Collective guitar learning: a bibliographic research from the ABEM annual-meeting proceedings between 2003 and 2017

Main Article Content

Carlos Augusto Amat y León Correa

Keywords

Collective guitar learning, bibliographic research, annual proceedings of ABEM

Abstract

The overall objective of this investigation was to map and analyze the scientific publications concerning collective guitar learning, issued in the proceedings of the annual meeting of the ABEM between 2003 and 2017. Through bibliographic research, the publications from this source have been categorized and analyzed. In the analysis of the collected data, 51 works related to the topic and published between 2003 and 2017 were identified, the frequency of keywords was counted, and 22 research papers and 29 articles sharing experiences were found and were categorized thematically. The works were also categorized according to academic levels; they were separated into categories corresponding to undergraduate, post-graduate, and doctoral theses or dissertations, and works done within specialized programs outside of a degree track. Finally, the social and cultural context that influenced the development of the research process was also identified.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 418 | PDF (Português (Portugal)) Downloads 221

References

Barreto, M. S. T. (2008). Ensino Coletivo de Violão: Diferentes Escritas no Aprendizado de Iniciantes (Trabalho de conclusão de curso - Licenciatura em música). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Cruvinel, F. M. (2008). O Ensino Coletivo de Instrumentos Musicais na Educação Básica: compromisso com a escola a partir de propostas significativas de Ensino Musical. In anais do VIII Encontro Regional Centro-Oeste da ABEM, 1º Simpósio sobre o Ensino e a Aprendizagem da Música Popular e III Encontro Nacional de Ensino Coletivo de Instrumento, Brasília, 21-23 de Agosto.

Dudeque, N. E. (1994). História do violão - Norton Dudeque. Curitiba: UFPR
(Universidade Federal do Paraná).

Enago Academy (2019). A importância da correta escolha das palavras-chave.
Disponível em: https://www.enago.com.br/academy/a-importancia-da-correta-escolha-das-palavras-chave. Acesso em 20 nov. 2019.

Fachin, O. (2005). Fundamentos de metodologia.
São Paulo: Saraiva.

Tourinho, A. C. (1995). Motivação e o desempenho escolar na aula de Violão em grupo: Influência do repertório de interesse do aluno (Dissertação de Mestrado).
Universidade Federal da Bahia, Bahia, Brasil.

Hodder, I. (1998). The Interpretation of Documents and Material Culture. In Denzin,
N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Collecting and Interpreting Qualitative Materials. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 110-129.

Llanos, C. F. E. (2016). Violão e identidade nacional: a “moral” do instrumento.
Revista da Tulha, 2(2), 227–250.

Marcondes, M. A. (1998). Enciclopédia da música brasileira: popular, erudita e
folclórica. São Paulo, SP: Art Editora.

Martínez, D. É. G. (2013). As metodologias de ensino musical e suas incidências nos anais da ABEM (Trabalho de conclusão de curso - Licenciatura em música). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, Brasil.

Mello, D. & Pinheiro, C. A. (2017). O ensino coletivo de violão: Um relato de
experiência sobre vivências, estratégias e propostas de ensino em uma turma com
crianças. In anais da XI Conferência Regional Latino-Americana de Educação Musical da ISME, Natal, 8-11 de Agosto.

Pereira, M. F. (2012). De maldito a erudito: caminhos do violão solista no Brasil.
Composiçao: Revista de Ciência Sociais da UFMS, 6(10), 68-91.

Rodrigues, A. E. M. (2002). Nair de Teffé: vidas cruzadas . Rio de Janeiro: Editora FGV.

Rodrigues, W. (N.d.). Ensino Coletivo de Violão. Disponível em: https://es.scribd.com/document/258956797/Ensino-Coletivo-de-Violao-Weslei. Acesso em: 15 Set. 2019.

Sá, F. A. da S. (2016). Ensino coletivo de violão: uma proposta metodológica
(Dissertação Mestrado em Música). Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

Sá, F. A. da S. & Leão, E. (2014). Escolha do repertório como fator que determina o nível de interesse do aluno no estudo do violão – um relato de experiência. In anais da IV Jornada de Estudos em Educação Musical e II Simpósio de Educação Musical e Humanização da UFSCAR, São Carlos, 15 de Setembro.

Sousa, H. F. de (2015). O violão Brasileiro e sua trajetória: Uma pequena revisão bibliográfica. In anais do 13° Colóquio de Pesquisa do PPGM/UFRJ, Rio de Janeiro.

Sousa, L. F. de (2018). O ensino coletivo de instrumento musical: o violão. In anais
do XV Encontro Regional Centro-Oeste da ABEM, Goiânia, 25-27 de Outubro.

Taborda, M. (2011). Violão e identidade nacional: Rio de Janeiro 1830-1930. Rio de
Janeiro: Civilização Brasileira.

Taborda, M. (2020). Aspectos marcantes da presença do violão na cultura
brasileira. Disponível em: https://www.mvim.com.br/artigo/aspectos-marcantes-da-presenca-do-violao-na-cultura-brasileira/. Acesso em: 20 Jul. 2019.

Treinta, F. T, Filhos, J. R. F, Parracho, S. A & Rabelo, L. M (2014). Metodologia de pesquisa bibliográfica com a utilização de método multicritério de apoio à decisão. Production, 24(3), 508-520.

Yin, R. K. & Dirceu da Silva, D. B. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto
Alegre, RS: Penso, 2016.