An anthem, a story: 100 years of the Antioquian Anthem

Main Article Content

Luis Carlos Rodríguez Álvarez

Keywords

Abstract

This debate questions the concept of antioqueñidad (the regional identity that characterizes the province of Antioquia in Colombia) and its symbols. One of the main items in discussion is the anthem of Antioquia, composed in the early 20th century by a respected composer in Medellín and based on the verses of a poet from Yarumal, Antioquia. Gonzalo Vidal is in the memory of many Colombians the creator of merely a few significant pieces, among which the most emblematic is Stations of the Cross, based on the writings of the Jesuist priest Tomas de Villarraga. Stations of the Cross is a set of songs traditionally interpreted during the Colombian Holy Week. Vidal is also remembered as the author of other works of epic proportions, such as the anthem of Antioquia, which is based on a popular poetic text by Epifanio Mejia. The latter work constitutes the purpose of this paper. This text follows diverse moments during the configuration of the anthem of Antioquia, from the publication of the poem by Epifanio Mejia in 1868 to the known version of today with music by Gonzalo Vidal.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 889 | PDF (Español) Downloads 4375

References

Barrera Orrego, H. (Comp.). (2000). Una biografía posible. En Epifanio Mejía: poesías escogidas. Medellín: Corporación Minuto de Dios y Cámara de Comercio de Medellín para Antioquia.

Barrera Orrego, H. (2009). Prólogo a la primera edición. EnO. Montoya Moreno. Epifanio Mejía ¿Locura o libertad? Yarumal: Litografía Clip Art.

De Zulategi y Huarte, L. M. (1968, 14 de abril). El Maestro Gonzalo Vidal. El Correo (Medellín).

Duque Hayman, E. A. (2000). Notas de presentación para el cuadernillo anexo al disco compacto Fin de siècle. Gonzalo Vidal. Música para piano (piano: Harold Martina). Bogotá: Fundación de Música.

Duque Hayman, E. A. (2002-2003). Gonzalo Vidal (1863-1946). Un caso excepcional en el repertorio pianístico colombiano del siglo XIX. Ensayos. Historia y Teoría del Arte, 7(7), 103-120.El cumpleaños de un artista. Gonzalo Vidal no conoció al poeta Epifanio Mejía (1940, noviembre). En El Heraldo de Antioquia.

Gil Araque, F. (2016a, 21 de octubre). De El canto del antioqueño al Himno antioqueño. El Mundo (Medellín).

Gil Araque, F. (2016b). Un himno, una historia: 100 años del Himno antioqueño, Medellín: Universidad E A F I T.

Isaacs, J. (1893), La Tierra de Córdoba. Medellín: Imprenta de El Espectador.

Isaacs, J. (2006). Obras completas (Edición crítica. Prólogo, introducción y notas de María Teresa Cristina. Bogotá: Universidad Externado de Colombia y Universidad del Valle. La carta a Antonio Gómez Restrepo fue tomada de Luis Carlos Velasco Madriñán, Jorge Isaacs, el caballero de laslágrimas, Cali: Editorial América, 1942.

Marín, A. (1913, 16 de agosto). Carta a Samuel y Luis Uribe Uribe. El Espectador (Medellín). Año 27, Nº 1035. McGrady, D. (1964). La poesía de Jorge Isaacs. Thesaurus (Boletín del Instituto Caro y Cuervo), 19(3), 416-480. http://www.revistathesaurus.gov.co/index.php/thesaurus/article/view/383

Mejía Quijano, E. (1868, 18 de julio). El canto del antioqueño (poesía). El Oasis (Medellín), 1, 29, 231-232.

Pedemonte, R. T. (2009). “Cantemos la gloria”: himnos patrióticos e identidad nacional en Chile (1810-1840). En G. Cid y A. San Francisco (Eds.).Nación y nacionalismo en Chile. Siglo XIX, 2, 3-38. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario.

Restrepo Cadavid, A. J. (1881). Himno Antioqueño. Bogotá: Imprenta de Medardo Rivas.

Restrepo Cadavid, A. J. (1955). El cancionero de Antioquia, 4ª ed. Medellín: Bedout, 1955.

Restrepo Duque, H. (1885). Música popular. En J. O. Melo González (Ed.). La música en Antioquia, Medellín: El Colombiano.

Rodríguez Álvarez, L. C. (autor y Comp.). (1997). Gonzalo Vidal. Antología. Medellín: Secretaría de Educación y Cultura Municipal (EDÚCAME), 1997.Universidad EAFIT (2016). Un himno, una historia: 100 Años del himno antioqueño. Medellín: Universidad EAFIT.

Uribe Uribe, S. (s.f.). Himno Antioqueño [música] para coro, solista y piano, partitura manuscrita, 4 p. 35 cm.

Zapata Cuéncar, H. (1963). Gonzalo Vidal.Medellín: Universidad de Antioquia (Colección Vidas y obras, volumen N° 1).

Zapata Cuéncar, H. (1966). Pelón Santamarta. Vida, andanzas y canciones del autor de “Antioqueñita”. Medellín: Granamérica.

Zapata Cuéncar, H. (1995). Antología de la canción en Antioquia. Medellín: Autores Antioqueños, Nº 86.Zás (seudónimo de Luis Miguel de Zulategi y Huarte) (1940, 26 de noviembre). Clínica – Himno Antioqueño. Micro (Medellín).