Resultados del estudio “Proyecto para diseñar y aplicar los mecanismos de seguimiento y evaluación de la primera fase del modelo sectorial de formación musical en el marco del proyecto jornada escolar 40 horas en Bogotá, Colombia”

Main Article Content

Milton Eduardo Bermúdez Jaimes https://orcid.org/0000-0002-5049-7073
Hugo Alberto Escobar Melo https://orcid.org/0000-0002-8910-6172
María Caridad García-Cepero https://orcid.org/0000-0001-6064-6581
José Guillermo Martínez Rojas https://orcid.org/0000-0003-4522-0771
Eunice Prada Nagay
Andrés Samper Arbeláez

Keywords

Public music education, assessment in music education, music and psychosocial development

Abstract

This paper presents the results of a study that evaluated the impact of musical training processes in public schools of Bogotá in the first phase of the local administration’s program ‘Proyecto Jornada Escolar 40 Horas’. An interdisciplinary team (music, education, and psychology) evaluated a population of approximately 373 students from 29 schools. We obtained a diagnosis of the development of musical knowledge of the students, as well as of the impact of educational processes on non-musical dimensions such as self-concept, self-esteem, empathy and motivation. The quality and scope of teaching strategies used in the classroom, the perception of the process by students, teachers, parents and principals of schools; the level of adequacy of infrastructure and material resources used, were also diagnosed. . The final product of the project is a battery of tests that may be useful for short and medium term monitoring of this public program and its impact on the dimensions addressed throughout the study.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 659 | PDF (Español) Downloads 758

References

Administración Federal de Servicios Educativos en el Distrito Federal, Secretaría de Educación Pú-blica, SEP, México (2009). Libro blanco del programa Escuelas de Jornada Ampliada 2009-2012. México: Administración Federal de Servicios Educativos en el Distrito Federal, Secretaría de Educación Pública. http://www2.sepdf.gob.mx/ley_transparencia/ar-chivos/jornada_ampliada_2012_2.pdf
Bhide, A., Power, A., & Goswami, U. (2013). A rhythmic musical intervention for poor readers: a com-parison of efficacy with a letter‐based intervention. Mind, Brain, and Education, 7(2), 113-123.Congreso de Colombia (1994). Ley 115, de 8 de febrero de 1994, por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá: Congreso de Colombia. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_ar-chivo_pdf.pdf
De la Guardia, G., Samper Arbeláez, A., y Sarmiento, M. (2011, enero). Pruebas Saber Pro-ICFES: competen-cias profesionales para las artes. Bogotá: ACOFARTES.Forero, P. (2011). “La educación artística en el sis-tema educativo nacional”, un documento que aporta los parámetros actuales para la construcción de un modelo educativo para la enseñanza de las artes en Argentina. Bogotá.Hemsy de Gainza, V. (2011, enero-junio). Educa-ción musical siglo XXI: problemáticas contemporá-neas. Revista da Abem (Associação Brasileira de Edu-cação Musical), 19(25). http://www.violetadegainza.com.ar/2012/05/trabajo-publicado-en-la-revista-abem-asociacion-brasilera-de-educacion-musical/
Hemsy de Gainza, V. (2013). Conferencia inaugu-ral. FLADEM.
Kalliopuska, M., & Tiitinen, U. (1991). Influence of two developmental programmes on the empathy and prosociability of preschool children. Perceptual and Motor Skills, 72(1), 323-328.
Martínez Rodríguez, M. Á. (1999). El enfoque so-ciocultural en el estudio del desarrollo de la educa-ción. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Edu-cativa, 1(1), 18, Recuperado el 20 de agosto de http:// redie.ens.uabc.mx/vol1no1/contenido-mtzrod.html
Ministerio de Educación Nacional, MEN (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación artística en básica y media. Bogotá: MEN. http://www.mine-ducacion.gov.co/1621/articles340033_archivo_pdf_Orientaciones_Edu_Artistica_Basica_Media.pdf
Navarro, J. S. (2012). La educación artística infan-til en España según la LOGSE y la LOE. Documento de consulta. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Pérez Murcia, L. E. (2007). ¿Cómo medir el cumpli-miento de los derechos sociales? Un modelo de indi-cadores para monitorear y evaluar el disfrute del de-recho a la educación. En Pérez Murcia, L. E., Uprimny Yepes, R., y Rodríguez Garavito, C. (Eds.). Los derechos sociales en serio: hacia un diálogo entre derechos y po-líticas públicas, pp. 131-177. Bogotá: IDEP. http://www.corteidh.or.cr/tablas/26466.pdf
Samper Arbeláez, A. (2011). El sistema estadouniden-se de estándares para la enseñanza de las artes. Bogotá.
UNESCO (2005). Educación artística. http://www.unesco.org/bpi/pdf/memobpi57_artseducation_es.pdfWertsch, J. (1999). La mente en acción. Buenos Ai-res: AIQUE