¿Qué es la Ilustración? (pp. 99-125; R. R. Aramayo y C. Roldán Panadero, Trads.). Alianza.

Kant, I. (2013 [1786]). Probable inicio de la historia humana. En ¿Qué es la Ilustración? (pp. 167-191; R. Aramayo y C. Roldán Panadero, Trads.). Alianza.

Kershaw, I. (2016). Descenso a los infiernos. Europa 1914-1949 (J. Rabasseda y T. de Lozoya, Trads.). Crítica.

Kershaw I. (2017). Ascenso y crisis. Europa 1950-2017: un camino incierto (Y. Fontal, Trad.). Crítica.

Levi, P. (1989). Los hundidos y los salvados (P. Gómez Bedate, Trad.). Muchnik.

Löwith, K. (1958). El sentido de la historia. Implicaciones teológicas de la filosofía de la historia (J. Fernández Buján, Trad.). Aguilar.

Marcuse, H. (1994). Razón y revolución. Hegel y el surgimiento de la teoría social (J. Fombona, Trad.). Altaya.

Pagden, A. (2015). La Ilustración y por qué sigue siendo importante para nosotros (P. Linares, Trad.). Alianza.

Pérez Quintana, A. (2005). Agnes Heller: una filosofía de la libertad, una ética de la elección. Revista Laguna, (16), 117-144. https://goo.su/H9mZZz.

Popper, K. (1981 [1944]). La miseria del historicismo (P. Schwartz Girón, Trad.). Alianza.

Popper, K. (1984 [1945]) La sociedad abierta y sus enemigos (E. Loedel Rodríguez, Trad.). Orbis.

Prior Olmos, Á. (2002). Axiología de la modernidad. Ensayos sobre Agnes Heller. Cátedra.

Rivero, Á. (1996). Introducción. De la utopía radical a la sociedad insatisfecha. En A. Heller, Una revisión de la teoría de las necesidades (pp. 9-55; Á. Rivero, Trad.). Paidós.

Walsh, W. H. (1985). Introducción a la filosofía de la historia (F. M. Torner, Trad.). Siglo XXI.