Extravagancias organológicas: una revisión de la iconografía musical en el arte latinoamericano contemporáneo

Main Article Content

María Carolina Rodríguez Tabata

Keywords

organology, music iconography, contemporary art, Latin America

Abstract

Musical iconography is considered a discipline that arises as an alternative analysis, descriptive and explanatory, of the musical elements figured in plastic arts. Through the evaluation of images, the researcher has obtained data that contributes to the knowledge of organological aspects, instruments and vocal executions, portraits, scenography, constitution of music groups, context and other elements that allow contribution to music history. Thus, in the mid-twentieth century this was established as a research methodology mainly for musicology. In this paper we propose a brief review of some cases of contemporary Latin American art, in which we can observe that despite the deformity of the musical elements suggested by the novel and avant-garde of the twentieth century styles, the visual arts are a source for musicologic data collection.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 876 | PDF (Español) Downloads 1174

References

Álvarez, R. (1992). La iconografía en la investigación musicológica. Revista Musical de Venezuela (Caracas: Fundación Vicente Emilio Sojo), enero-diciembre, 30-31.
Álvarez, R. (1993). La iconografía musical latinoamericana en el Renacimiento y en el Barroco: importancia y pautas para su estudio. Interamer. Recuperado el 15 de octubre de 2007, de: http://www.educoea.net/Portal/bdigital/contenido/interamer/interamer_26/introduccion.aasp?culture=pt&navid=230&Highlight=true&search=Um9zYXJpbytBbHZhcmV6
Álvarez, R. (1997). Iconografía musical y organología: un estado de la cuestión. Revista de Musicología, 20(2), 767-782 (ejemplar dedicado a las actas del IV Congreso de la Sociedad Española de Musicología: La investigación musical en España (II).
Bozhidar, A., y Gadjev, V. (Eds.) (2006). Enciclopedia ilustrada de los instrumentos musicales. Todas las épocas y regiones del mundo. Barcelona: Könemann.
Cip#er (s.f.). The cipher for viola da gamba and lute. Recuperado el 01 de febrero de 2008, de: http://www.thecipher.com/viola_da_gamba_cipher-6.html
Gétreau, F. (2004). L ́iconographie musicale: défi-nition, constitution de corpus et outils d’exploitation. Colloque de Grenoble, 14-15 d’octobre 2003, ARALD, FFCB, Bibliothéque municipale de Grenoble, pp. 87-101. Recuperado el 10 de octubre de 2007, de: http://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00009496
Gribaudo, P. (1990). Botero. Madrid: Susaeta.
Hanstein, M. (2003). Botero. Colonia: Taschen.
Lawson, C., y Stowell, R. (2005). La representación histórica de la música. Madrid: Alianza.
RICERCARE52No. 03 Enero – Junio 2015Revista del Departamento de Música - Grupo de investigación en Estudios musicales
Panofsky, E. (1970). El significado de las artes visu-ales. Buenos Aires: Infinito.
Piquer Sanclemente, R. (2013). Aquello que se es-cucha con el ojo: la iconografía musical en la encru-cijada.
Sineris, Revista de Musicología, 9. Recuperado el 11 de junio de 2013, de: http://www.sineris.es/iconografia.pdf
Roubina, E. (2010). ¿Ver para creer?: una aproximación metodológica al estudio de la iconografía musical. Recuperado el 25 de noviembre de 2012, de: http://www4.unirio.br/simpom/textos/SIMPOM-Anais-2010-EvgueniaRoubina.pdf
Traba, M. (1984). Historia abierta del arte colombiano. Bogotá: Colcultura