El objeto sonoro popular y su papel en la composición electroacústica. Análisis de expresiones de música popular en el repertorio electroacústico y su uso en la creación musical
Main Article Content
Keywords
Latin-American electroacoustic music, composition, analysis, Latin-American popular (folk) music, musical aesthetics, sound object
Abstract
Academic composition has always sought ways to feed itself with music of popular tradition and can be traced, in the history of western music, many composers who have appealed to its use. It is important to continue observing and studying the creative processes that keep alive both musical practices and the artistic expressions that keep exploring various ways to establish relationships between the academic and the popular composition. My intention is to show different ways to make inclusion of tone elements that refer to music and/or contexts of popular tradition in electroacoustic composition and see its impact on the musical discourse. Categories will be established in order to identify and analyze what I call popular sound object and will be noticed how is it used and manipulated by different composers in Latin America and Colombia in particular.
Downloads
References
Bedoya Sánchez, S. (1990). Formas musicales colombianas. En Módulos de capacitación para instrumentistas y directores de bandas de vientos, pp. 66-98. Bogotá: Plan Nacional de Música. Programa Nacional de Bandas. Instituto Colombiano de Cultura (Colcultura). Recuperado el 21 de Septiembre de 2009, de: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/musica/modulos/10/10.htm
Corredor Téllez, F. (s.f.a). El tao joropero (percu version). soundcloud. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: https://soundcloud.com/felipecorredortellez/el-tao-joropero-percu-versionCorredor Téllez, F. (s.f.b). El tao del joropo (piano version). soundcloud. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: https://soundcloud.com/felipecorredortellez/el-tao-joropero-piano
Corredor Téllez, F. (s.f. c). La vuelta andina. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: https://soundcloud.com/felipecorredortellez/la-vuelta-andinaCorzo, J. (2016). Asñi no tocan los indios. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: Vimeo. https://vimeo.com/136535198
Dal Farra, R. (2004). El archivo de música electroacústica de compositores latinoamericanos. Disertación doctoral en Étude et pratiques des arts, Université du Québec à Montréal. Montreal, Canadá: Fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: http://www.fondation-langlois.org/pdf/e/Dal_Farra_ES.pdf
Dal Farra, R. (2010). Latin-American electroacoustic music collection. Montreal, Canadá: Fondation Daniel pour l’art, la science et la technologie. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=556
Fondation Langlois (1997a). Ayayayay. Montreal, Canadá: Fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: http://www.fondation-langlois.org/html/e/oeu.php?NumEnregOeu=o00001819
Fondation Langlois (1997b). Movimiento browniano. Montreal, Canadá: Fondation Daniel Langlois pour l’art, la science et la technologie. Recuperado el 16 de abril de 2016, de: http://www.fondation-langlois.org/html/e/oeu.php?NumEnregOeu=o00001258
Microcircuitos (s.f.). Plataforma independiente de experimentación sonora generada en América Latina. Recuperado el 22 de mayo de 2016, de: http://microcircuitos.org91Felipe Corredor Tèllez
Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos de Bolivia, OEIN (2015). OEIN. Recuperado el 05 de abril de 2016, de: http://oeinbolivia.com
Romano Gómez, A. M. (s.f.). Ana María Romano G.: En un mar de contradicciones (2013). soundcloud. Recuperado el 06 de abril de 2016, de: h t t p s : //soundcloud.com/microcircuitos/colombia-ana-mar-a-romano-g-en
Schafer, R. M. (1977). The soundscape. Our sonic environment and the tuning of the world. Vermont: Destiny Books.
Schwartz, E., & Godfrey, D. (1993). Music since 1945: issues, materials and literature. Nueva York: Schirmer Books.
Sigal, R. (2014). Estrategias compositivas en la música electroacústica.Generación de materiales y creación de un lenguaje musical eficaz. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Woodside, J. (2008). La historicidad del paisaje sonoro y la música popular. Trans. Revista Trascultural de Música, 12. Recuperado el 03 de Marzo de 2016, de: http://www.redalyc.org/pdf/822/82201221.pdf