La escritura pianística de Manuel María Párraga

Main Article Content

Jesús Andrés Roa Zúñiga

Keywords

Abstract

The figure of Manuel María Párraga is surrounded by mystery, regardless of his importance for the national piano literature. This article intends to highlight the quality of this composer´s works and his contribution to the Colombian piano repertoire of the 19th century. This revised and commented edition of four of Párraga´s piano works intends to attract the interest of new generations of musicians to the works of the composer, through the analysis of piano writing, form, harmony, and other details; as well as by commenting on the sociopolitical context surrounding the Neo-Grenadine period when the pianist lived. 

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1212 | PDF (Español) Downloads 1919

References

Béhague, G. (1983). La música en América Latina. Caracas: Monte Ávila.

Bermúdez Cújar, E. (1984). Nacionalismo y cultura Popular. El nacionalismo en el arte. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Instituto de Investigaciones Estéticas, Facultad de Artes, Centro Hábitat de Colombia.

Bermúdez Cújar, E. (1985). Historia de la música vs historias de los músicos. Revista Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, I(3), 5-17.

Bermúdez Cújar, E. (1984). La música en el arte colonial de Colombia. Bogotá: Fundación de Mvsica.
Bermúdez Cújar, E. (1996). La música campesina y popular en Colombia, 1880 – 1930. Gaceta, Colcultura, Bogotá, 32-33, 13-20.

Bermúdez Cújar, E. (1999). Un siglo de música en Colombia. ¿Entre nacionalismo y universalismo? Credencial Historia, Bogotá, 120, 8-10.

Bermúdez Cújar, E. (2000). Historia de la música en Santa Fe y Bogotá. 1538 - 1938. Bogotá: Fundación de Mvsica.

Bermúdez Cújar, E., ed. (2001). Musicología en Colombia. Historia y Teoría del Arte y la Arquitectura. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Duque Hyman, E. A. (1984). Paradigma de lo nacional en la música. El nacionalismo en el arte. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Instituto de Investigaciones Estéticas, Facultad de Artes, Centro Hábitat de Colombia.

Duque Hyman, E. A. (1993). La cultura musical en Colombia, siglos XIX y XX. Gran enciclopedia de Colombia, vol. 6. Bogotá Círculo de Lectores.

Duque Hyman, E. A. (1998). La música en las publicaciones periódicas colombianas del siglo XIX: 1848-1860, 2 vols. Bogotá: Fundación de Mvsica.

Pardo Tovar, A. (1943). El arte vernáculo, folclore colombiano. Micro, Bogotá, …, 18-19.

Pardo Tovar, A. (1966). La cultura musical en Colombia. Vol. XX, en Historia Extensa de Colombia, vol. XX, tomo 6. Bogotá: Academia Colombiana de la Historia/ Ediciones Lerner, 1966.

Perdomo Escobar, J. I. (1980). Historia de la música en Colombia, 5ª ed. Bogotá: Plaza y Janés.

Rodríguez Álvarez, L. C. (2007). Músicas para una región y una ciudad: Antioquia y Medellín. 1810-1865. Aproximación a algunos momentos y personajes. Medellín: Instituto para la el Desarrollo de Antioquia (IDEA).