Nuevas piezas colombianas para la iniciación al piano

Main Article Content

Angélica Toro Zuluaga

Keywords

piano pedagogy, piano method, Colombian music, musical initiation, piano pieces, commissioned works

Abstract

This work emerged as an attempt to counteract the lack of a repertoire by Colombian composers focused on the early stages of piano students of any age. To address this issue, we commissioned piano pieces to composers at EAFIT University Department of Music. They had to follow specific guidelines with the purpose of categorizing those works within five levels of difficulty. In this article, we take a glimpse at the background of piano repertoire for beginners and through the music education practice in Colombia. We also offer a short pedagogic analysis of the pieces selected from each level, and some suggestions for the use of the five levels methodology.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1076 | PDF (Español) Downloads 2768

References

Bartók, B. (1987). Mikrokosmos I-VI (volúmenes I, II, III, IV, V y VI). Londres: Boosey & Hawkes.
Bermúdez Cújar, E. (2000). Historia de la música en Santafé y Bogotá (1538-1938). Bogotá: Fundación de Música.
Cervantes, I. (1960). Danzas cubanas. Buenos Aires: Ricordi.
Chatman, S. (1989). Amusements, 14 piano pieces for beginners. Ontario: The Fred-erick Harris Music.
De Elías, M. (1992). Cuaderno de apuntes juveniles. México: archivo de autor.
Faber, N. (1993). Piano adventures. The FJH Music Company.
Figueroa Sierrra, L. C. (2006). Obras para piano. Cali: Instituto Departamental de Bellas Artes, Imprenta Departamentasl del Valle del Cauca.
RICERCARE70No. 03 Enero – Junio 2015Revista del Departamento de Música - Grupo de investigación en Estudios musicales Revista del Departamento de Música
Gómez-Vignes, M. (1960). Diez piezas progresivas para chicos Avispados. Cali: ar-chivo de autor.
Hanon, C. (1928). The virtuoso pianist in sixty exercises for the piano. Nueva York: G. Schirmer.
Hinson, M., & Roberts, W. (2014). Guide to the pianist ́s repertoire. Bloomington, IN: In-diana University Press.
Lozano Riveros, M. (1997). Álbum colombiano para la juventud. Bogotá: Ministerio de Cultura.
Macchioni, O. (2011). Ernst Widmer’s Kosmos Latinoamericano. A progressive piano method. American Music Teacher, febrero-marzo, 26-33.
Magrath, J. (1995). The pianist ́s guide to standard teaching and performance litera-ture. Van Nuys, CA: Alfred Publishing Co.
Manighetti, L. (1941). Apuntes sobre historia y literatura del piano. Medellín: Li-brería de A. J. Cano.
Marulanda Salazar, R. (1989). Manual didáctico de música colombiana. Bogotá: Fotocomposición digital.
Perdomo Escobar, J. I. (1980). Historia de la música en Colombia, 5ª ed. Bogotá: Plaza & Janés.
Persichetti, V. (1985). Armonía del siglo XX (A. S. Santos, Trad.). Madrid: Real Musical.
Rey Mariño, J. A. (1996). De negros y blancos en blancas y negras (beca de creación). Colombia: Colcultura.
Romero Meza, L. (2001). Introducción a la música colombiana. Ejercicios para pia-no. Música andina y de los Llanos orientales- Libro 1 (2ª ed.). Bogotá: s.e.
Scarlatti, D. (1986). Great keyboard sonatas. Toronto: Dover.Tchijova, O. (2001). Piano: metodología de aprendizaje efectivo y profesional. Cali: Instituto Departamental de Bellas Artes, Imprenta Departamental del Valle del Cauca.
Uribe Holguín, G. (1991). 300 trozos en el sentimiento popular. Bogotá: Colegio Máx-imo de las Academias Colombianas.
Valencia Zamorano, A. M. (1932). Breves apuntes sobre la educación musical. Bo-gotá: A. J. Posse.
Widmer, E. (1985). Kosmos Latinoamericano: para piano. Buenos Aires: Ricordi.