The musical archive of Luis Miguel de Zulategi: an archival composition from its secondary values

Main Article Content

Carla Flórez Cortés

Keywords

Luis Miguel de Zulategi, archival, music files, personal files, documentary evaluation

Abstract

This article shows how the musician Luis Miguel de Zulategi collected a valuable series of documents during his life period. Zulategi’s archival documents provide information to researchers about the composers, but also about different issues on Colombian and Spanish music during the 20th century. Thus, the conformation of musical archives determines the archival organizing and cataloguing as a field of study, through activities such as history and musicology, in order to conform the historical memory of a territory through the analysis of the documentary production of its cultural actors, such as musicians.
The documentary evaluation of personal archives with musical characteristics facilitates knowing their archival structure from the creative phase of a musician to their trajectory in diverse artistic scenarios. The text shows the contextualization of the personal file of Zulategi, the secondary values of its information and the analysis of its documentary typologies in relation to the data and records produced by a musician, which allows to conduct research in musical, historical, social and in the field of Information Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 721 | PDF (Español) Downloads 580

References

Arango Vélez, C. (2017). Un sonido que moldea la palabra. Música y literatura en Programa de mano de Pablo Montoya. Estudios de Literatura Colombiana,41, 107. doi: 10.17533/udea.elc.n41a07

Berger, J. (2000). Usos de la fotografía. Elementos: Ciencia y Cultura, 7(37), 47-51. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/294/29403710.pdf

Bloch, M. (2001). Apología para la historia o el oficio del historiador, 2ª ed. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Collingwood, R. G. (1968). Idea de la historia. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Da Silva Catela, L. (2002). El mundo de los archivos. L. En Da Silva Catela y E. Jelin (Comps.), Los archivos de la represión: documentos, memoria y verdad (pp. 195-221). Madrid y Buenos Aires: Siglo XXI.

Fernández Díaz, B. A. (2013). Programas de mano del Fondo de Música de la Biblioteca Nacional de Cuba José Martí (1881-1915) (tesina de diplomado predoctoral en Patrimonio Musical Hispano, Colegio Universitario San Gerónimo de La Habana, La Habana).

Gallegos-Domínguez, O. (1993). Manual de archivos familiares. Madrid: ANABAD.

Gil Araque, F. (2013). Luis Miguel de Zulategi y Rafael Vega Bustamante. La crónica y crítica musical en Medellín, 1937-1961. Medellín: Fondo Editorial EAFIT.

Goldchluk, G., y Pené, M. G. (2010).Archivos de escritura, génesis literaria y teoría del archivo. En I Jornada de Intercambio y Reflexión acerca de la Investigación en Bibliotecología. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de la Plata, 6 y 7 de diciembre. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.772/ev.772.pdf

Iglesias Martínez, N., y Lozano Martínez, I. (2008). La música del siglo XIX. Una herramienta para su descripción bibliográfica. Madrid: Biblioteca Nacional de España, Ministerio de Cultura. Recuperado de http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/en/Servicios/NormasEstandares/ManualDeCatalogacionDePartituras/Docs/manualpartiturasXIX.pdf

Medina Rubio, A. (1992). Teoría, fuentes y método en historia regional. En Historia regional. Siete ensayos sobre teoría y método (pp. 88-108). Recuperado de https://www.colmich.edu.mx/relaciones25/files/revistas/015/AristidesMedinaRubio.pdf

No. 10. Julio Diciembre 2018RICERCARERevista del Departamento de Música - Grupo de investigación en Estudios musicales

Pagés-Rangel, R. (1997). Del dominio público: itinerarios de la carta privada. Ámsterdam: Ediciones Rodopi B.

V.Sáez, C., y Castillo Gómez, A. (2002). La correspondencia en la historia. Modelos y prácticas de la escritura epistolar. Actas del Congreso Internacional de Historia de la Cultura Escrita, volumen I. Madrid: Calambur.

Torres Mulas, J. (2000). El documento musical: un ensayo de tipología. En J. López Yepes (Cooord.), Primer Congreso Universitario de Ciencias de la Documentación. Teoría, historia y metodología de la documentación en España (pp. 743-748), Madrid. Recuperado de http://webs.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/num10/paginas/ pdfs/Jtorres.pdf