Mente y cuerpo, simbiosis del canto; relación de introspección. El acto de cantar

Main Article Content

Joaquín Emilio Zapata M.

Keywords

Abstract

This article is made on topics referred to the “act of singing” posed as: The duality mind and body, and the perspective of self-communion and implicit relationship of the instrument with technique and the environment. The article core clarifies some concepts referred to the speech: As introspection and symbiosis. And also, the process and perspective of this fact as related to humanity, linked to “the voice as persuasive instrument” and other topics like “high performance singing” declared by Arthur Samuel Joseph (1999, p. 78) as “integrating the energy of mind, body and spirit through this conscious perception”. Finally, “the choral singing” and the controversial topic “the humanity of the singer”.  

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1052 | PDF (Español) Downloads 1307

References

Arbeloa, F. (2011). ……. Apuntes de un tenor. Recuperado el 15 de junio de 2013, de: fjarbeloa.blogspot.es

Díaz S., R. (2008). Poética musical mapuche: factor de dislocación de la música chilena contemporánea. El caso de “Cantos ceremoniales”, de Eduardo Cáceres. Revista Musical Chilena (Santiago de Chile: Universidad de Chile, Facultad de Artes, Departamento de Música), 62(210), 7-25. Recuperado el 20 de octubre de 2013, de: http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902008000200002 (10-2013)

Diccionario de Psicología Científica y Filosófica (…). Introspección. Recuperado el 15 de junio de 2013, de: http://www.e-torredebabel.com/Psicologia/Vocabulario/Introspeccion.htm

García, M. (2012). La práctica del canto. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC.

Josep, A. S. (1999). La voz, ese el sonido del alma. Barcelona: RBA.

Levinas, E. (s.d.). Arte y crítica. Fractal, s.d. recuperado el 15 de marzo de 2013, de: http://www.mxfractal.org/F28levinas.html

Mansión, M. (1947). El estudio del canto. Técnica de la voz hablada y cantada. Madrid: Ricordi.

McKlosky, D. (1964). La educación de la voz. Madrid: Los Libros del Mirasol.

Por la fuerza del canto, ¡venceremos!, para salir adelante (…). Recuperado el 31 de octubre de 2013, de: http://www.allthelikes.com/quotes.php?quoteId=5925330&app=408309 (09-2013)

Real Academia Española, RAE (2014). Diccionario de la lengua española, 23ª ed. Madrid: Espasa.

Reverter, A. (2010). Entrevista a Alfredo Kraus. Recuperado el 15 de junio de 2013, de: http://www.operasiempre.es/2010/03/el-secreto-de-la-i-poralfredo-kraus/

Schopenhauer, A (1993). El mundo como voluntad y representación. Madrid: Madrid: Siglo XX (trad., introd.y notas de Pilar López de Santa María).

Tasche, J. (1997). Sobre la dificultad de cantar una escala: reflejos de la interrelación entre el ego y la organización del cuerpo. Recuperado el 15 de octubre de 2013 de: www.euskalnet.net/ehabe/SOBRELADIFICULTADDECANTARUNAESCALA.doc

Vásquez Rocca, A. (2008). Música y filosofía contemporánea, Registros polifónicos de John Cage.Sinfonía Virtual, 006. Recuperado el 15 de julio de 2013 de: de http://www.sinfoniavirtual.com/revista/006/musica_filosofia_contemporanea_john_cage_peter_sloterdijk.php

Velásquez, R. (s.d.). Canto, música y ritual en la concepción cosmogónica del chamanismo. recuperado el 15 de octubre de 2013, de:http://www.mindsurf.net/dfir/cantochamanico.htm

Verlaine, P. (1942). Los poetas malditos [A. Rimbaud: “Vocales]. Buenos Aires: Glem.

Volpi, L (1974). Voces paralelas. Madrid: Guadarrama.

Voltaire (François-Marie Arouet) (2013). Canto, música, melopea. Diccionario filosófico. Recuperado el 18 de mayo de 2013, de: http://www.e-torredebabel.com/Biblioteca/Voltaire/canto-musica-melopea-Diccionario-Filosofico.htm

Willems, E. (2002). El valor humano de la educación musical. Barcelona: Paidós.