SYMPHONIC INDIGENISM IN THE ARCHIVES OF THE PATRONATO COLOMBIANO DE ARTES Y CIENCIAS

Main Article Content

Camilo Vaughan Jurado

Keywords

Music nationalism, sources interpretation, indigenism, Colombian composers

Abstract

 


The Patronato Colombiano de Artes y Ciencias keeps in its facilities the musical production of five of the most important Colombian symphonic composers of the twentieth century and works of many others of the twentieth and twenty-first. Within its collection, various musical trends are present, among which we highlight the symphonic works created on indigenous themes. Most of these works are still unpublished. This article presents a general look at the indigenist orchestral content of these archives and proposes a perspective that invites us to assess the information that the peculiarities of our musical and archival context accidentally bring to the documents.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 699 | PDF (Español) Downloads 641

References

Cole Lacoste, M. (1979). “La escultura en el siglo XX”. En J. Pijoan (Dir.), Historia del Arte Tomo X (pp. 270-274). Barcelona: Editorial Salvat S. A.

Duque, E. A. (1980). “La cultura musical en Colombia, siglos XIX y XX”. En Gran Enciclopedia de Colombia “Arte 2” (pp. 89-110). Bogotá: Casa Editorial El Tiempo.

García, A. (1945). El indigenismo en Colombia, génesis y evolución. Boletín de Arqueología, 1(1).

Hernández de Alba, G. (1938). De la música indígena en Colombia. Boletín Latinoamericano de Música, 4, 721-732.
Hernández de Alba, G. (1938). La música en las culturas prehistóricas de San Agustín. Boletín Latinoamericano de Música, 4, 733-737.

Curt Lange, F. (1938). Guillermo Uribe Holguín. Boletín Latinoamericano de Música, 4, 757-795.

Santos Molano, E. (2005). La Revolucionaria República Liberal. Revista Credencial Historia, (183).

Uribe Holguín, G. (1941). Vida de un músico colombiano. Bogotá: Editorial Voluntad.

Vaughan, C. (2015). Los poemas sinfónicos de Guillermo Uribe Holguín (1880-1871) (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia.

5.2 Fuentes primarias

Uribe Holguín, G. Bochica op. 73: partitura general y partes en la Fundación Guillermo Uribe Holguín del Patronato Colombiano de Artes y Ciencias, Carpeta 14E.

Uribe Holguín, G. Ceremonia indígena, tres bocetos sinfónicos op. 115: partitura general y parte en el archivo del Patronato Colombiano de Artes y Ciencias, Carpeta 7E.

Uribe Holguín, G. Conquistadores op. 108: partitura general y partes en la Fundación Guillermo Uribe Holguín del Patronato Colombiano de Artes y Ciencias.

Uribe Holguín, G. Coriolano op. 97: partitura general y partes en la Fundación Guillermo Uribe Holguín del Patronato Colombiano de Artes y Ciencias.

Uribe Holguín, G. Furatena: partitura general, reducción para piano y voces, libreto y partes en el archivo del Patronato Colombiano de Artes y Ciencias, Carpeta 2E.

Uribe Holguín, G. Tres bocetos sinfónico op. 115: partitura general, y partes en el Patronato Colombiano de Artes y Ciencias, Carpeta 24E.

Valencia, A. M. Chirimía y bambuco sotareño, fotocopia del manuscrito autógrafo de la partitura para piano de 1930 en el Patronato Colombiano de Artes y Ciencias.

Valencia, A. M. Chirimía y bambuco: poema sinfónico, partitura general en el Patronato Colombiano de Artes y Ciencias.