"Fantasía en 6/8", the story of one bambuco through the history of bambuco
Main Article Content
Keywords
musical interpretation, hermeneutic method, bambuco, Fantasía en 6/8, José Revelo Burbano
Abstract
This article is a qualitative and hermeneutic review about the historical context of Fantasia en 6/8, which is in the style of bambuco, a traditional music from Colombia, and composed by the Colombian musician José Revelo Burbano. The purpose of this review is to expand the social, esthetic and musical perspective of this music piece that has been well recognized in several ways and was conceived using academic and folk music elements. Following the order of these ideas, the history of Fantasia en 6/8 was reconstructed taking into account the historical evolution of bambuco, as well as the context of its conception according to the perspective of the composer. Consequently, it is expected that this review will increase the knowledge of the original Colombian repertoire for Clarinet and Guitar, enriching the possibilities of the musical interpretation in relation to the historical context and significance of this traditional music piece.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Álvarez¬ Gayou,¬ J.¬ (2003).¬Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: ¬Paidós. ¬Areiza,¬ L.¬ y¬ García,¬ J.¬ (2011).¬Los nuevos bambucos, entre la tradición y la modernidad. X Congreso Nacional de Sociología. Herencia y ruptura en la sociología colombiana contemporánea. Noviembre 2, 3 y 4 de 2011. Cali: Universidad Icesi.
Bermúdez,¬E.¬ (1996).¬La música campesina y popular en Colombia. 1880-1930.¬Gaceta¬32¬33-(1996):¬113¬120. ¬
Bernal,¬ M.¬ (2004).¬Del bambuco a los bambucos.Ponencia ¬ para ¬ el ¬ V¬ Congreso¬ Latinoamericano¬ de ¬Músicas¬Populares.¬Rio¬de¬Janeiro:¬IASPM.
Casas, M.V. (2011). Música e identidad en los inicios de la república. A propósito de identidades colectivas.Rev. Entreartes. Cali: Universidad del Valle.
Cortés, J. (2004). La música nacional y popular colombiana en la colección Mundo al día (1924-1938).Bogotá:¬Universidad¬Nacional¬de¬Colombia.
Cruz, M. A. (2002). El papel del bambuco en la construcción de lo colombiano. Rev. Nómadas. Num. 17, 2002,¬ 219 ¬231.¬ ISSN:¬ 0121 ¬7550.¬ Bogotá:¬ Universidad¬Central.
De¬ Greiff,¬ O.¬ (1989).¬La música de Colombia. Nueva Historia de Colombia. Vol. 6. Ed. Álvaro Tirado Mejía. Bogotá:¬Planeta.Duque, E. A. (2007). La cultura musical en Colombia, siglos XIX y XX.¬Gran ¬Enciclopedia¬de ¬Colombia.¬Vol. ¬7. ¬Bogotá:¬Círculo¬de¬Lectores.
Gadamer,¬H.¬ G.¬ (2001).¬Verdad y método II.Salamanca: Sígueme. Guba,¬ E.¬ G.,¬ &¬Lincoln,¬ Y.¬ S.¬ (2005).¬Paradigmatic contro versies, contradictions, and emerging influences(p. 200). In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (3rd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
Heidegger, M. (2000).Ontología: hermenéutica de la facticidad. Madrid: Alianza. Jordán¬ Beghelli, ¬ Vargas ¬Ante ¬ y¬ Largo ¬Pineda, ¬(2016). Círculo Hermenéutico e Interpretación Musical. Rev. Conservatorio Antonio María Valencia. Vol. 3. Cali: Instituto¬Departamental¬de¬Bellas¬Artes.-6161Vanessa Jordán Beghelli - Martha Lucía Vargas Ante - Paula Andrea Largo Pineda“Fantasía en 6/8”, la historia de un bambuco a través del bambuco
Martínez, A. (1932). Reseña histórica sobre la música en Colombia desde la época colonial hasta la fundación de la Academia Nacional de Música.¬Bogotá: ¬Anuario ¬Colombiano¬de¬la¬Academia¬de-Bellas¬Artes¬1.
Martínez, C. (2009). Composición y producción de bambucos y pasillos basados en el estilo musical bogotano de la primera mitad del siglo XX. Trabajo de grado para optar por el título de Maestro en Música. Departamento de¬Música.¬Bogotá:¬Pontificia¬Universidad¬Javeriana.¬
Mazuera, L. E. (1972). Orígenes históricos del bambuco. Teoría musical y cronología de autores y compositores colombianos. Cali: Imprenta Depar¬tamental.
Miñana, C. (2000). Entre el folklore y la etno-musicologia: 60 años de estudios sobre la musica popular tradicional en Colombia. A Contratiempo. Revista de música en la cultura 11 (2000): 36-49.
Mosquera, J. A. (2016).Aproximaciones sobre una identidad musical andina en Cali. Conferencia presentada en el Coloquio Tamborimba. IX Festival Internacional¬de¬ Percusión¬Tamborimba.-Junio¬ 22¬ de ¬2016. Cali: Fundación Tamborimba.
Ochoa, A. (1997). Tradición, género y nación en el bambuco. En: A Contratiempo: Música y Danza. No 9 (1997 ): 35¬ 4 4.
Ospina, S. (2013). Los estudios sobre la historia de la música en Colombia en la primera mitad del siglo XX: de la narrativa anecdótica al análisis interdisciplinario. Artículo ¬ de¬ Reflexión.¬ Universidad¬ Nacional ¬ de¬Colombia. Vol. 40. Nº 1. Ene. ¬ jun. (2013): 299¬336.
Perdomo,¬J.¬ (1963).¬Historia de la música en Colombia. 3a Ed. Bogotá:¬Academia¬Colombiana¬de-Historia.¬
Restrepo, H. (1986). A mí cánteme un bambuco.
Medellín: Autores Antioqueños. Varney, J. (1999). Colombian bambuco: the evolution of national music style.¬ South¬ Brisbane,¬Queensland,¬Australia, disertación doctoral.
Zamudio,¬D.¬ (2001).¬El folklore musical en Colombia. Musicología en Colombia: una introducción.Eds.¬ Egberto¬Bermúdez¬y¬ Jaime¬ Cortes.¬ Bogotá:¬Universidad Nacional de Colombia.
Bermúdez,¬E.¬ (1996).¬La música campesina y popular en Colombia. 1880-1930.¬Gaceta¬32¬33-(1996):¬113¬120. ¬
Bernal,¬ M.¬ (2004).¬Del bambuco a los bambucos.Ponencia ¬ para ¬ el ¬ V¬ Congreso¬ Latinoamericano¬ de ¬Músicas¬Populares.¬Rio¬de¬Janeiro:¬IASPM.
Casas, M.V. (2011). Música e identidad en los inicios de la república. A propósito de identidades colectivas.Rev. Entreartes. Cali: Universidad del Valle.
Cortés, J. (2004). La música nacional y popular colombiana en la colección Mundo al día (1924-1938).Bogotá:¬Universidad¬Nacional¬de¬Colombia.
Cruz, M. A. (2002). El papel del bambuco en la construcción de lo colombiano. Rev. Nómadas. Num. 17, 2002,¬ 219 ¬231.¬ ISSN:¬ 0121 ¬7550.¬ Bogotá:¬ Universidad¬Central.
De¬ Greiff,¬ O.¬ (1989).¬La música de Colombia. Nueva Historia de Colombia. Vol. 6. Ed. Álvaro Tirado Mejía. Bogotá:¬Planeta.Duque, E. A. (2007). La cultura musical en Colombia, siglos XIX y XX.¬Gran ¬Enciclopedia¬de ¬Colombia.¬Vol. ¬7. ¬Bogotá:¬Círculo¬de¬Lectores.
Gadamer,¬H.¬ G.¬ (2001).¬Verdad y método II.Salamanca: Sígueme. Guba,¬ E.¬ G.,¬ &¬Lincoln,¬ Y.¬ S.¬ (2005).¬Paradigmatic contro versies, contradictions, and emerging influences(p. 200). In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (3rd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
Heidegger, M. (2000).Ontología: hermenéutica de la facticidad. Madrid: Alianza. Jordán¬ Beghelli, ¬ Vargas ¬Ante ¬ y¬ Largo ¬Pineda, ¬(2016). Círculo Hermenéutico e Interpretación Musical. Rev. Conservatorio Antonio María Valencia. Vol. 3. Cali: Instituto¬Departamental¬de¬Bellas¬Artes.-6161Vanessa Jordán Beghelli - Martha Lucía Vargas Ante - Paula Andrea Largo Pineda“Fantasía en 6/8”, la historia de un bambuco a través del bambuco
Martínez, A. (1932). Reseña histórica sobre la música en Colombia desde la época colonial hasta la fundación de la Academia Nacional de Música.¬Bogotá: ¬Anuario ¬Colombiano¬de¬la¬Academia¬de-Bellas¬Artes¬1.
Martínez, C. (2009). Composición y producción de bambucos y pasillos basados en el estilo musical bogotano de la primera mitad del siglo XX. Trabajo de grado para optar por el título de Maestro en Música. Departamento de¬Música.¬Bogotá:¬Pontificia¬Universidad¬Javeriana.¬
Mazuera, L. E. (1972). Orígenes históricos del bambuco. Teoría musical y cronología de autores y compositores colombianos. Cali: Imprenta Depar¬tamental.
Miñana, C. (2000). Entre el folklore y la etno-musicologia: 60 años de estudios sobre la musica popular tradicional en Colombia. A Contratiempo. Revista de música en la cultura 11 (2000): 36-49.
Mosquera, J. A. (2016).Aproximaciones sobre una identidad musical andina en Cali. Conferencia presentada en el Coloquio Tamborimba. IX Festival Internacional¬de¬ Percusión¬Tamborimba.-Junio¬ 22¬ de ¬2016. Cali: Fundación Tamborimba.
Ochoa, A. (1997). Tradición, género y nación en el bambuco. En: A Contratiempo: Música y Danza. No 9 (1997 ): 35¬ 4 4.
Ospina, S. (2013). Los estudios sobre la historia de la música en Colombia en la primera mitad del siglo XX: de la narrativa anecdótica al análisis interdisciplinario. Artículo ¬ de¬ Reflexión.¬ Universidad¬ Nacional ¬ de¬Colombia. Vol. 40. Nº 1. Ene. ¬ jun. (2013): 299¬336.
Perdomo,¬J.¬ (1963).¬Historia de la música en Colombia. 3a Ed. Bogotá:¬Academia¬Colombiana¬de-Historia.¬
Restrepo, H. (1986). A mí cánteme un bambuco.
Medellín: Autores Antioqueños. Varney, J. (1999). Colombian bambuco: the evolution of national music style.¬ South¬ Brisbane,¬Queensland,¬Australia, disertación doctoral.
Zamudio,¬D.¬ (2001).¬El folklore musical en Colombia. Musicología en Colombia: una introducción.Eds.¬ Egberto¬Bermúdez¬y¬ Jaime¬ Cortes.¬ Bogotá:¬Universidad Nacional de Colombia.