The narrative thinking of Spinoza

Main Article Content

Luciano Espinosa

Keywords

narration, reason, everyday life, temporality, suggestion

Abstract

Spinoza is far from the so called narrative thought and he prefers the timeless knowledge that reason provides. However, the complexity of human life requires other forms of approach that enable its comprehension in its particular and often contingent context from the point of view of the subject. Therefore, the author permits -even though in a second scheme- a flexible treatment of practical issues, that includes various narrative aspects which make ready and extend rationality. Such is the case of genealogical study of phenomena, political debate, also the learning derived from experience, education, psychophysics biography, the use of suggestion and visualization techniques, etc. Once again, it is about adding tools to develop a lucid and joyful life.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 669 | PDF (Español) Downloads 412 XML (Español) Downloads 45

References

Arendt, H. (1993). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Cohen, D. (2008). La identidad personal: del cuerpo propio a la ética. En J. Carvajal y M. L. de la Cámara (Coords.), Spinoza: de la física a la historia (pp. 187-203), Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Carvajal, J. y de la Cámara, Mª L. (2008). Spinoza: de la física a la historia. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Espinosa, L. (1995). Spinoza: naturaleza y ecosistema. Salamanca: Ediciones de la UPSA.

Espinosa, L. (1996). Naturaleza y razón en Spinoza. Cuadernos del Seminario Spinoza, nº 6.

Espinosa, L. (2008). Historia, naturaleza humana y experiencia: nociones transitivas en Spinoza. En J. Carvajal y Mª. L. de la Cámara (Coords.), Spinoza: de la física a la historia (pp. 353-369). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Espinosa, L. (2010). Vida y narración: entre la filosofía y la literatura. Isegoría (42), 105-128. Disponible en http://bit.ly/2H81SBq

Espinosa, L. (2014). La política como física del poder. Res Publica, 17(1), 33-57. doi:10.5209/rev_RPUB.2014.v17.n1.4555

Fernández García, E. (2008). Historia de las palabras: la importancia del uso. En J. Carvajal y Mª. de la Cámara (Coords.), Spinoza: de la física a la historia (pp. 205-219). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Johnson, M. (1991). El cuerpo en la mente. Madrid: Debate.

Martínez, F. J. (2008). Normatividad y empiria: el recurso a los ejemplos históricos en el Tratado político. En J. Carvajal y Mª. L. de la Cámara (Coords.), Spinoza: de la física a la historia (pp. 407-417). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Matheron, A. (1971). Le Christ et le salud des ignorants chez Spinza. Paris: Aubier.

Moreau, P-F. (1994). Spinoza. L´expérience et l´éternité. Paris: PUF.

Peña, J. (2008). Política e historia en Spinoza. En J. Carvajal y Mª. L. de la Cámara, Spinoza: de la física a la historia (pp. 419-437). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Ricoeur, P. (1985). Temps et récit, III. Paris: Editions du Seuil.