Narration alleviates the nightmare of History. La ciudad ausente by Ricardo Piglia and the periphery of dystopia
Main Article Content
Keywords
Dystopia, contemporary Latin American literature, narration, power, science fiction, conspiracy, memory, surveillance
Abstract
This article examines dystopian motifs in Ricardo Piglia´s work. Assertions on narration and power are discussed in “Teoría del complot” and other essays by the author, also, police power and narration is analyzed in Los diarios de Emilio Renzi and La ciudad ausente. It is argued here that Piglia views both Latin American and Argentinian history in a dystopian light. This interpretation is visually and narratively rooted in a tradition of dystopian novels and films, under analyzed in the studies about the Argentinian writer. With the recent publication of the diaries, and the posthumous appearance of books of lectures and interviews by Piglia, this interpretation line has become increasingly relevant.
Downloads
References
Asimov, I. (1976). The Bicentennial Man and other Stories. New York: Doubleday.
Avelar, I. (2000). Alegorías de lo apócrifo: Ricardo Piglia, duelo y traducción. En J. Fornet (Ed.), Ricardo Piglia (pp. 209-233). Bogotá D. C.: Fondo Editorial Casa de las Américas, Instituto Caro y Cuervo.
Ballard, J. (1974). Concrete Island. London: Jonathan Cape.
Ballard, J. (1975). High-rise. London: Jonathan Cape.
Berg, E. (2000). El relato ausente (sobre la poética de Ricardo Piglia). En J. Fornet (Ed.), Ricardo Piglia (pp. 65-85). Bogotá D. C.: Fondo Editorial Casa de las Américas, Instituto Caro y Cuervo.
Bey, H. (1992). La zona temporalmente autónoma (TAZ). Recuperado de http://www.merzmail.net/zona.htm
Bioy Casares, A. (1940). La invención de Morel. Buenos Aires: Losada.
Bradbury, R. (1953). Farenheit 451. New York: Ballantine Books.
Díaz Quiñones, A. (2015). Ricardo Piglia. Los años de Princeton. Recuperado de http://www.80grados.net/wp-content/uploads/Ricardo%20Piglia-Princeton.pdf
Dick, P. (1962). The man in the High Castle. New York: Putnam.
García Canclini, N. (2010) El mundo sin relato. Antropología y estética de la inminencia. Buenos Aires: Katz.
Gibson, W. (1984) Neuromancer. New York: Ace.
Huxley, A. (1932). Brave New World. London: Chatto & Windus.
Ishiguro, K. (2005). Never let me go. London: Faber & Faber.
Juarez Allen, G. (Productor) y Tella, A. di (Director) (2015). 327 cuadernos [Cinta documental cinematográfica]. Argentina, Chile: Gema Films, Lupe Films.
Lauzirika, C. d. y Deeley, M. (Productores), y Scott, R. (Director) (1982). Blade Runner [Cinta cinematográfica]. Estados Unidos. The Ladd Company et al.
Lem, S (1973). Memoirs found in a Bathtub. New York: The Continuum Publishing Corporation.
Orwell, G. (1949). Nineteen Eighty-Four. London: Secker & Warburg.
Piglia, R. (1967). La invasión. Buenos Aires: Jorge Álvarez.
Piglia, R. (1980). Respiración artificial. Buenos Aires: Pomaire.
Piglia, R. (1993a). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (1993b). La Argentina en pedazos. Buenos Aires: Ediciones de la Urraca.
Piglia, R. (1999). Formas breves. Buenos Aires: Temas Grupo Editorial.
Piglia, R. (2001). Teoría del complot. Recuperado de http://www.casa.co.cu/publicaciones/revistacasa/245/ricardopiglia.pdf [publicada en 2006 en Revista de la Casa de las Américas, (245), 32-41]
Piglia, R. (2005). El último lector. Buenos Aires: Anagrama
Piglia, R. (2010). La ciudad ausente. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (2015a). La forma inicial. Conversaciones en Princeton. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Piglia, R. (2015b). Los diarios de Emilio Renzi I. Años de formación. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (2015c). Por un relato futuro: conversaciones con Juan José Saer. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (2016a). Escritores norteamericanos. Buenos Aires: Tenemos las Máquinas.
Piglia, R. (2016b). Las tres vanguardias: Saer, Puig, Walsh. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Piglia, R. (2016c). Los diarios de Emilio Renzi II. Los años felices. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (2017). Los diarios de Emilio Renzi III. Un día en la vida. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (Ed.) (2000). Diccionario de la novela de Macedonio Fernández. México: D.F: Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Pommer, E. (Productor) y Lang, F. (Director) (1927). Metropolis [Cinta cinematográfica]. Alemania´: Universum Film (UFA).
Real Academia Española (RAE) (2010). Distopía. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=DyzvRef
Shelley, M. (1818). Frankenstein or the Modern Prometheus. London: Lackington, Hughes, Harding, Mavor, & Jones.
Verne, J. (1892). Le château des Carpathes. Paris: J. Hetzel et Compagnie.
Villers de L’isle Adam, A. (1886). L'Ève Future. Paris: M. de Brunhoff Editeur.
Von Harbou, T. (1926). Metropolis. Berlin: August Scherl.