Feasibility for the creation of an innovation and productivity center in Pasto, Nariño

Main Article Content

Fabio Camilo Gómez Meneses https://orcid.org/0000-0001-8356-5004
Angela Sofia Parra Paz
Mirian Estela Quitiaquez Yépez https://orcid.org/0000-0001-6987-146X
Eunice Yarce Pinzón
Alejandra Zuleta Medina https://orcid.org/0000-0003-0369-0185

Keywords

Competitiveness, Innovation, Productivity, Technology, SMEs

Abstract

Based on the Development Plan of a Higher Education Institution in the department of Nariño - Colombia, the need to integrate the different actors of the innovation ecosystem through an innovation and productivity center in Pasto is considered, so that micro-enterprises and SMEs can access a market potential different from the local and national one, where innovation and quality certification processes are required. The objective of the study was to determine the feasibility of creating an innovation and productivity center in a Higher Education Institution to support the productive sector in the generation of competitive products and services oriented to national and international markets. Descriptive quantitative study, through market research, with instruments applied in person and virtually to a sample of 151 companies in the city of Pasto, during the year 2023. The results indicate that companies operate in highly competitive sectors, which means that they need to constantly innovate and keep updated in order to stand out among their competitors, requiring technology to operate efficiently and meet the needs of their customers with investment in technology and its proper implementation. It is concluded that the sources of financing have provided efficient help to solve needs and improve the companies.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 13 | pdf (Español) Downloads 0

References

Avendaño Castro, W. R. (2020). Perfil emprendedor de un grupo de estudiantes universitarios de administración de empresas. Revista espacios, 41(23), 305-318. http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/310

Cámara de Comercio de Pasto. (2020a). Censo Empresarial 2019 - 2020 en el Municipio de San Juan de Pasto. Informes Económicos (1a ed.). Pasto: DOO Comunicaciones S.A.S.

Cámara de Comercio de Pasto. (2020b). Censo Empresarial 2020 en los cuarenta (40) Municipios de la Jurisdicción de la Cámara de Comercio de Pasto (Se excluye a Pasto) (1a ed.). Pasto: DOO Comunicaciones S.A.S.

Castro, A. M., & Cortés, C. A. (2022). Transformación digital en las empresas: Un enfoque desde la administración de la teoría a la práctica. Ecoe Ediciones.

Delgado, G. F., Vélez, M. B., & García, M. I. (2022). Marketing estratégico y su influencia en el crecimiento de las ventas de pymes manufactureras: Manta: Strategic marketing and its influence on the growth of sales of manufacturig smes: Manta. Journal Business Science-ISSN: 2737-615X, 3(1), 79-93. https://revistas.uleam.edu.ec/index.php/business_science/article/view/211

Departamento Nacional de Planeación. (2016). CONPES 3866, Política Nacional de Desarrollo Productivo. Colombia.

López-Cadavid, D. A., Vanegas-López, J. G., & Baena-Rojas, J. J. (2020). Aplicación de un método multicriterio en la enseñanza de la investigación de mercados internacionales. Información tecnológica, 31(1), 113-122. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000100113

Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación (2021). “Pactos por la Innovación”. Centro de Innovación Empresarial de la Cámara de Comercio de Pasto. https://minciencias.gov.co/sala_de_prensa/la-innovacion-se-toma-narino

Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología. OCyT (2020). IDIC - Índice Departamental de Innovación para Colombia. Bogotá D.C.

Paz, I. M. J. (2021). Posicionamiento de marca: una estrategia para fortalecer el marketing en una entidad sin ánimo de lucro. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 21(2), 68-83. https://doi.org/10.24054/face.v21i2.1105

Ramos Farroñán, E. V., & Valle Palomino, N. (2020). Gestión de imagen corporativa como estrategia de sostenibilidad: camino al cambio empresarial. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 292-298. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100292&lng=es&tlng=en.

Veliz, T. G. B., Avila, D. A. C., & Bustamante, R. Y. S. (2021). Utilidad del benchmarking como estrategia de mejora empresarial. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 2026-2044. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926897